سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بر این نکته تاکید کرد که سرمایه‌گذاری ٤٠٠ میلیاردی چین در ایران بخشی از تفاهم نامه دو کشور است.

به گزارش مرور نیوز، محمود عباس زاده مشکینی با بیان اینکه جزئیات تفاهم‌نامه ایران و چین همان چیزی است که در فروردین‌ماه ١٤٠٠ منتشر شده و موضوع جدیدی نیست، گفت: تنها یک قسمت از این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاری ٤٠٠ میلیاردی چین در ایران است که شکل اجرایی به خود می‌گیرد.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه چین بر اساس منافع ملی و قوانین خود ملاحظاتی دارد تا جزییات تفاهم‌نامه رسانه‌ای نشود، افزود: در این زمینه ما نیز بر اساس منافع ملی خود، برای ترجیحات شریک‌مان احترام قائل هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: چین کشوری است که از لحاظ اقتصادی تنه به تنه آمریکا می‌زند و پیش‌بینی‌ها این است در ٣ الی ٤ سال آتی حتی از آمریکا نیز عبور کند.

وی درباره ضرورت ورود مجلس نسبت به تفاهم‌نامه ایران و چین، تاکید کرد: تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد یا مقاوله‌نامه و سند بالا دستی الزام‌آور، نیازمند ورود مجلس است و طبیعتا هرجایی که نیاز به مصوبه مجلس باشد، این کار انجام خواهد شد.

عباس زاده مشگینی بیان کرد: شرکت‌های خصوصی و دولتی در کشور، صدها قرارداد با چینی‌ها دارند که به لحاظ تحریم‌ها موانعی بر سر اجرای آن به وجود آمد، حال بر اساس این تفاهم‌نامه، تسهیلاتی برای سهولت در اجرای این قراردادها در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد از اینکه عده‌ای نمی‌خواهند در اجرای قراردادها تسهیل صورت گیرد، افزود: این بدگویی‌ها بر سر توافق ایران و چین برای آن است که برخی‌ها مخالف بوده و به دنبال عدم اجرای آن هستند.