مجید تفرشی، کارشناس تاریخ در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» گفت: هنوز فضا برای کار علمی جدی در مورد دوران نهضت تحریم تنباکو وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

مجید تفرشی کارشناس تاریخ در مورد اسناد بین المللی نهضت تنباکو در این نشست گفت: مسئله نهضت تحریم تنباکو به این دلیل که خیلی زیاد مطرح شده تا حدی لوث و قربانی شده است. به دلیل تکرار خیلی ها فکر می کنند این موضوع ارزش کار علمی ندارد و به غلط تصور می شود هیچ کار نشده ای در مورد آن نیست.

وی ادامه داد: در حدود 50 تا 60 سال اخیر اکثر کارهایی که در ایران در این موضوع شده با توجه به منابع داخلی بوده است. از این حیث توجه به منابع بین المللی نباید مغفول بماند. من حدود سی هزار برگ را در منابع بین المللی در مورد تحولات دوره قیام تنباکو ناظر سال 1890 تا 1892 میلادی بررسی کرده ام.

وی افزود: یکسری از منابعی که من بررسی کردم در منابع داخلی یافت نمی شود؛ مثلا گفتگوهای دربار با غربی ها یا گفتگوی سفرا و جزییات مذاکرات و چانه زنی ها و یا کارشکنی هایی که غربی ها انجام می دانند.

تفرشی ادامه داد: در مورد نهضت تحریم تنباکو در داخل حکومت به خصوص در شهرهایی مانند مشهد و یا شهرهای شمالی و جنوبی مطالب کمتری وجود دارد. ما در مورد کمپانی رژی و مسائل داخلی آن هیچ نمی دانیم.

وی گفت: در یک چارچوب ملی در مورد نهضت تحریم تنباکو تا حد زیادی خوب کار کرده ایم ولی در ابعاد منطقه ای و بین المللی چه از حیث تاثیرگذاری و چه از حیث تاثیرپذیری خیلی کم اطلاعات داریم.

وی ادامه داد: هنوز فضا برای کار علمی جدی در مورد دوران نهضت تحریم تنباکو وجود دارد. مثلا مسئله نهضت تنباکو و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن بر هند و افغانستان از جمله این موضوعات است.

مجید تفرشی گفت: در مسئله نهضت تنباکو سه عنصر سانسور، فقدان شفافیت و حسابرسی باعث خسارت به ایران از سوی غربی ها شد. در نهضت تنباکو ما برای اولین بار شاهد قیام در دوران مدرن بودیم که هم هدفمند بود و هم توانست به نتیجه برسد و به طور راهبردی منافع کشور را تامین کند.

وی در پایان اظهار داشت: البته در مورد بررسی منابع بین المللی باید به این نکته توجه داشت که اسناد بین المللی به هیچ وجه وحی منزل نیستند و اشتباه و غرض ورزی در آن وجود دارد.