رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰ درصد حملات انجام شده در حوزه سایبر ناشی از هوش مصنوعی بوده است درباره حوادث اخیر سامانه‌های سوخت گفت: ما سه شبکه را جداگانه بررسی کردیم، شبکه سوخت و برنامه‌ریزی آسیب‌پذیری جدی نداشت، در یک شبکه دریافت و پرداخت آسیب‌پذیری وجود داشت که در حال پیگیری امنیتی است.

به گزارش مرور نیوز، هفتمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل از سوی سازمان پدافند غیرعامل و وزارت صمت با شعار «نمایش اقتدار، امید و تبلور، ما می‌توانیم» در عرصه‌های سایبری، زیستی، شیمیایی و پرتوی آغاز به‌کار کرد، این نمایشگاه تا پنجم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه خواهد داشت.

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مراسم آغاز به‌کار این نمایشگاه گفت: یکی از موضوعات مهم مورد تاکید این سازمان رشد فناوری‌ها و ایفای نقش در راه خدمت‌رسانی است. فناوری‌های نو دارای قابلیت‌های زیادی هستند و می‌توانند با فناوری هم‌افزا ترکیب شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در ذات فناوری نو فرصت و آسیب‌پذیری نهفته شده است، همه سازمان‌های دفاعی نیز به تهدیدات ناشی از فناوری‌ها توجه دارند.

سردار جلالی افزود: ما باید بتوانیم فناوری بومی و امن داشته باشیم و دفاع و پدافند راهکاری جز استفاده از فناوری‌های نو ندارد. دفاع، تهدید و امنیت منوط به توسعه فناوری امن بومی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در صنعت دفاعی از روز اول نیازمند مهندسی معکوس بودیم و با ممارست برای برطرف کردن ضعف‌ها شاهد افزایش قدرت بازدارندگی هستیم.

سردار جلالی گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته ۳۰ درصد حملات انجام شده در حوزه سایبر ناشی از هوش مصنوعی بوده است، استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار سیاست‌های این سازمان قرار دارد.

وی درباره حوادث اخیر سامانه‌های سوخت گفت: ما در فضای سایبری شرایط را قبل از حادثه و حمله، حین و بعد از حادثه‌و حمله دسته بندی می‌کنیم، حوادث اخیر سامانه‌های سوخت به قبل از حادثه و حمله است که آسیب شناسی، تهیه نقشه‌های اجرایی و برنامه امن‌سازی اضطراری در دستور کار است.

سردار جلالی با بیان اینکه بعد از حمله ۱۴۰۰ در حوزه سامانه سوخت آسیب شناسی، تهیه نقشه‌های اجرایی و برنامه امن‌سازی اضطراری را آماده کردیم گفت: بخش عمده آن‌ها اجرا شد و با نظارت و کنترل مجدد سازمان پدافند غیرعامل ضعف‌ها و اشکالات مورد تذکر قرار گرفت تا رفع شود.

وی ادامه داد: سامانه سوخت متشکل از چندین سامانه، کنترل سیستم توزیع سوخت از طریق ایستگاه‌های پمپ بنزین، پرداخت و دریافت مالی و برنامه‌ریزی فروش نفت است که به هم متصل است، بنابراین یکی از این سامانه‌ها می‌تواند مشکل برای ما ایجاد کرده باشد.

ابهامات حوادث اخیر سامانه‌های سوخت در حال بررسی است

سردار جلالی گفت: ابهاماتی درباره حوادث اخیر سامانه‌های سوخت وارد بود آیا حمله بود یا اختلال داخلی. پیدا کردن شواهد و قرائن حمله و تجزیه تحلیل اطلاعاتی ۲ عنصر برای تجزیه و تحلیل است. برای بررسی دقیق‌تر این حادثه باید صبر کنیم تا شواهد و قرائن خارج و مطالعات مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: درباره حوادث اخیر سامانه‌های سوخت اطلاع رسانی به موقع انجام شد و در کمتر از یک روز توانستیم خدمت‌رسانی سوخت را به مردم انجام دهیم و حفظ کنیم. تیم‌های که دنبال منشأ تهدید بودند موفق شدند ضد بدافزار مهاجم را شناسایی کنند که تهدید مدرن بود و در آزمایشگاه‌های ما در حال بررسی بیشتر است.

وی گفت: ما سه شبکه را جداگانه بررسی کردیم، شبکه سوخت و برنامه‌ریزی آسیب‌پذیری جدی نداشت، در یک شبکه دریافت و پرداخت آسیب‌پذیری وجود داشت که در حال پیگیری امنیتی است.

سردار جلالی ادامه داد: این مسئله همچون پرونده جنایی به شدت پیچیده است، ما در عرصه‌ای هستیم که بخشی از اطلاعاتی که ممکن است مورد استفاده دشمن قرار بگیرد در فضای رسانه بیان نمی‌شود. تلاش می‌کنیم وقتی به نتیجه قطعی برسد پیگیری و دنبال کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در مرحله امن‌سازی اضطراری و  برطرف کردن اشکالات هستیم و بعد از آن سیستم به حالت برگشت‌پذیری اولیه در خواهد آمد. در حال حاضر بخش عمده کار انجام شده است.

وی تاکید کرد: سامانه سوخت قدیمی است که در برنامه بلندمدت باید بروزرسانی شود که در اقدام بعدی حتما مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. برنامه بلندمدت سوخت باید به سمت نوسازی سامانه پیش رود و اشکالات به صورت جدی رفع شود.