رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر ضرورت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: متأسفانه این خطر وجود دارد که از عهده حفظ این دستاوردها برنیاییم.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عصر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد حماسه ۹ دی که با حضور اقشار مختلف مردم و شخصیت‌های سیاسی در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی افراد اظهار داشت: کسانی که در شخصیتشان، خودمحور و راحت‌طلب هستند، قائل به مسئولیت اجتماعی نیستند و این افراد آیات جهاد را هم طور دیگری تفسیر می‌کنند که خیال خودشان را راحت کنند.

وی با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون در مقابل وظایف و مسئولیت‌های اسلامی اختلاف داشته‌ایم، عنوان کرد: علت این اختلاف این بوده است که یا واقعاً معنی آیات و روایات را نفهمیده‌ایم و یا بر اساس تمایلات نفسانی، این آیات را طوری تفسیر کرده‌ایم که برایمان زحمت نشود.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در طول ۱۴ قرن عمر اسلام تاکنون، بسیاری از احکام اسلامی دچار این آسیب شده است که افرادی آیات و روایات را تفسیر به رأی کرده‌اند تا توجیه‌گر رفتار خودشان باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به شکل‌گیری یک جریان فکری در اوایل دوره پهلوی مبنی بر اینکه نباید با دستگاه حاکم درافتاد، خاطرنشان کرد: نتیجه این تفکر آن شد که توجه به وظایف اجتماعی و سیاسی از حوزه دین جدا تلقی شد.

وی افزود: تنها یک نفر این پرچم را در سرزمین امام زمان (عج) برافراشت که دین از سیاست جدا نیست و آن را نیز به نتیجه رساند و آن نیز امام راحل بود.

انقدر بی‌عُرضه نباشیم که زحمات هزاران شهید را بر باد بدهیم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به آثار و برکات انقلاب اسلامی اظهار داشت: خدا نعمتی به این وسعت و با این عزت و دوام به ما داد که نظیر آن را در عالم سراغ نداریم.

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: اولین وظیفه‌ای که ما در مقابل این نعمت ارزشمند داریم، این است که دستاوردهای این انقلاب را حفظ کنیم؛ متأسفانه این خطر وجود دارد که از عهده حفظ این دستاوردها برنیاییم.

وی گفت: انقدر بی‌عرضه نباشیم که نتیجه زحمات هزاران شهید را بر باد دهیم.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: برای اینکه این حرکت به سرانجام نهایی برسد و میوه‌هایش را به جهان تقدیم کند، احتیاج به تداوم حرکت داریم؛ موظفیم به اندازه توان خود، این حرکت را سرعت ببخشیم و نقایص آن را برطرف کنیم و دستاوردهای این انقلاب را به عنوان یک امانت به نسل‌های آینده بسپاریم.

فراموش کردن مسئولیت‌های اجتماعی یک خطر است

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهارداشت: انجام این وظایف خطراتی نیز به همراه دارد؛ از جمله اینکه فکر امام (ره) تحریف شود و کم‌کم ارزش و کارآیی خودش را از دست بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: لذا علت تأکید رهبر انقلاب بر مقوله انقلابی بودن، این است که حرکت امام (ره) یک حرکت انقلابی بود، بنابراین فراموش کردن فکر انقلابی و مسئولیت‌های اجتماعی، یک خطر است.

وی به نمونه‌هایی از القاء عدم وظیفه حکومت اسلامی در قبال مسائل دینی اشاره کرد و گفت: یادمان نرفته که وزیر اسبق ارشاد با صراحت می‌گفت که مسائل دین ربطی به حوزه مسئولیت ما ندارد؛ انگار وظیفه‌شان، همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنر زمان شاه بوده است، امروز هم می‌بینیم که ایشان در انگلستان تشریف دارند و قدری استراحت می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به برخی آیات و روایات خاطرنشان کرد: اگر کارمان برای خدا و در راه رضای او باشد، تأثیرآن هم مشاهده خواهد شد.