کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اسرائیل در نظر دارد با ایجاد اجماع جهانی و با افزایش فشار برایران در حوزه های اطلاعاتی، نظامی و فناوری از میزان خصومت کشورمان علیه این رژیم بکاهد.

 

سید هادی افقهی در مورد همکاری های احتمالی اسرائیل و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک سفر دوره ای را برنامه ریزی کرده است تا به نحوری با کشورهایی که روباط صمیمانه تری با اسرائیل دارند، به اجماع جهانی و یا دست کم منطقه ای علیه ایران برسد.

وی ادامه داد: نتانیاهو تلاش دارد حول سه محور این اجماع را ایجاد کند: تلاش ایران برای نابودی اسرائیل، حمایت ایران از تروریسم، اقدامات مخفیانه ایران برای ساخت بمب اتم و تولید اورانیوم 90 درصدی علی رغم توافق هسته ای.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: اما در دیدار نتانیاهو با ترزا می، نخست وزیر انگلیس ضمن رد ادعای تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی تاکید کرد این یک توافق بین المللی است و ما به آن احترام می گذاریم.

افقهی با اشاره به دو محور دیگر مورد نظر تل آویو افزود: با این حال احتمال می رود همکاری اسرائیل و انگلیس در این دو محور شکل بگیرد. حوزه های اطلاعاتی، فناوری و نظامی حوزه هایی است که باید انتظار افزایش فشار علیه کشورمان در راستای کاستن خصومت با اسرائیل را داشت. اما با توجه به بهبود رابطه ایران با غرب پس از برجام، موضع گیری تندی اروپا نخواهد داشت.

وی در مورد واکنش عربستان به اقدامات ضد ایرانی اسرائیل تصریح کرد: عربستان خودش یک رژیم صهیونیستی است که خیانتش به آرمان فلسطین و جهان عرب بیش از اسرائیل است. امروز ریاض همان بلایی را بر مردم یمن می آورد که رژیم صهیونیستی در مورد فلسطین انجام می دهد.

افقهی ادامه داد: همان طور که اسرائیل گروه های تروریستی را در داخل ایران برای به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای فعال می کند، عربستان از تروریسم در کل منطقه حمایت می کند. تروریست هایی که علاوه بر جان و مال مردم، به آثار باستانی هم رحم نمی کنند. ریاض اعلام کرده است از هیچ اقدامی برای ضربه به ایران فروگذار نمی کند و دیدار مقامات عربستان با رهبران اسرائیل و سفر احتمایل نتانیاهو به ریاض که نشان دهنده این مساله است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: خطر عربستان به مراتب بیشتر از اسرائیل است زیرا به اسم اسلام دست به هر کاری می زند و سایر کشورهای عرب را نیز تشویق می کند تا با پوشاندن ناتوانی ریاض برای مقابله با ایران، از این کشور تبعیت کرده و با تل آویو همکاری کنند.