خطیب نماز جمعه تهران گفت: غدیر صرفا یک واقعه تاریخی نیست، هر چند خیلی ها دوست داشتند آن را یک واقعه تاریخی کنند و گرد و غبار بر روی آن نشانده و تحریف کنند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: خداوند متعال در آیه ۳۶ از سوره مبارکه اسرا به صراحت خطاب به همه ما اعلام می‌کند که رفتار و برنامه‌ها و قضاوت‌های شما در زندگی‌تان و در ارتباط با دیگران باید مبتنی بر آگاهی و علم باشد.

وی افزود: همه ما باید به خاطر بسپاریم که مورد سوال قرار خواهیم گرفت و از آنچه که نمی‌دانیم پیروی نکنیم و به آن ترتیب اثر ندهیم و قضاوت نکنیم و در جای دیگر نقلش نکنیم.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: در قرآن فرموده شده است شما مورد سوال قرار خواهید گرفت و هم از آنچه که شنیده‌اید و هم از آنچه که دیده‌اید و هم از آنچه که درباره او اندیشیده‌اید و قضاوت کرده‌اید مورد سوال قرار خواهید گرفت.

حاج علی اکبری تصریح کرد: اگر به این آیه کریمه عمل کنیم که نمونه‌ای از زیست مسئولانه است خواهید دید که بازار شیطان، بازار تهمت‌ها و شایعات و اختلافات کساد می‌شود و دست شیطان بسته می‌شود.

وی ادامه داد: بشر از روز اول فکر می‌کرده من زندگی خود را بر اساس کدام قائده تنظیم کنم؟ در محیط تعارض منافع چه قاعده‌ای باید حاکم شود که به خوشبختی انسان‌ها بیانجامد.

خطیب نماز جمعه گفت: اگر به قرآن عمل شود ظرفیت‌های اخلاقی و زیست انسان در جامعه شکوفا می‌شود و اگر جامعه را از انسان بگیرند و زیست اجتماعی را از او بگیرند انسانیت او و بخش عمده‌ای از آن به مخاطره می‌افتد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: رابطه همه ما و شما با خدای متعال گره می‌خورد و این گره مسئولیت انسان‌ها در برابر یکدیگر و در برابر پروردگار متعال است و این امر همان زیست مسئولانه است که موجب خوشبختی می‌شود.

وی افزود: در زیست مسئولانه منافع همه ما در برابر یکدیگر و جامعه تأمین می‌شود. در عین حال که در شیوه زندگی، خداوند متعال قواعد و قوانینی را پیش روی ما گذاشته است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: پیامبر عظیم الشأن اسلام در سخنانی که خواست و اراده خداوند را بیان فرمودند، دو قاعده مهم را برای ما مطرح کردند که قاعده نخست این است که از طرف هیچکس نباید به دیگری آسیبی وارد شود و در قاعده دوم مطرح فرمودند بدون استثنا همه ما در ارتباط با دیگران و در محدوده‌های کم یا گسترده دارای مسئولیت هستیم.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: همه شما را به تقوای الهی که زیست مسئولانه است دعوت می‌کنم. زندگی مبتنی بر تقوا همان پذیرش مسئولیت‌های ما است. پذیرش رفتارها و همه مناسبات در زندگی ما همان تقوا است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: در هفته گذشته خیلی شادمان بودیم. در حال و هوای خوش بندگی و مراسم حج قرار داشتیم، زیرا جمعی از ما در حج هستند و هم برای خودشان و هم به نیابت از ملت ایران حال خوشی را به ما دادند و ان‌شاالله حاجیان با سلامت و عافیت و همراه نور به کشور بازگردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در هفته گذشته شاهد برگزاری دعای عرفه در مساجد، حسینیه‌ها، مصلی‌ها و سایر مراکز معنوی که در واقع اشارات عبدالله الحسین (ع) در این مناجات پرنور است، بودیم. ضمن آنکه روز عید سعید قربان را که عید ایثار، بندگی و ولایت الهی است را در روز گذشته داشتیم.

وی تصریح کرد: با آغاز دهه ولایت و امامت به سوی عید الله اکبر، عید سعید عظیم غدیر حرکت می‌کنیم که پیش روی ما است و امسال در روز جمعه قرار گرفته است و چون جمعه از اعیاد ما محسوب می‌شود، در واقع عید در عید است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه سخنان خود در خصوص عید غدیر تاکید کرد: ان‌شاالله به لطف خدای متعال یک عید سعید غدیر متفاوتی را امسال تجربه خواهیم کرد. غدیر یک واقعه صرفاً تاریخی نیست هر چند خیلی‌ها دوست داشتند آن را یک واقعه تاریخی کنند و گرد و غبار بر روی آن نشانده و تحریف کنند. در حالی که غدیر، حقیقت جاری در زمین و زمان است و خدای متعال در جامعه بشریت آن را حفظ کرده و فرزند امیرالمومنین (ع)، امام زمان (عج) در بین بشریت است تا آرمان غدیر را به حاکمیت توحید بر کرانه‌های بشری است محقق کند.