سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های مقامات انگلیس درباره ارتباط ایران با حملات انجام شده در دریای سرخ، بار دیگر اعلام کرد که گروه‌های مقاومت از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.

به گزارش مرور نیوز،  در ادامه طرح ادعا‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی درباره حملات گروه‌های مقاومت در منطقه، این بار دولت انگلیس، اتهاماتی بی اساس علیه ایران درباره حملات صورت گرفته در دریای سرخ مطرح کرد، ادعا‌هایی که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی روبرو شد.

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را محکوم کرد و ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس، ایران را مرتبط با این حملات خواند و مسؤولیت این حملات را بر عهده ایران دانست.

در همین ارتباط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۱۴ آذر ماه ضمن رد اتهام بی پایه و اساس دولت انگلیس درباره ارتباط ایران با حملات انجام شده در دریای سرخ، طرح این ادعا‌ها را با اهداف خاص سیاسی برشمرد و گفت طرح این ادعا‌ها حاکی از تلاش مقامات انگلیس برای وارونه نمایی واقعیت‌های منطقه و نیز بیانگر تأثیر پذیری آن‌ها از ترجیحات طرف‌های ثالث از جمله رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهارات و اقدامات غیرسازنده برخی مقامات انگلیسی که خود عاملی برای تهدید صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند را محکوم کرد و افزود: همان طور که قبلا به صراحت اعلام کرده‌ایم، گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.

به گفته کنعانی این گروه‌ها به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردمشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند.

ناصر کنعانی و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیش از این بار‌ها و بار‌ها به کرات اعلام کرده بودند که گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد. در همین خصوص ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آن‌ها دستورالعمل می‌دهیم، گفت که این گروه‌ها نمایندگان ملت‌های خود هستند و واکنش آن‌ها واکنش طبیعی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی است. (جزئیات بیشتر)

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین به مقامات انگلیس توصیه کرد به جای اتهام زنی‌های بی‌پایه و اساس، جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرده و تلاش خود را صرف توقف جنایات جنگی این رژیم علیه شهروندان و زنان و کودکان فلسطین و تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه وفق مقررات و مسئولیت‌های بین‌المللی کنند.

پیش از این نیز نماینده انگلیس در جلسه توجیهی شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا‌هایی را مطرح و اعلام کرده بود که ایران از طریق فعالیت‌های بی ثبات کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب الله و جهاد اسلامی تهدید علیه منطقه است که در همین خصوص امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان، این اتهامات را به شدت محکوم و رد کرد.