«همایش رسانه انقلابی» با رویکرد امنیت ملی با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای کشور در سالن شهید رشادی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این همایش حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه در سخنانی با اشاره به اینکه رسانه مانند تیغ دو لبه است، توضیح داد: چه بسا افراد متعهد و درستکار نیز در اثر سوء مدیریت دچار انحراف و آسیب‌رساندن به امنیت ملی و جامعه شوند. اما خوشبختانه همواره امنیت در کشور ما مردم‌پایه بوده است و چه در جنگ سرد و چه در جنگ گرم مانند دفاع مقدس ظرفیت‌های اصلی جامعه ما را افکار عمومی تشکیل داده است. این در حالی است که در سایر کشورها و با نظام‌های گوناگون این چنین نیست.

مقدم‌فر با اشاره به وقایع سال ۸۸ خاطرنشان کرد: هنگامی که رسانه‌ها را از این بازه زمانی به بعد مورد بررسی قرار می‌دهیم به قدرت رسانه پی خواهیم برد که می‌تواند چه نقش روشنگری داشته باشند. با توجه به این اصل اکنون از شما می‌پرسم که سنگرهای دفاعی رسانه در کجا باید مستقر شود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید پنج نقطه عملیاتی و ۱۰ الزام را پیرامون آن در نظر داشته باشیم.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه در رابطه با نخستین نقطه عملیاتی که رسانه‌ها باید در آنجا مستقر شوند، گفت: انقلابی‌گری یکی از نقاطی است که رسانه‌ها باید نسبت به آن موضع‌گیری داشته باشند. این انقلابی‌گری مورد تأکید مقام معظم رهبری است و یک لفظ نیست بلکه هویت ملت ما را تشکیل می‌دهد. نقطه دیگر بصیرت‌افزایی، تقویت بنیان‌های صبر انقلابی، دفاع از مرزهای عقیدتی و باورهای مردم، توسعه احزاب و معنویت در جامعه است.

وی توضیح داد: در برابر حملات نرم دشمن، جامعه با بهره‌گیری از تقویت بنیان‌های صبر انقلابی واکسینه می‌شوند. نکته‌ای که در این راستا باید توجه کنیم آن است که صیانت از مکتب انقلابی باید براساس قرائت‌های مقام معظم رهبری باشد؛ چون اکنون تلاش برای تحریف انقلاب اسلامی زیاد است و کتابی با عنوان «خاطره» در نظر دارد به تحریف مبانی بپردازد. بی‌شک ما نمی‌توانیم زیر تابوت کسی با او برخورد کنیم. بنابراین باید در برابر تحریف موضع‌گیری داشته باشیم و مقابله و عملیات کنیم. بصیرت‌افزایی هم موجب می‌شود که بتوانیم ظاهر و باطن قضایا و پدیده‌ها را برای جامعه بگوییم.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه درباره الزاماتی که رسانه‌های انقلابی باید به آن توجه داشته باشند، گفت: اکنون دشمن معنویت مردم را هدف قرار داده است. در این راستا یکی از الزامات این است که به مبانی معنویت جامعه توجه داشته باشیم و  ایجاد روحیه امید به آینده را فراموش نکنیم. ما باید در عین نقاد بودن و پرداختن به اختلاس یا ارتشاع مراقب باشیم که مردم ناامید نشوند چرا که جامعه نیازمند امید و نشاط است. رسانه‌های انقلابی باید الزامات و بایسته‌هایی را در نظر داشته باشند تا بتوانند به عنوان یک رسانه طراز انقلاب اسلامی به رسالت حقیقی خود بپردازند.

مقدم‌فر توضیح داد: اینگونه رسانه‌ها باید با کار جبهه‌ای، همبستگی، انسجام و ائتلاف خودشان را به عنوان یک رسانه شکل دهند و اقداماتشان هم افزا باشد. همچنین استفاده از مهارت‌های حرفه‌ای و غنابخشی به سطح تولیدات رسانه‌ای در این زمینه از جمله بایسته‌های مورد نظر یک رسانه انقلابی محسوب می‌شود.  تلاش برای تقویت قدرت جریان‌سازی و موج‌آفرینی الزام دیگر است چرا که ممکن است رسانه‌ای در روز ۱۵۰۰ خبر را منتشر کند اما به میزان دلخواه جریان‌ساز نباشد. در حال حاضر سایت‌های بسیار خوب با رنگ‌های قابل توجهی داریم اما سایت‌های زرد تلقی می‌شوند چرا که تأثیرگذار نیستند.

وی یادآور شد: پیرامون الزامات مورد نیاز رسانه‌های انقلابی باید تربیت و پاکسازی را از عوامل دیگر بیان کنیم. نیاز به منابع انسانی یکی از ضرورت‌ها است اما متأسفانه در این زمینه رسانه‌های انقلابی ضعیف بوده‌اند. یادمان باشد تربیت با آموزش فرق دارد و رسانه‌های انقلابی نباید به آموزش اکتفا کنند بلکه باید حضور فعالی در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشند که همین موارد نیز از جمله الزامات به حساب می‌آید. افراد فعال در رسانه‌های انقلابی باید زمانی که کانال یا شبکه‌ای را ایجاد می‌کنند بیشترین فعالیت را داشته باشند.

وی با تأکید بر افزایش مهارت در انجام عملیات‌های روانی گفت:‌ ما باید تکنیک‌های این مهارت را به خوبی فرا بگیریم و ممکن است افرادی حرفه‌ای باشند اما در این زمینه ناتوان باشند. یکی از فرایندهای عملیات روانی را شبکه بی‌بی‌سی انجام می‌دهد. این شبکه فارغ از شایعه و دروغ، محتوای خود را با در نظر گرفتن دروغگویی، با حرف راست بیان می‌کند. به عنوان مثال می‌توانیم به جریان خط و نشان مقام معظم رهبری که توسط این شبکه انجام شد اشاره کنیم.

مقدم‌فر یادآور شد: در رسانه‌های خودمان نمی‌توانیم برای مردم خود عملیات روانی انجام بدهیم. مأموریت ما ترغیب و ترویج رسانه‌های بصیرت‌افزا خواهد بود و ممکن است با درست کردن دروغ یا شایعه شرعا مرتکب خطا بشویم.

او خاطر نشان کرد: مخاطب‌شناسی و توسعه دایره مخاطبان از جمله الزام‌هایی است که باید در نظر بگیریم. متأسفانه گاهی فعالان رسانه‌ای ما از قشر خاکستری جامعه غافل می‌شوند. این در حالی است که باید بیشترین تأثیرگذاری را در آن‌ها داشته باشیم.

مقدم‌فر یادآور شد: پایبندی به موازین فقهی در رسانه نیز یکی دیگر از الزامات کار رسانه‌های انقلابی است. روی موضوع فقه و رسانه کم کار شده است و طی یکی، دو سال اخیر در حوزه علمیه قم تدریس می‌شود در حالی که اهالی رسانه باید به این حوزه توجه داشته باشند.

وی همچنین گفت: تدین نیروهای انقلابی در رسانه به محاسن نیست و باید در عمل ثابت شود که نیرویی انقلابی است. در این زمینه نباید به کسی اجازه دروغ‌گویی بدهند، در این صورت با رسانه‌هایی که خلاف شرع و اخلاق دروغ می‌گویند فرقی ندارند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: مطالبه‌گری با زبان گویا و پیشگیری از اموری همچون حقوق‌های نجومی و پرداختن به اقتصاد مقاومتی نیز باید در دستور کار رسانه‌ها باشد.