وزیر خارجه ایران، با اشاره به تداوم تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها، توافق برای آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی را بخشی از تحقق دیپلماسی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش مرور نیوز، «حسین امیرعبداللهیان» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی اظهار نظر کرد و آن را بخشی از تحقق دیپلماسی عزتمندانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست. 

وی نوشت: «آزاد‌سازی و انتقال دارایی‌های کشورمان از کره جنوبی، بخشی از تحقق دیپلماسی عزتمندانه مورد تاکید مقام معظم رهبری است. البته این مرحله از توافق، آزمون مجدد آمریکا نیز هست. در جهت درست دیپلماسی، تلاش‌ها برای رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران ادامه دارد».

 بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، دو روز پیش در تشریح جزئیات دریافت منابع بلوکه شده ایران از کره جنوبی گفت: «این منابع در چند مرحله در اروپا به یورو تبدیل و سپس به بانکی در یکی از کشور‌های منطقه منتقل می‌شود تا از آن برای خرید کالا‌های غیر تحریمی استفاده کنیم».

 پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بر اساس واحد پول کره جنوبی (وون) است، طبق قرارداد، این پول پس از آزادسازی به کشور ثالث (سوئیس) رفته و آنجا با تبدیل به یورو، تا چند روز آینده به حساب بانک‌های قطری واریز می‌شود.

طی هماهنگی‌های انجام شده، چند بانک ایران در بانک‌های قطری حساب باز کرده‌اند که این پول‌ها با تایید ایران در واحد‌های مختلف یورویی به حساب این چند بانک ایرانی واریز می‌شود.