معاون عملیات سپاه تولید و تولد قدرت را راهبرد پیش‌برنده و برنامه روزانه سپاه دانست و تاکید کرد: منشاء تهدید و عملیات علیه کشورمان را در هر نقطه‌ای هدف قرار می‌دهیم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی پیرامون حوادث و رخدادهای اخیر داخلی و منطقه‌ای، گفت: ملت ایران بر اساس عقیده محکم و قدرت ایمان خود، جبهه مقاومت را علیه ابرقدرت‌ها در طول جنگ تحمیلی تشکیل داد، تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله تا سال‌ها برای ما آموزنده است زیرا ما در طول دفاع مقدس آموختیم که چگونه روی پای خود بایستیم و به خود اتکا کنیم.

وی با بیان اینکه تهدیدها نمی‌تواند ملت ایران را مرعوب کند، افزود: دفاع مقدس به ما اثبات کرد که با مقاومت و شهادت می‌توانند از کشور و میهن اسلامی حفاظت کنند.

سردار نیلفروشان با تبیین چرایی حضور ملت ایران در صحنه‌های دفاع از انقلاب و کمرنگ نشدن حضور آنان در این عرصه به دستاوردهای دفاع مقدس پرداخت و گفت: توسعه و پیشرفت در اکثر حوزه‌ها، ریشه در هشت سال دفاع مقدس و خودباوری این ملت دارد. در همین راستا، زمینه‌های رشد و توسعه‌یابی ما، ریشه در این دارد که ما یاد گرفتیم روی پای خودمان بایستیم و جز توکل بر خدا، نگاهمان به دست اجنبی نباشد، یاد گرفته‌ایم که باید خودمان کشورمان را بسازیم. سرنوشت در میدان‌های جهاد، شهادت و مقاومت، تعیین می‌شود. ما زمانی که دست خالی بودیم و جز خداوند کسی را نداشتیم، با تکیه بر قدرت لایزال الهی و پشتوانه و ایمان مردمی، توانستیم هشت سال جنگ را مدیریت کنیم و به پیروزی برسیم.

 

وی با تاکید بر اینکه هر دشمنی که قصد تجاوز به کشور ما را داشته باشد، تمام کننده نیست، خاطر نشان کرد: دشمن متوجه شده است که ملت ایران، ملتی نیست که با تهدید و ارعاب، دچار فروپاشی شود و چنانچه مورد تجاوز قرار گیرد، به آسانی تسلیم و بدنبال احقاق حق خود نباشد. درحال حاضر اگر کشوری نیت تجاوز به خاک ما را داشته باشد، اولین سؤالی که برای خود دارد این است که، واکنش ملت ایران چگونه است؟

 

معاون عملیات سپاه افزود: ملت ایران طی دفاع مقدس، علی‌رغم همه فشارها، با وجود اینکه تمامی ابرقدرت‌ها در صدد بودند جنگ را به پایان برسانند، با داشتن رویکرد تنبیه متجاوز، بدنبال رویارویی با طرفی بود که به تمامیت ارضی خود تعرض کرده بود، در حقیقت مجازات متجاوز و کشوری که دست به حمله زده را دنبال می‌کرد و بر جبران خسارات تاکید داشت و در این مسیر ایستادگی کرد.

سردار نیلفروشان در ادامه تصریح کرد: ما در دفاع مقدس ایستادیم و این ایستادگی، منجر به این شد که شورای امنیت، متجاوز بودن صدام را پذیرفت و اینها ریشه در ایستادگی ملت ما دارد. ما در جنگ، به دشمنان و دوستان خود ثابت کرده‌ایم که ملت ثابت‌قدم و استواری هستیم، در مورد ارزش‌های خودمان تعصب داریم و برای معیارهایی که برای آن انقلاب کردیم، همواره ارزش قائل هستیم و ایستادگی و پایداری خواهیم کرد، شهید تقدیم می‌کنیم ولی ذلت را نمی‌پذیریم.

 

وی در تشریح توانمندی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در شرایط کنونی گفت: ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال تولید و تولد قدرت هستیم که نه بصورت ماهانه، بلکه بصورت روزانه دنبال می‌شود و به عنوان یک راهبرد اصلیِ پیش برنده، مدنظر فرماندهان و مراکز تحقیقاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد.

 

سردار نیلفروشان یادآور شد: در حوزه دریا، توانایی‌های فوق‌العاده‌ای بدست آورده‌ایم که سرعت و پایداری در دریا از ویژگی‌های این شناورهاست، به طوری که حتی شناورهای معمولی ما با سرعت نود نات، دریانوردی می‌کنند و زیرسطحی‌های ما انبوه و تاکتیکی هستند.

 

معاون عملیات سپاه با بیان اینکه راهبرد دریایی ما، شناورهای سبک و کوچک است و در این حالت، در سایر بخش‌های قدرت دریاپایه نیز فعال هستیم بیان داشت: درجه دریایی شناورهای متعددی مانند شناور شهید سلیمانی داریم که برای صیانت دریایی و برای حفظ اقتدار دریایی در آب‌های بین المللی و کمک به محور مقاومت از آنها استفاده می‎‎‎‌کنیم ولی اساس دکترین دریایی جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای شناورهای سبک و نیمه سبک و سنگین است.

 

سردار نیلفروشان افزود: در حوزه زیر سطحی‌ها و تجهیزات غوطه وری، هرچند تجهیزات راهبردی داریم و تجهیزات خوبی آماده کرده‌ایم اما اساس رزم و میدان ما، تجهیزات تاکتیکی سبک رادار گریز است که توانایی‌های دشمن، به راحتی قابلیت مقابله با آن را نداشته باشد، این برجستگی و اساس فعالیت‌های ما در دریا است.

 

وی موشک‌های کروز دریایی را که امروز قادرند اهدافی را در عمق اقیانوس‌ها مورد اصابت قرار دهند، از دیگر توانمندی‌های سپاه در حوزه دریایی توصیف و خاطرنشان کرد: موشک‌های بالستیک ضد ناو ما قادر هستند، ناوگان متجاوز را حداقل دوهزار کیلومتر قبل از رسیدن به منطقه درگیری مورد اصابت قرار دهند.

 

معاون عملیات سپاه با تاکید بر اینکه تنها بخشی از توانمندی‌های خود را در معرض نمایش قرار داده‌ایم یادآور شد: ما در حوزه پهپاد دریایی، توسعه و پیشرفت‌های خوبی در لبه مرزهای دانش داشته‌ایم که تنها بخش‌هایی از توسعه نیروی دریایی ماست و بخش‌هایی از آن را در الحاق‌هایی که در یک سال گذشته داشته‌ایم در معرض نمایش گذاشتیم که بخشی از توانمندهای ماست.

 

سردار نیلفروشان گفت: طبیعی است که فقط بخشی از توانمندی که البته بلوف هم نیست و دشمن همیشه در مواجه با آن غافلگیر شده است را در معرض نمایش قرار دهیم و بخش‌های دیگرِ توانمندی ما را دشمن باید در عرصه‌های رویارویی و در صحنه‌های احتمالیِ آینده مواجه شود که درحال حاضر، نه ما آن را رسانه‌ای و اعلام می‌کنیم و نه دشمن به این راحتی، توانایی کشف قابلیت‌های ما را در این حوزه‌ها دارد.

 

وی با اشاره به اینکه روزانه در صدد تولید و تولد قدرت هستیم و تولید قدرت یعنی آنچه را که در دست داریم توسعه و افزایش داده و در این زمینه، متناسب با فناوری‌های روز، بدنبال دستیابی به تولیدات نوین باشیم، تصریح کرد: برای حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، با هیچکس، شوخی نداشته و از کسی اجازه نمی‌گیریم.

 

معاون عملیات سپاه گفت: به منظور دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی با تکیه بر علم و دانش جوانان خودمان، جوانانی که در دفاع مقدس تربیت و پرورش یافته‌اند، همچنین با اتکاء بر توانمندی دانشگاه‌های داخلی، نیازمندی سلاح و تجهیزات خود را تولید می‌کنیم و در عرصه رویارویی با دشمنان، چنانچه نیازی احساس شود، با فرمان فرماندهی معظم کل قوا، تجهیزات یادشده بکارگیری خواهد شد.

 

وی با تاکید بر توانمندی‌های فوق‌العاده و بازدارنده موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تلاش‌های دشمن برای آسیب زدن به این حوزه تصریح کرد: در حوزه توان موشکی با هیچکس مذاکره نخواهیم کرد، ما توسط خودمان خلع سلاح نخواهیم شد و این فکر باطلی است که کسی بخواهد متصور شود، چون ما، ماحصل تجربه تاریخ هستیم. در مسئله توافق قبلی برجام که دشمن، تمام اهرم فشار خود را در زمینه موشکی و پهپادی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بکار گرفت، توفیقی نداشت و طرفی نبست و حداکثر کاری که کرد در حوزه هسته‌ای بود و بواسطه توافق در صدد بود که به گشایشی نائل شود، اما طرف غربی دریافت که ما تحت هیچ شرایطی بر سر توان رزمی خود که یکی از جهات اصلی آن، توان موشکی، قدرت پهپادی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، هیچ‌گونه مذاکره‌ای با هیچ کشور و مقامی نخواهیم داشت و بر اساس راهبردها و سیاست‌های دفاعی خودمان عمل خواهیم کرد.

سردار نیلفروشان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جنگ موسوم به نبرد کشتی‌ها و تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها در حوزه دریا زانو زده‌اند، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی هنگامی که رژیم صهیونیستی با تجاوزگری امنیت منطقه را به مخاطره انداخت به بازدارندگی رسید و این رژیم را از مواضع و تجاوزاتی که در دریا و برخی از نقاط دیگر داشت؛ مجبور به عقب نشینی کرد بطوری که متوجه شد در صورت ادامه تجاوزاتش در دریا، نه تنها باید فاتحه کشتیرانی خود را بخواند بلکه اقتصاد خود را که حدود ۸۰ درصد آن از راه دریاست را نابود شده بداند.

وی افزود: رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی، هیچ چیزی جز زبان زور نمی فهمد و در حوزه‌ای که احساس کند شکست می‌خورد و توانایی مقابله ندارد، دست را بالا می‌برد. این رژیم در حوزه دریایی و در صحنه جنگ نبرد کشتی‌ها هم به همین نتیجه رسید و زانو زد و دست از زدن کشتی‌ها و راهزنی و دزدی دریایی برداشت.

 

معاون عملیات سپاه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با شکاف‌های بسیاری مواجه است و وحشت و هراس، بر ارکان این رژیم سایه افکنده است تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بیش از گذشته در حال زوال و نابودی است بطوری که برای مقابله با فروپاشی خود، دست به پروپاگاندای روانی تبلیغی زده که از جمله حربه‌های اساسی‌اش همین فضاسازی رسانه‌ای است که به ویژه در غرب در اختیار دارد و پشتیبانی عملیات روانی را انجام می‌دهند. تمام تلاش رژیم صهیونستی این است که انسجام داخلی از دست رفته‌اش را حفظ کند چرا که امروزه با شکاف‌های متعددی از جمله قومی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی مواجه است، بطوری که حتی در تشکیل دولت هم با مشکل مواجه است.

وی افزود: تمام تلاش رژیم صهیونیستی این است که بتواند این دولت جعلی را از ۸۰ سالگی عبور دهد و فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی ایجاد شده برای تضمین چنین هدفی است که فاقد هرگونه پشتوانه و ارزش نظامی است.

 

سردار نیلفروشان با بیان اینکه توان موشکی جمهوری اسلامی را باید از قول خود دشمن شنید و ارزیابی کرد، به اعترافات سنتکام در یکی دو ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی که سنتکام به قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی اذعان می‌کند، وقتی که یک مرکز جاسوسیِ در حد نخبه، در یکی از کشورهای همسایه مورد شناسایی و اصابت دقیق نقطه‌ای قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده توان و اراده جمهوری اسلامی ایران است که هر زمان در حوزه امنیت، منافع و مصالح ملی خود با تهدید مواجه شود، قطعاً مثل اتقاقی که در اربیل افتاد، تصمیم گیری خواهد کرد.

معاون عملیات سپاه با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه محدودیتی در راستای تولیدات نظامی نداریم گفت: در حوزه دانش تولید پهپاد، در لبه مرزهای علوم مرتبط با آن هستیم و در زمینه تولید و تولد پهپادهای هوشمند با هوش مصنوعی در اوج فناوری به سر می بریم. اساساً امروز هیچ‌گونه محدودیتی در راستای تولید و ساخت پهپاد، متناسب با نیازمندی‌های کشور و نظریه دفاعی – عملیاتی خودمان وجود ندارد و این فناوری در داخل کشور و صنایع نظامی نهادینه شده است.

سردار نیلفروشان همچنین در خصوص اقدامات و عملیات‌های نیروی زمینی سپاه علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب و ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق از جمله مرکز جاسوسی و لانه توطئه چینی رژیم صهیونیستی در اربیل بیان داشت: تحت هیچ شرایطی پیرامون کشور، اجازه شکل‌گیری تهدید نمی‌دهیم و به همه اعلام کرده‌ایم ما دست دوستی و برادری به طرف همه همسایگان و عزیزانی که همزیستی مسالمت آمیز داریم دراز می‌کنیم و بارها به دفعات گفتیم نه ما، هیچ کشوری پذیرای شکل‌گیری تهدید علیه خودش در جوار مرزهایش نخواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات و عملیات جدید روزهای اخیر نیروی زمینی سپاه در این راستا، خاطرنشان کرد: گلوله باران مواضع ضدانقلاب و مقرهای دشمن در آن سوی مرزهای شمال غرب کشور و اقلیم شمال عراق در راستای همین رویکرد راهبردی ما محسوب می‌شود. ما به دوستان خودمان در منطقه اقلیم اعلام کرده‌ایم که سنگر گرفتن و ایجاد پایگاه توسط دشمنان انقلاب اسلامی در منطقه اقلیم، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: مدتی است که ضدانقلاب از منطقه شمال غرب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی و توسعه جوّ ناآرامی، به کشور تعرض و رخنه کرده‌اند و در برخی از اغتشاشات منطقه شمال غرب نیز این عناصر ضدانقلاب دستگیر شده‌اند، لذا مجبور به دفاع شدیم و واکنش نشان دادیم و منطقه پیرامونی نوار مرزی را گلوله باران کردیم.

وی افزود: درحقیقت، ما اجرای مأموریت کرده و از منافع انقلاب اسلامی دفاع می‌کنیم و ضدانقلاب را هر جایی که سنگر ایجاد کند و منشأ عملیات علیه امنیت جمهوری اسلامی و ملت ایران شود و بخواهد حرکت‌های تروریستی را هدایت و رهبری کند، مورد اصابت قرار خواهیم داد و مقرهایی هم که اخیراً مورد هدف واقع شدند، بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند.

معاون عملیات سپاه با بیان اینکه ما اینگونه اقدامات را دفاع مشروع می‌دانیم و هشدارها و برنامه‌های خود را هم به مقامات اقلیم اطلاع داده بودیم، ضمن تاکید بر اینکه برخورد ما با هرگونه تهدید و عملیات ضد امنیتی در مناطق مرزی کشور از جمله برنامه‌هایی که کانون آن رژیم صهیونیستی است، قاطعانه و محکم خواهد بود گفت: به صراحت اعلام کردیم در مقابله با رژیم صهیونیستی، هیچ چیز را پوشیده نگاه نمی‌داریم، همه فعالیت‌های آن را در سرزمین‌های اشغالی و منطقه مدنظر داریم، بر پایگاه‌های جاسوسی، مرتبطین، سرپل‌های عملیاتی و تمام حرکات رژیم اشراف کامل داریم و هر زمانی که صلاح بدانیم باید ضربه بزنیم، اقدام می‌کنیم.

وی یادآور شد: در عملیات موشکی اربیل، تمام اسناد و مدارک ارتباطی و اطلاعاتی ما نشان می‌دهد، مرکز راهبردی صهیونیست‌ها که در آن مبادرت به جاسوسی و هدایت ضدانقلاب و جمع آوری اطلاعات از نوار مرزی غربی کشور می‌کرد را مورد اصابت قرار دادیم، بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد مرکز توطئه‌ای در اطراف کشورش وجود داشته باشد و ما هر زمان که احساس کنیم با چنین تهدیدی مواجه هستیم، متناسب با تشخیص و صلاحدید فرماندهان اقدام می‌کنیم.

سردار نیلفروشان با اشاره به رخدادها و حوادث اخیر در مناطق مرزی ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و توطئه تغییر ژئوپولتیک منطقه تصریح کرد: ما معتقد به حسن همجواری با همه همسایگان هستیم، توصیه ما، مذاکره و برادری برای حل مشکلات منطقه‌ای است. آنها باید دقت کنند قربانی منافع غرب و برخی از کشورها که نیاز به راه اندازی جنگ دارند نشوند، تغییرات ژئوپلوتیکی معنا و مفهوم خود را ازدست داده به همین دلیل به هیچ عنوان اینگونه تغییرات، پایدار نخواهد بود و مصلحت هیچ کشوری هم نیست.

وی بهترین راه برای رسیدن به خواسته‌ها را دیپلماسی دانست و گفت: به عنوان یک کارشناس مسائل راهبردی آنچه را که رصد می‌کنم این است که برخی از سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه، تمام تلاش خود می‌کنند تا فرصت دیپلماسی را از کشورهای منطقه بگیرند. در خواست ما از کشورهای منطقه این است که مسائل خود را با حسن همجواری و همسایگی، حل و فصل کنند.

معاون عملیات سپاه در ادامه با تشریح طرح جدید دشمن در منطقه برای دستیابی به آمال و آرزوهای شوم و شیطانی گفت: استکبار جهانی پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ‌های بزرگ دنیا در غرب آسیا را با شکل‌دهی ائتلافی جنگ افروز و جنایت بار در افغانستان و عراق به پا کرد تا به مقابله با انقلاب اسلامی و بیداری ملل اسلامی بپردازد، اما جز خسارت‌های فراوان مادی و تلفات سنگین نیروی انسانی به نتیجه‌ای نرسید. چندین هزار نیروی آمریکایی در افغانستان و عراق کشته شدند، خسارت‌های مالی فراوان، اینها همه، آمریکا را به این تصمیم رساند که دیگر امکان حضور فیزیکی و نظامی در منطقه غرب آسیا را ندارد، همچنین جنگ ۳۳ روزه را به عنوان کلید طرح خاورمیانه بزرگ رقم زد، اما با شکست مواجه شد.

وی افزود: جمع بندی استکبار این است که دیگر توان رویارویی مستقیم با ملت‌های منطقه را ندارد و در نتیجه یک جنگ ترکیبی چند طیفی را طراحی کرد که از جنگ نرم شروع می‌شود و وارد جنگ نیمه سخت می‌شود و اگر لازم بود در حد محدود به جنگ سخت می‌رسد.

معاون عملیات سپاه در تبیین این جنگ ادامه داد: جنگ نرم با تهییج مردم با ابزارهای رسانه‌ای وقتی که خوب شروع شد و به مرحله رشد نهایی خودش رسید و اغتشاشات شکل گرفت، با اعزام گروههای تروریستی سعی می‌کند فضا را به سمت امنیتی و مسلحانه کردن میدان مانند آنچه در مدل سوریه اتفاق افتاد پیش ببرد که با جنگ نرم شروع کرد، با اغتشاشات و با نارضایتی وارد جنگ نیمه سخت شد، هم زمان موقعی که در مرحله جنگ نیمه سخت بود، جنگ نرم، پشتیبانی کاملی از جنگ نیمه سخت می‌کرد، وقتی جنگ نیمه سخت شعله ور شد، همه کشور آشوب شد، همه جا تخریب شد، به بهانه منطقه پرواز ممنوع و به بهانه استفاده از بمب شیمیایی توسط دولت سوریه در برخی مکان‌ها، جنگ سخت را شروع کرد.

سردار نیلفروشان با اشاره به اینکه این جنگ الآن در سوریه شکست خورده است، خاطرنشان کرد: مرحله مرحله طرح به این شکل است، پس از آن به عقب برگشت یعنی آمد به مرحله نیمه سخت و در مرحله نیمه سخت هم شکست خورد و دوباره در مرحله نرم دارد تلاش می‌شود تا مجدداً وضعیت را برگرداند و مراحل بعدی را دنبال کند.

معاون عملیات سپاه گفت: طرح دشمن در منطقه از این به بعد این است که برای کل کشورهای منطقه، جنگ ترکیبی را با شروع جنگ نرم، با ابزارهای شناختی و ادراکی، با ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی، عملیاتی کند، صدها شبکه ماهواره‌ای در خدمت این جنگ هستند، این یک چارچوب کلی و کلان هست.

وی با بیان اینکه دشمن جنگ ترکیبی با این شاخصه‌ها را چندین بار در ایران و دیگر کشورهای منطقه شروع کرده است، اما نتوانستند ادامه دهند، بیان داشت: آمریکا توان مقابله با ما را ندارد، غرب و آمریکا در حال فروپاشی است، منتها ما باید دقت کنیم که این ساختمان بزرگ چند طبقه وقتی که فرو می پاشد، بالاخره خرده شیشه‌های آن این طرف و آن طرف پرتاب می‌شود و ما باید مراقب باشیم ترکش‌های آن به ما نخورد. این فروپاشی قطعی است و این نقشه‌های پوشالی و این طرح‌ها همین‌طور هستند.

وی افزود: دشمنان دنبال خریدن زمان هستند، اما انقلاب اسلامی و حرکت توفنده آن به یاری خدا تا رسیدن به دست آقا حضرت بقیه الله الاعظم روحی له الفداء ادامه خواهد یافت.

سردار نیلفروشان پیرامون اقدامات بعمل آمده برای مواجهه با این "توطئه ترکیبی" یاد آور شد: ظرف روزهای گذشته یکی از پاسخ‌های ما را در منطقه شمال غرب دریافت کردند، ما به هیچ عنوان مجامله نمی‌کنیم و کوتاه هم نمی‌آییم و گروهک‌هایی که در صدد سازماندهی و تلاش برای بروز این اغتشاشات بودند، با آنها برخورد انقلابی می‌شود مانند مدلی که شما در شمال غرب دیدید، هم گروهک‌هایی که به صورت تیمی وارد منطقه شدند، زیر ضربه قرار گرفتند و منهدم شدند و به این هم قانع نشدیم و مقرهای آنها را در آن سوی مرز را هم مورد هدف قرار دادیم و ان شاء‌الله در آینده در درباره نقش گروهک‌های معاند و سرویس‌ها تا حدی که امنیت ملی اجازه بدهد، اطلاع‌رسانی خواهد شد تا عموم ملت بزرگ ایران و مردم دنیا، با اسناد و مدارک متقن در جریان توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان علیه میهن اسلامی قرار گیرند.