سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به توافق ایران و عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اقلیم، گفت: تروریست های مسلح در خاک کردستان به اردوگاه‌هایی که دولت عراق تعیین کرده منتقل می شوند.

به گزارش مرور نیوز، ناصر کنعانی در نشست خبری، اظهار داشت: به عنوان دستگاه دیپلماسی و یکی از ارکان دولت در نمایشگاه روایت خدمت حضور داریم.

وی ادامه داد: نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت و در سالروز شهادت شهید والا مقام شهید رجایی و یار باوفای او شهید باهنر است. هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان را گرامی می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: همه دولت‌ها همواره تلاششان این بود که مشی این دو شهید بزرگوار را سرلوحه کار قرار دهند. لازم می‌دانیم مشی شهیدان والامقام را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: امروز در تقویم ملی ایران روز مبارزه با تروریسم است. ملت ایران هم در مبارزه علیه تروریسم در خط مقدم قرار دارد و از بزرگترین قربانیان تروریسم به شمار می‌رود.

کنعانی در مورد تحرکات نظامی اخیر آمریکا در سوریه و عراق، گفت: در مورد تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه غیر قانونی است و عامل استمرار بی ثباتی است

وی ادامه داد: تاریخ حضور آمریکا در منطقه نشان داده که این حضور همواره باعث بی ثباتی است.

وی با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که بر اساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری بر اساس تفاهم و توافق اولاً گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفتگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی افزود: روابط ایران و عراق روابط کاملاً دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است.

وی با بیان اینکه منتظر اجرای توافق کامل ایران و عراق هستیم، گفت: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و بعد از پایان این موعد ایران در صورت عدم اجرای توافق به چارچوب تأمین امنیت خود عمل خواهد کرد.

کنعانی در مورد تقدیر رئیس جمهور از وزارت امورخارجه گفت: خوشحالیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در طول دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی و ارزیابی عملکرد در دولت قرار گرفته و در چارچوب ارزیابی دستگاهی مورد تشویق قرار گرفته است. لازم می‌دانم از این تریبون از حسن انتخاب آقای رئیسی و نهادهای نظارتی تشکر کنم.

وی عنوان کرد: در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار مشترک عمل می‌کنیم و شخص آقای وزیر و بدنه وزارتخانه در نتیجه حاصله دخیل بودند. ما در دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست و روابط خارجی مکمل با همه دستگاه‌ها پایبندیم. امیدواریم این عملکرد مورد رضایت خداوند، مقام معظم رهبری و مردم قرار گیرد.

وی در مورد اقدامات جدید در مناسبات ایران و لیبی گفت: موضوع سرنوشت امام موسی صدر موضوع مهم ایران است. خدمات ایشان به مقاومت و مردم لبنان و ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است. تعیین سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه ایران و لبنان است. در این‌باره توافقی میان لبنان و لیبی وجود دارد و انتظار این است که دولت لبنان و طرف لیبیایی اهتمام ویژه داشته باشد تا سرنوشت امام موسی صدر روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافق ایران و عربستان در مورد بازی‌های فوتبال، افزود: این موضوع همکاری‌های ورزشی میان ایران و عربستان موضوع مهمی است. در چارچوب روند جدیدی که در مناسبات میان دو کشور رخ داده انتظار است که رخدادهای ورزشی دو کشور همگام با روند خوب مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دو کشور پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد این که در جریان دیدار اخیر حسین امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض بر گسترش مناسبات ورزشی دو کشور تاکید شده است، در مورد مسابقات آتی بین تیم‌های فوتبال باشگاهی دو کشور گفت: اخیراً بین وزیر امور خارجه ایران و عربستان تبادل پیامی صورت گرفته است و در این تبادل پیام وزیر امور خارجه ایران تاکید کردند که متناسب با فضای جدید حاکم در روابط دو کشور اساساً اجرای مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری مسابقات تیم‌های ورزشی دو کشور در یک کشور ثالث، موضوعیتی ندارد و می‌تواند این مسابقات در زمین‌های دو کشور انجام شود.

وی ادامه داد: طرف سعودی نیز نگاه خوشبینانه‌ای به این موضوع داشت و امیدوارم که شاهد بازی تیم‌های باشگاهی دو کشور در ایران و عربستان باشیم.

کنعانی با بیان این که وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: بر اساس آخرین اخباری که اطلاع دارم بین مقامات ورزشی دو کشور نیز ارتباطات خوبی انجام شده است.

کنعانی در مورد توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق ، گفت: روابط ما با اقلیم کردستان عراق روابط سازنده‌ای است و همواره برقرار است. موضوع اخیری که اشاره کردم اتفاقاً در چارچوب وجود مناسبات حسنه انجام شده است. بنابراین روابط ما روابطی سازنده در زمینه‌های مختلف است. زمانی برای سفر وزیرخارجه به اقلیم کردستان عراق تعیین نشده است اما می‌تواند در بازه زمانی آینده چنین سفری صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران گفت: بر اساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل این تفاهم هستیم. در ارتباط با صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌ها صادرات انجام می‌شود. ما خوشبختانه در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها صادرات نفت ما با قدرت ادامه دارد و در این زمینه با جدیت احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً شاهد توقیف محموله ایران از سوی آمریکا بودیم که اقدامی غیرسازنده است. آمریکا از یک طرف تاکید بر گفتگوی مستقیم با ایران است و از طرفی شاهد انجام برخی از تحریم‌های جدید (توقیف محموله نفتی) هستیم لذا این اقدامات برای ایران سازگار نیست. در این‌باره حافظ منافع ایران (سفیر سوئیس در ایران) را احضار کردیم و مخالفت خود را اعلام کردیم.

کنعانی گفت: در اینباره ایران نگاه به عملکرد دولت آمریکا می‌کند و به مواضع سیاسی آنها توجهی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفتگوهای وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: گفتگوهای وزرای خارجه ۸ کشور خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده و با رویکرد مثبتی که سایر کشورهای خلیج فارس به این ابتکار انجام داده اند، این نشست انجام خواهد شد.

کنعانی گفت: ما به مسیر مذاکره دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبندیم و ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد. نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم فرصت مناسبی برای انجام گفتگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفتگوها گذشته صورت گیرد.

کنعانی در مورد حقابه هیرمند، تصریح کرد: بازدید هیئت فنی از ایستگاه آبسنجی دهراود صورت گرفته است. بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این بازدید صورت گرفته است که این اقدامات را توأم با حسن نیت از مقامات دولت سرپرستی افغانستان می‌دانیم. باید میزان آب ورودی به سد کجکی برآوردی انجام شود تا حقابه ایران داده شود.

کنعانی در خصوص روابط با بحرین گفت: در چارچوب خاص خودش مورد اهتمام ایران است و این مسیر را دنبال خواهیم کرد. پیام‌هایی مبادله شده و گفتگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه کشورهای منطقه توسعه دهد اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم. راجع به بحرین ملاحظات و انتظاراتی داریم و این ملاحظات منتقل می‌شود.

کنعانی در مورد موضع ایران در تظاهرات سوریه گفت: در جریان جزئیات نیستم. در ارتباط با سوریه یک موضوع حائز اهمیت است. بحران سوریه نتیجه اقدامات کشورهای خارجی است.

وی افزود: معتقدیم دولتی که بیش از یک دهه در مسیر مبارزه با تروریسم قرار داشته، اکنون با فشار موازی دیگری یعنی تحریم‌های ظالمانه مواجه است. انتظار ما این است که به محاصره سوریه پایان داده شود و اجازه داده شود، کمک‌های انسان دوستانه وارد خاک این کشور شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: انتظار این است که جامعه جهانی هم به وضعیت سوریه رسیدگی کند. ایران در چارچوب مذاکرات دو و چندجانبه این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و خواهد داد.

کنعانی درباره عضویت ایران در بریکس گفت: هدف گذاری دولت در حوزه بریکس استفاده از ظرفیت‌های این سازوکار برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی دولت است. با ظرفیت‌های این گروه و با هدف گذاری که صورت گرفت، ایران برای پیوستن به این سازوکار اهداف دولت را مورد توجه قرار داده است. این رویکرد را ما دنبال خواهیم کرد.

کنعانی افزود: در ارتباط با شانگهای هم ایران مبتنی بر منشور شانگهای اهداف مورد نظر را با دیگر اعضا دنبال خواهد کرد، عضویت در این دو مجموعه بخشی از هدفگذاری دولت برای استفاده از سازوکارهای چندجانبه در مسیر تحقق اهداف دولت است. در خصوص همکاری دفاعی ایران برنامه‌های خود را با کشورهای دوست ادامه خواهد داد.

وی در مورد مصوبه‌ای از سوی مجلس برای پیوستن به بریکس تنظیم شده، گفت: اطلاعات من دقیق نیست اما تا جایی که می‌دانم عضویت در بریکس به عنوان یک گروه، بر اساس مقررات داخلی ما نیاز به مصوبه مجلس نیست.

کنعانی درمورد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: موضوع همکاری‌های ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از سال‌های گذشته در حال انجام است و ارتباطی به هیچ موضوع ثانویه‌ای ندارد.

وی گفت: در ارتباط با پهپاد، شاهد استمرار فضاسازی طرف‌های غربی از جمله آمریکا هستیم. ما بارها این موضوع را رد کردیم و در این خصوص ما یک طرف جنگ نیستیم. اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح می‌کنند باید به گسیل سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند.

کنعانی گفت: همکاری‌های ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه پیدا خواهد کرد و علیه طرف ثالثی هم نیست و به هیچ طرفی هم ارتباط ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران و مصر و تبادل پیام، گفت: با طرف مصری اتفاق نظر داریم و مناسبات دیپلماتیک دو کشور برقرار است. این گفتگو و تماس از طریق رؤسای دفاتر حفاظت منافع دو کشور ادامه دارد و برای تبادل پیام هیچ مانعی نداریم.

کنعانی درباره گروگان گرفتن زائران عراقی در ایران گفت: این اتفاق اقدامی کاملاً تحریک آمیز برای ایجاد خلل در مناسبات دوستانه دو ملت ایران و عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: خوشبختانه با هوشیاری نیروهای امنیتی دو کشور اینگونه اقدامات ایضایی تأثیری در مناسبات دو کشور نداشته است و گروگانگیرها بازداشت شده‌اند. در این خصوص نیروهای امنیتی اطلاعات دقیق دارند.

کنعانی در مورد اقدامات ایران برای مبارزه با تروریسم گفت: در موضوع تأمین امنیت هم برای ایران و هم کمک به تأمین امنیت در منطقه، ایران یک طرف مؤثر و تعیین کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران و دولت در حوزه تأمین امنیت ملی به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد، افزود: در موضوع مبارزه با داعش، ایران یک شریک برای کشورهای منطقه بوده و ایران همچنان به تلاش‌های مؤثر برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعشی ادامه خواهد داد.

کنعانی در مورد بدعهدی آمریکا، گفت: دولت آمریکا باید اثبات کند که طرفی قابل اعتماد برای گفتگو است. این دولت در برجام بزرگترین بدعهدی را مرتکب شده و از یک توافق بین‌المللی به طور یکجانبه خارج شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در بحث افزایش تحریم‌های جدید و هم کشتی حامل نفت ایران این اقدامات با پیام‌های ارسالی همخوانی ندارد و در تعارض است. آمریکا باید در رفتار خود در قبال ایران تجدیدنظر کند.

وی گفت: اقدامات جدید آمریکا در گسیل نیروهای جدید به منطقه با همگرایی در منطقه همخوانی ندارد و تحریک آمیز است. حضور آنان در منطقه هیچ‌گاه امنیت آفرین نبوده است.