رئیس جمهور در واکنش به نامه یک هنرمند ،گفت: گور خوابی از فقر، باعث ناراحتی و احساس مسوولیت مردم و دولت است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت، وزارتخانه ها ، سازمان ها و استانداری های سراسر کشور گفت: به عنوان نماینده ملت ایران و مسوول اجرای قانون اساسی، می گویم  در پرونده های مهمی که رقمهای  میلیاردی اموال عمومی مردم حیف و میل شده است، باید به سوالات مردم پاسخ داده شود چرا که اگر پاسخ داده نشود ، نه تنها سرمایه مادی که مساله مهمتر از آن یعنی اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی را از دست می دهیم.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران مساله نظارت و بازرسی اهمیت ویژه ای دارد و اساسا هر گونه اختیار و قدرت در یک نظام اگر توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد است.

رئیس جمهور بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران را سرمایه اجتماعی دانست و تاکید کرد: قدرت ما قدرت مردم است.

روحانی با بیان اینکه اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بزرگترین قدرت جمهوری اسلامی است ،گفت: تخلف یک مجموعه مهمتر از تخلف یک فرد است؛ باید به مردم توضیح داد.

وی افزود: هر بازرسی مهمی نهایتا باید به اصلاح فرایندها و قوانین منجر شود. چگونه با وجود این همه دستگاه نظارتی، تخلف ۳ میلیارد دلاری در دولت قبل اتفاق افتاد؟

رئیس جمهور با بیان اینکه عمل قوه قضاییه باید پیشگیری کننده ارتکاب جرم باشد، تصریح کرد: نتیجه رسیدگی به یک پرونده، باید اصلاح مجرم و عدم تکرار آن جرم باشد.

وی گفت: سلامت دستگاه قضایی باید مورد اعتماد مردم باشد.

روحانی با بیان اینکه سقوط اخلاقی در جامعه زمانی است که کسی از گناه و منکر، دروغ خوشحال شود افزود: چرا برخی رسانه ها در برابر انتشار تهمت حاشیه امنیتی دارند؟

وی تاکید کرد: نباید از وقوع توهین و افترا خوشحال شد؛ چون سقوط اخلاقی، گناه و ایستادگی در برابر خداست.

رئیس جمهور عدالت فوق مذهب را قومیت و جناح گرایی دانست و گفت: در بازرسی ها برای اصلاح مقررات و شیوه ها به ریشه ها بیشتر توجه شود. در بازرسی ها رعایت حریم خصوصی و عدم افشای گناه ضروری است. هر جا تعدی به حقوق ملت شد باید بطور یکسان با هر متخلفی برخورد کرد.

وی شرط اصلاح اقتصاد و اخلاق و اتحاد را مبارزه بدون تبعیض با فساد دانست و گفت: به نظارت عام بیشتر احتیاج داریم؛ مردم باید به صحنه نظارت بیایند.

روحانی خاطرنشان کرد: از اختلافات دست برداریم و برای حل مشکلات مردم دست در دست هم دهیم چراکه بزرگترین قدرت برای مبارزه با فساد نظارت عمومی است.

وی با اشاره به هدف از ارائه منشور حقوق شهروندی گفت: هدف از منشور این بود که مردم حقوق خود را از قوا و نهادها مطالبه کنند.

رئیس جمهور همچنین در واکنش به نامه یک هنرمند، گفت:گور خوابی از فقر، باعث ناراحتی و احساس مسوولیت مردم و دولت است.

ادامه دارد...