وزیر امور خارجه گفت: نه تنها عربستان بلکه آنها که از تجاوز ائتلاف به رهبری سعودی علیه مردم یمن حمایت کرده اند، مسئول جنایات جنگی صورت گرفته می باشند و باید پاسخگو باشند

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، همه آنانی را که از تجاوز ائتلاف به رهبری سعودی علیه مردم یمن حمایت کرده اند ، مسئول این جنایت دانست.

متن نامه ظریف به شرح زیر است:

عالیجناب!

بدین وسیله مایلم که خشم و انزجار شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به حمله هوایی دهشتناک و فاجعه بارهواپیماهای عربستان سعودی به محل گردهمایی مردم برای مراسم ختم در صنعا در روز ۸ اکتبر ابراز نمایم.

براساس آمار اولیه اعلام شده توسط آقای "جیمی مک گولدریک" هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد تعداد کشته شدگان و مجروحین در جریان این حمله بالغ بر ششصد و چهل نفر برآورد شده است. این حمله مهیب و شریرانه که بار دیگر بی اعتنایی کامل متجاوزین علیه مردم یمن را به حیات انسان ها نشان داد، نمونه دیگری از هزاران مورد مشابه است که طی یکسال و نیم گذشته منجر به قتل و یا نقص عضو دائمی هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان و آوارگی بیش از سه میلیون نفر شده است و یمن را از وضعیت کشوری محروم  به آستانه ویرانی کشانده است.

نه تنها عربستان سعودی بلکه آنها که از تجاوز ائتلاف به رهبری سعودی علیه مردم یمن  حمایت کرده اند،  مسئول جنایات جنگی صورت گرفته در یمن طی یک سال و نیم گذشته می باشند و باید در قبال آن پاسخگو باشند. تردیدی نیست که حملات سعودی علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیر نظامی این کشور، بدون حمایت وسیع و گسترده برخی از کشورهای غربی میسر نبوده است، این کمک ها شامل تامین اسلحه، همکاری های اطلاعاتی، سوخت رسانی هوایی، برنامه ریزی مشترک و... می شود.

با توجه به وخامت وضعیت در یمن و تخریب وسیع ناشی از حمله اخیر به مراسم ختم در صنعا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، آماده ارسال کمک های انسان دوستانه شامل کمک های درمانی به مردم یمن و کمک به انتقال مجروحان به بیمارستانهای ایران است. در این رابطه مایلم از شما درخواست کنم تا با استفاده از مساعی جمیله خود، ترتیبات لازم برای اعزام یک هواپیما حامل کمک های انسان دوستانه از ایران به صنعا را فراهم آورید.

توجه و پاسخ عاجل شما به این موضوع  موجب کمال امتنان خواهد بود.

                                                                                   محمدجواد ظریف

                                                                      وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران