با توجه به اینکه ایران در ماه های اخیر به توافقات منطقه ای دست یافته اروپایی ها تحریم های جدیدی را علیه ایران به بهانه حقوق بشر و حمایت از روسیه در جنگ اوکراین اعمال کرده اند تا ایران را زیر فشار قرار می دهند تا به مطالبات آنها تن دهند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، در یک ماه گذشته علاوه بر اینکه نماینده آژانس انرژی هسته ای به ایران سفر کرده و توافقاتی حاصل شده است، مذاکراتی هم نماینده اتحادیه اروپا با طرف های ایرانی داشته. در کنار این بخش از دیپلماسی، شاهد تحریم های جدیدی از سوی اروپا و آمریکا علیه شرکت های ایرانی بوده ایم که به بهانه مسائل حقوق بشری اتفاق افتاده است.

علی باقری نماینده ایران در مذاکرات برجام چند روز پیش با دیپلمات‌های اروپایی از سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برای احیای توافق هسته‌ای در نروژ دیدار کرده که مقدمه احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران است

گزارش ها حکایت از این دارد که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار شرکت داشته و یادآوری کرده که رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به اسلو سفر نکرده است، اما از آنجایی که پیش از این مقامات آمریکایی ادعا کرده اند که اروپایی در مذاکرات خود کاملا با آمریکا هماهنگ هستند در مذاکرات اخیر هم دیدگاه آمریکا در نظر گرفته شده به همین دلیل کاملا مشهود است که تحریم های جدید اروپا و آمریکا به بهانه حقوق بشر تنها برای فشار بیشتر بر ایران برای از سرگیری مذاکرات برجام و شاید گرفتن امتیاز در مذاکرات است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ایران در چند وقت اخیر توانسته گشایش های خوبی در دیپلماسی منطقه ای داشته باشد به همین دلیل اروپایی ها متوجه شده اند که تحریم ها علیه ایران کارساز نبوده از این رو به دنبال از سرگیری مذاکرات برجام هستند.

محمد حسن آصفری با بیان اینکه  دولت در سیاست خارجی همچنان باید توسعه روابط با کشورهای همسایه را دنبال کند، افزود: هرچند پیش از این ایران در دیپلماسی ضعف های از خود نشان داده بود و برخی از دیپلمات ها توانمندی لازم را از خود نشان داده اند و این مسأله باید ترمیم شود و از طرف دیگر سیاست ها باید در راستای منافع ملی دنبال شود.

 

شرایط جدید مذاکرات برجام

پیش از سفر نماینده آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای آنها پیدا کردن ذرات اورانیوم در برخی مناطق ناشناخته را بهانه کرده بودند و محمد اسلامی رییس سازمان انرژی هسته ای هم در گفتگو با خبرگزاری موج در آن زمان تاکید کرده بود که طرف های غربی همانطور که بدون منطق از برجام خارج شده بودند در حال حاضر هم همچنان بهانه تراشی می کنند، گفت: توافق برجام بر مبنای مذاکرات طولانی حاصل شده بود و هر یک از طرفین تعهداتی داشتند که ایران تاکنون به آن پایبند بوده و هیچ سندی مغایر با آن نیست و حالا غربی ها باید از به تعهدات خود برگردند.

براساس این گزارش انتظار می رود که مذاکرات برجام در سال جدید از سر گرفته شود، اما با توجه به اینکه فضای بین المللی با التهابات زیادی روبرو شده و مشکلات برجام از مسائل فنی دور شده و وارد چالش های سیاسی شده و به نوعی ایران را هم به درگیری روسیه با اوکراین گره زده شده است به نظر می رسد که فعلا مذاکرات کمی طولانی باشد.