دریادار سیاری گفت: ناوشکن جدید «سهند» که پیشرفته‌ترین ناوشکن ما خواهد بود، بزودی به ناوگان دریایی الحاق خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» که برای اولین بار از روی ناوشکن جدید نداجا با نام «سهند» پخش شد، با اشاره به روند ساخت ناوشکن در نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: ناوشکن جدید «سهند» که پیشرفته ترین ناوشکن ما خواهد بود، بزودی به ناوگان دریایی الحاق خواهد شد.

سیاری افزود: ناوشکن های ما طوری ساخته می‌شوند که هم امکان دفاع و هم تهاجم علیه اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی را داشته باشد و بالگردی که ناو «سهند» حمل خواهد کرد، بزرگتر از جماران است.

وی درخصوص برخی جوسازی های خارجی درخصوص ساخت تجهیزات دریایی در داخل ایران تصریح کرد: وقتی ناوشکن جماران را ساختیم، عده ای گفتند مهندسی معکوس است درحالیکه جماران متفاوت از ناوهای موجود در ایران بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توانمندی ما به حدی است که اکنون ناوگروه ٤٤ ما متشکل از ناوشکن الوند و ناو لجستیک بوشهر، صد و پنجاهمین روز دریانوردی خود را در آب های آزاد پشت سر می‌گذارد که 11 روز دیگر به کشور باز می‌گردد.

سیاری افزود: ناوگروه ٤٥ یا به سمت چین می‌رود یا پاکستان و هندوستان و عمان.

وی درخصوص اهمیت توجه به توان نظامی نیز تاکید کرد: امروز اگر جایی در جهان مورد هجوم تروریست‌ها قرار می‌گیرد، بدلیل این است که توان دفاعی مناسبی نداشته‌اند.

 

دریادار سیاری درباره رزمایش بزرگ دریایی «ولایت95» نیز که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: مرحله نهایی این رزمایش فردا (یکشنبه) خواهد بود.

وی افزود: ما در طول سال نزدیک به ٢٥ رزمایش تخصصی داریم که مجموع آنها در رزمایش ولایت٩٥ اجرا می‌شود که شامل تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار 10درجه) خواهد بود که چیزی حدود 2میلیون کیلومتر مربع است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه مردم با ملاحظه رزمایش، احساس آرامش بیشتری خواهند داشت، افزود: اگرچه برخی از کشورها پروژه ایران هراسی را دنبال می‌کنند اما این درست نیست و تمام توان نظامی ما برای دفاع از خودمان است.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم ما مقابله با تروریسم دریایی است، گفت: دشمنان علاقه مند نیستند که ما توانمند باشیم و اهداف انقلاب را دنبال کنیم و می‌خواهند ما تسلیم شویم.

وی افزود: سازمان کشتیرانی جهانی برای ما تقدیرنامه فرستاده و اعلام کرده که ایران امنیت را برای کشتی‌های جهان در خلیج عدن فراهم کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درپاسخ به سوالی درباره حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در آبهای خلیج فارس، گفت: آنها نه تنها یک رزمایش بلکه رزمایش های متعددی انجام داده اند.

سیاری اضافه کرد: ما حتی به برخی کشتی های تجاری همین کشورها هم کمک کرده ایم و کشورهای منطقه هم می‌دانند که توان ما علیه آنها نیست.

وی خاطرنشان کرد: ناوگروه های ما تا امروز ٣٨٥٠ کشتی را اسکورت کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص سختی کار در گرمای بندرعباس در فصول گرم، اظهار داشت: رهبری فرمودند زمانی به بندرعباس می آیم (برای بازدید) که اوج گرما باشد و ما دیدیم که ایشان اول مرداد آمدند و دستاوردهای فرزندان خود را دیدند.

دریادار سیاری گفت: در برنامه ششم، برنامه‌های خوبی برای توسعه سواحل مکران دیده شده و دولت هم در این زمینه برنامه دارد.

وی تصریح کرد: در سال آینده در همین زمان، ناوشکن جدیدی در آب‌های جنوب خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی همچنین گفت: اعزام ناوگروه‌ها به سمت قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه در آینده نزدیک را در دستور کار داریم.