معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام شرایط بین المللی ایران را کاملا متحول کرد، درباره تهدیدات بین المللی گفت: شکل تهدیدات به شدت تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، عباس عراقچی در نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: در عرصه بین المللی تهدیدات نسبت به گذشته از زمین تا آسمان فرق می کند و الان جامعه بین المللی با تهدیدات خاصی مواجه است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: ایران به عنوان کشور تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل به کشوری سازنده و بازیگر فعال در عرصه بین الملل بعد از برجام تبدیل شد و می تواند نقش موثری در عرصه بین الملل ایفا کند.

وی ادامه داد: شورای امنیت، نقش ایران در سوریه را به عنوان ضامن صلح و امنیت به رسمیت می شناسد و به آن احترام می گذارد این درحالی است که قبل از برجام ایران را تهدید منطقه در قطعنامه هسته ای عنوان کرده بودند.

عراقچی تصریح کرد: فعالیت های هسته ای ایران به عنوان تهدید قلمداد شده بود و قطعنامه های شورای امنیت ایران را تهدید و برنامه های هسته ای ایران را تهدید شناسایی می کرد و از همه کشورها می خواست با ایران همکاری نکنند و به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل در دیگر کشورها را نمی داد.

وی اضافه کرد: آنها حتی از ایران  می خواستند فوردو، اراک و غنی سازی را تعطیل کند که همه این خواسته ها با برجام یکجا لغو شد.

عراقچی خاطرنشان کرد : اما شورای امنیت با قطعنامه جدید ٢٢٣١ صادر شده برنامه هسته ای ایران را به رسمیت شناخت.

وی با اشاره به نشست اخیر آستانه برای بررسی موضوع صلح در سوریه گفت : آمریکایی ها معتقدند ننگی برای آمریکا بدتر از این نیست که ایران و روسیه کنار هم بنشینند و تصمیم بگیرند آیا آمریکا به نشست دعوت شوند یا نه و اینکه ایران تا این حد در صحنه بین الملل تاثیرگذار باشد.

مقوله امنیت کاملا بهم پیوسته و پیچیده شده است

عراقچی با بیان اینکه شکل تهدیدات مواد تغییر می کند و مقابله با آن یک مقابله چندبعدی و چند وجهی می شود، با مثالی از پلاسکو گفت: با توجه به حادثه پلاسکو دیگر کسی نمی تواند بگوید هر کاری دلم بخواهد در مغازه ام انجام می دهم، چون شاید اقدام یک نَفَر به یک فاجعه ملی تبدیل شود.

وی ادامه داد: حتی نمی توانیم بگوییم کاری که همسایه بغل دستی ام در خانه اش انجام می دهد به من مربوط نیست او به خودش صدمه می زند و صدمه زدن به خودش می تواند به صدمه زدن دیگران منجر و تا جایی پیش برود که فاجعه ای ایجاد شود؛ لذا مقوله امنیت به شدت پیچیده و بهم پیوسته شده است.

معاون وزیر خارجه گفت: اینکه در یک جایی مثلا تهدید کمبود منابع آبی است این یک تهدید جدی محسوب می شود  و می تواند بعد امنیتی داشته باشد و برخورد با آن هم برخورد صرف پلیسی نیست و ارگان های مختلف ممکن است درگیر باشند.

وی با اشاره به آمار وزارت نیرو مبنی بر وجود و حفر ٣٠٠ هزار چاه غیرقانونی، ادامه داد: این موجب خشکسالی در جاهای مختلف می شود و یا بحث کمبود منابع و بحث های مختلف دیگر هر کدام می تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود.

عراقچی با بیان اینکه این تهدیدات امنیتی وظیفه پلیس را سنگین تر می کند، اظهار کرد: پلیس به تنهایی و بدون همکاری سایر دستگاه ها نمی تواند با این تهدیدات مقابله کند.

به گفته وی،همین وضعیت در عرصه بین المللی هم وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه همین وضعیت در عرصه بین المللی هم مشاهده می شود، گفت: الان جامعه بین المللی با تهدیدات جدیدی مواجه است که تبعات بسیار سنگینی برای همه انسان ها بر کره زمین می تواند به دنبال داشته باشد و مقابله با این تهدیدها از حیطه یک کشوریا دو کشور خارج است.

وی خواستار همکاری همه کشورها در سطح سازمان های بین المللی در عرصه بین المللی در مقابله با این تهدیدات شد. 

عراقچی با اشاره به تهدیدات محیط زیستی و گرمایش زمین گفت: کشوری گازهای گلخانه ای تولید می کند و این موجب صدمه به لایه ازن می شود، این صدمه سطح وسیعی از کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و تبعاتی دارد که باید با آن برخورد شود.

وی افزود: برخورد با آن کار یک کشور یا دو کشور نیست و این موضوع د ر بحث بیماری های واگیردار مسری در سطح دنیا هم مصداق دارد و بیماری های واگیردار از ایدز شروع شد و تا الان که ابولا مطرح است از جایی شروع می شود اما اکثر کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با بیان مشکل آب در دنیا، تصریح کرد: کشوری در منطقه روی رودخانه ای سد ایجاد می کند و این کار موجب خشکسالی در کشور همسایه و پایین دست می شود.

وی افزود: به دنبال آن، تالاب ها خشک می شوند و پدیده ریزگرد بوجود می آید و کشوری مانند ایران را تحت تاثیر قرار می دهد؛ مشکل ریزگرد حتی تبعات امنیتی دارد و پلیس مجبور به مداخله می شود. 

عراقچی با ضرورت اجتناب ناپذیر دانستن همکاری بین المللی برای مقابله با تهدیدات جدید و روز افزون ، یکی ازشاخص ترین تهدیدها را بحث مواد مخدر برشمرد.

او سیستم مالی همه کشورها را به نوعی درگیر پولشویی دانست و گفت: پولشویی ارتباط مستقیم با مواد مخدر دارد و نمی شود کشوری به تنهایی با تهدیدات جدید بین المللی برخورد کند. 

معاون وزارت خارجه تصریح کرد: مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر که تبدیل به قاچاقچیان بین المللی شده اند به یک معضل جهانی و بین المللی تبدیل شده است و مقابله با آن هم جز با همکاری بین المللی امکان پذیر نیست. 

به گفته وی، اگرچه ممکن است کشوری به تنهایی در محدوده خود بتواند کاری انجام دهد، اما این کار هم هزینه های سنگین دارد و هم تا حد زیادی شاید مقدور نباشد.

عراقچی یادآور شد: مواد مخدر در کشوری تولید می شود و درکشور دیگری قرار است مصرف شود اما تبعات و آثارش را مردم ایران دارند متحمل می شوند.