رئیس‌جمهور گفت:‌ این ۱۵-۱۰ روز عید نوروز و آغاز سال، همان‌طور که طبیعت نشاط پیدا می‌کند، رخساره نشان می‌دهد و لبخند می‌زند، بگذاریم مردم هم لبخند بزنند و در هر چیزی مداخله نکنیم.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96 که در محل وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: آغاز سخن بنده تشکر از شما است به عنوان خادمان مردم، به عنوان مدیران و مسئولانی که بار سنگین اداره کشور در سراسر ایران عزیز بر دوش و بر عهده دارید. مخصوصاً در این ماه‌ها و هفته‌های اخیر رحمت الهی، نزول برکات الهی، برف، باران که به طور طبیعی به دنبالش سیل و خسارت هم داشتیم و اینها جزو طبیعیات آن رحمت الهی است لذا در این مقاطع کمک به مردم بنده از مردمی که در این هنگام به صحنه می‌آیند، مسئولان محترم، پلیس و همه کسانی که به مردم خدمت می‌کنند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. 

وی در ادامه افزود: برخی حوادث هم ما داشتیم در برخی استان‌ها و مشکلاتی که با آن مواجهیم به عنوان نمونه مسأله محیط زیست و ریزگردها که به تبع آن مشکلاتی که به همراه دارد که هم مردم ما مردم فهیم و صبور و قدردان هستند و هم مسئولان ما خستگی‌ناپذیر، پرتلاش و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کرده‌اند و حل خواهند کرد. البته بنده دو روز قبل در اهواز هم تأکید کردم که مشکلاتی که در طول 40 یا 50 سال گذشته به تدریج به وجود آمده ظرف یکی، دو سال حل و فصل نخواهد شد. 

رئیس جمهور تصریح کرد: متأسفانه برخی از ما با طبیعت جنگیده‌ایم و با طبیعت خوش رفتاری نکرده‌ایم، اما طبیعت صبور است ولی صبر طبیعت هم دوران و زمانی دارد لذا هنگامی که ما به طبیعت ظلم می‌کنیم و زمین را آلوده می‌کنیم و حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را نمی‌دهیم و هنگامی که همسایگان ما با ما در مسیر همکاری نیستند همه اینها نتیجه‌اش می‌شود همین که می‌بینید، قهر طبیعت نتیجه ظلم ما است، ظلم ما باعث قهر طبیعت می‌شود.

روحانی اضافه کرد: این ظلم، ظلم یک روزه نیست بلکه سالیان دراز ظلم شده بلکه امروز باید تصمیم بگیریم و اساسش توبه است، توبه یعنی بازگشت به تبع صحیح. توبه یعنی بازگشت به طبیعت سالم و درست، توبه یعنی بازگشت به قانون و یا بازگشت به نظم، اول باید تصمیم بگیریم و سپس باید به قانون برگردیم و پس از آن قانون را اجرا کنیم و پس از توبه نیز عمل صالح است. بنابراین اول باید توبه و سپس عمل صالح را انجام دهیم و زمین، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را آباد کنیم و همچنین چشمه‌های ریزگرد را مهار کنیم که با این اقدامات محیط زیست خوب هم خواهیم داشت لذا ما ماشین آلوده در جامعه داریم و وسایل گرم‌کننده و یا ایجاد آلوده‌کننده داریم و یا نیروگاه‌های آلوده‌کننده داریم و منجر به آلوده شدن هوا می‌شود و با هوای آلوده و طبیعت می‌جنگیم و بعد هنگامی که هوا سرد می‌شود همه این دودها و آلودگی‌ها به ریه‌های ما برمی‌گردد و آن وقت می‌گوییم باید چه کار کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از مسئولیت‌های بزرگ ما مسأله، مسأله محیط زیست است و باید به آن اهمیت دهیم و برنامه‌ریزی کنیم و حتماً باید در این راه موفق شویم. باید قدم به قدم به جلو برویم لذا این تشکر اول بنده بود که شما در چند هفته اخیر این مسئولیت‌ها را بر دوش داشتید و اکنون هم زحمات فراوانی بر دوش دارید مخصوصاً در ایام نوروز مسافرت‌ها زیاد می‌شود و زحمات زیادی را برای اسکان مردم، روان‌سازی جاده‌ها و برای اینکه مردم یک نشاطی داشته باشند باید انجام دهید زیرا امسال یک مقداری غم و غصه و نگرانی و ناراحتی مقداری بیشتر بود و امیدوارم در عید نوروز جبران شود.

وی ادامه داد: ما با مردم با مهربانی رفتار کنیم و چیزی را بهانه نگیریم و بگذاریم غم و  غصه‌های چند ماهه که حوادث مختلف بود که یک روز قطار و یک روز دیگر پلاسکو و غیره بود. این 10، 15 روز عید نوروز و آغاز سال و سرآغاز نشاط و طبیعت همانطور که طبیعت نشاط پیدا می‌کند و رخساره نشان می‌دهد و لبخند می‌زند بگذاریم مردم هم لبخند بزنند و در هر چیزی مداخله نکنیم و بگذاریم همه در کنار هم باشند و جبران آن غم‌ها و غصه‌ها بشود و مردم با نشاط وارد سال جدید بشوند. 

رئیس جمهور ادامه داد: تشکر دوم بنده راجع به امنیت است همانطور که وزیر کشور اشاره کردند مسأله امنیت، مسأله بسیار مهمی است و پایه اصلی برای هر حرکتی به شمار می‌رود، شما می‌دانید که برخی تلاش‌ها در جامعه فرامادی است و مرحله دومی است، برخی تلاش‌ها نیز مرحله اولی است، امنیت، آب، غذا، سلامت، اینها مرحله اول است سپس بعد از اینکه اینها وجود داشت آن وقت بحث سیاسی و نشاط سیاسی و حضور در مشارکت و  انتخابات وجود خواهد داشت بنابراین اگر اولی‌ها نباشند اینها وجود نخواهند داشت، اگر مردم امنیت، آب و غذا نداشته باشند اصلاً کسی به فکر رقابت و انتخابات نخواهند بود. بنابراین برخی مسائل نیز فرامادی هستند و امنیت یکی از این مسائل است و خداوند نیز نعمت امنیت را بر ما ارزانی داشته و این لطف خداوند بوده و بنده از همه نیروهای مسلح، امنیتی، مرزبانی تشکر می‌کنیم و کارهای بزرگی انجام گرفته است ولی اساسش به وحدت و  انسجام و سرمایه اجتماعی بازمی‌گردد و باید حواسمان به این نکته باشد. 

روحانی افزود: اگر 10 برابر این ما نیروی امنیتی و نظامی درست کنیم و سلاحمان صد برابر شود خدای ناکرده در میان مردم ما شکاف و اختلاف بین اقوام و مذاهب باشد، شکاف‌ها تشدید و اعتمادها از بین برود امنیت هم نخواهد بود، مگر در آمریکا و اروپا آن همه ابزار امنیتی نیست؟ مگر آنها توانستند امنیت خودشان را حفظ کنند و مگر آنها این همه حوادث نداشتند در سالها و ماه‌های اخیر و در منطقه ما و آنجاهایی که ناامن است مگر اسلحه و امکانات ندارند؟، وقتی انسجام و وحدت از بین می‌رود شکاف‌ها پدیدار و اختلافات شروع می‌شود و کینه‌توزی شروع می‌شود. خیلی گناه بزرگی است آنهایی که در کلامشان، سخنشان و قلمشان بذر کینه می‌افشانند، رقابت عیبی ندارد و خوب است اما نزاع، اختلاف و انشقاق بین قومیت‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ادیان‌ها این بزرگترین گناه است، ایجاد اختلاف و شکاف یکی از بزرگترین گناهان است. 

وی بیان کرد: سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه ما است،‌ در بخش سیاسی و قدرت سیاسی و سیاست داخلی و خارجی و مجموعه قدرت سیاسی اتکای‌مان به سرمایه اجتماعی و اعتماد است، اگر مردم اعتماد به حکومت و مسئولان نداشته باشند برخی نمی‌دانند برای اینکه از دولت انتقاد کنند کل اعتماد عمومی را زیر سؤال می‌برند. این خیانت به کشور و نظام است. ما همه برادریم و همه کشتی‌نشینان یک کشتی هستیم و همه عضو یک جامعه و خانواده هستیم، چرا مذهب بین ما اختلاف درست می‌کنند؟ ما همه مسلمان هستیم، چرا دین بین ما اختلاف درست کند؟ همه مطیع خدا هستیم و چرا مسائل سیاسی؟، مسائل سیاسی برای رقابت خوب است. انتقاد برای راه‌حل نشان دادن خوب است و برای رفع نقص‌ها، نصیحت و دلسوزی نه تنها خوب بلکه لازم و ضروری است اما نگذاریم کینه و اختلاف ایجاد شود. اینکه در ذهن آدم بیاید برای اینکه ما پیروز شویم آن یکی جناح اصلاً نباشد مگر می‌شود؟ آدم وقتی دعاهای پشت و روی متأسفانه انجام می‌دهد مثل آن کودکی می‌ماند که درس نخوانده و می‌گوید خدا کند معلم‌ام مریض شود و سر کلاس نیاید چون من که درس حاضر نکرده‌ام، برخی چون درسشان را حاضر نکرده‌اند و آمادگی ندارند می‌گویند آن رقیب ما نباشد تا ما یکه‌تاز باشیم. اصلاً بدون رقابت مگر می‌شود زندگی کرد؟

روحانی ادامه داد: با محبت در کنار یکدیگر باشیم و رقابت سالم هم بسیار خوب است و رقابت کنیم آن هم رقابت سالم و نگذاریم در جامعه ما اختلاف و شکاف به وجود بیاید. در این شرایط حساس جهانی و منطقه‌ای شرایط ما یک شرایط عادی در منطقه نیست و در جهان نیز ما شرایط عادی نداریم بلکه شرایط ما ویژه است و باید بیشتر حواسمان جمع باشد و همه باید متحد باشیم و زیر پرچم اسلام و ایران و ولایت همه با هم در کنار هم دست به دست هم دهیم و از مشکلات عبور کنیم و بنابراین تشکر دوم بنده مسأله امنیت است. 

وی با بیان اینکه مسأله سوم بنده مربوط به اقتصاد مقاومتی می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب روی این اصل یعنی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید فراوان داشتند و تأکید ایشان بر این مبنا است که مسأله اقتصاد مقاومتی امروز یک ضرورت است، اقتصاد همیشه مهم بوده و اکنون هم مهم است، دشمن هم که دیدید در این ایام تحریم فشار را روی عمدتاً روی بخش اقتصاد گذاشت و خواست مردم را با فشارهای اقتصادی به زانو در بیاورد لذا امسال از فروردین که تا امروز سپری شد بنده خوشحالم که خدمت ملت بزرگوار و عزیز ایران اعلام کنم که دولت به قول‌هایی که به مردم از اول سال و یا پایان سال گذشته خدا را شکرگزاریم که خداوند به ما توفیق داد در برابر مردم شرمنده نشویم.

رئیس‌جمهور افزود: در ایام عید 95 گفتم که ما برای رشد اقتصادی 5 درصد برای سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم برخی دوستان نزدیک به بنده انتقاد کردند و گفتند چرا شما قول 5 درصد را دادید زیرا خیلی کار سختی است و بعد از آن همه سختی‌ها و مشکلات 94 و وضعیت نفت چرا اسم 5 درصد بردید و کلاً می‌گفتید رشد خواهیم داشت که بنده گفتم محاسبات اولیه ما نشان می‌دهد 5 درصد رشد خواهیم داشت که ما هم به مردم وعده دادیم و از خدا هم می‌خواهیم که به ما توفیق دهد و به آن برسیم. که الحمدالله که اکنون کم‌کم به پایان سال نزدیک می‌شویم می‌توانیم به خدمت ملت ایران عزیز عرض کنیم که آن برنامه‌ریزی برای رشد 5 درصد ان‌شاءالله در مجموع سال بالای 6 درصد خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: این کار بسیار مهمی است و سال گذشته رشد اقتصادی ما بسیار پایین بود و رشد اقتصادی ما در سال گذشته حدود 1.8 بود و سال 94 سال بسیار سختی بود اما امسال رشد بالای 6 درصد داریم و در پیشگاه خداوند و مردم شرمنده نیستیم. 

وی تأکید کرد: همچنین ما به مردم قول دادیم که در سال 95 تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد البته برنامه ما این بود و فکر می‌کردیم در نیمه دوم سال تورم تک‌رقمی شود اما الحمدالله ما شرمنده نشدیم و از خرداد ماه تورم پس از سالیان دراز تک‌رقمی شد و امروز باید همه تلاش خودمان را انجام دهیم که این تورم تک‌رقمی پایدار بماند و به دو رقمی بازنگردد و این برنامه‌ریزی، کار و تلاش می‌خواهد و  ان‌شاءالله این راه را ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما همچنین در سال گذشته به مردم قول دادیم و بر این قولمان نیز یقین نداشتیم و طبق پیش‌بینی‌هایمان به مردم گفتیم که ان‌شاءالله در سال 95 ما در گندم نیاز به خرید خارج نخواهیم داشت که الحمدالله بر این وعده‌ای که به مردم دادیم خداوند این وعده را بر ما محقق کرد و امسال نه تنها نیاز نداریم گندم بخریم که باید گندم صادر کنیم. 

روحانی، تأکید کرد: قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته شد و رشد صادرات غیرنفتی و وعده‌هایی که داده بودیم و دارد عمل می‌شود مثلاً‌ در زمینه حمل‌ونقل، ناوگان هوایی، نوسازی این ناوگان کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود که پس از 37، 38 سال ما بتوانیم با شرکت‌های اصلی سازنده هواپیما به قرارداد برسیم و بتوانیم منابع مالی‌اش را تأمین کنیم و شما خودتان دست‌اندرکار امور اجرایی هستید و می‌دانید این کارها چه مقدار مشکل است و هنگامی که یک قراردادی در حد 15 تا 17 میلیارد دلار مطرح می‌شود در این شرایط تأمین مالی آن بسیار سخت است آن هم اینکه هواپیما بخریم و پولی از بودجه الان پرداخت نکنیم و لذا هواپیما بخریم و شرکت دیگری پول آن را پرداخت کند و این هواپیما اجاره به شرط تملیک در اختیار هواپیمایی ما قرار بگیرد و کار کند و به تدریج و با اقساط پولش را پرداخت کند لذا کار بسیار پیچیده و سختی بود تا این مسیر طی شود و اولین هواپیمای نو وارد کشور شود و چند فروند دیگر هم به زودی وارد کشور خواهد شد. برخی شما دیدید در برخی نوشته ها، که نمی دانم چه ذهنیتی دارند اما بنده وقتی فکر کردم دیدم که برخی ها از نو بدشان می آید. نمی دانم چرا.

روحانی ادامه داد: ما سالی 4 میلیارد دلار از پول این مردم به جیب شرکت‌های خارجی و عمدتاً شرکت‌های هوایی دور و بر خودمان می‌رود که آیا این کار کار خوبی است. اگر این مردم همین پول را به شرکت‌های هواپیمایی خودمان بدهند، این قدرتی که ما می‌گوییم بلکه ما فکر می‌کنیم این قدرت در بخش خاصی خلاصه شده زیرا یک بخشی از این قدرت هم ناوگان هوایی است. شما وقتی در کشورهای مختلف می‌روید و می‌بینید هم شرکت‌های بزرگ دنیا و کشورها دارای هواپیماهای نو و خوب هستند ولی یک هواپیمای 30 یا 40 ساله با یک آرمی که مربوط به ایران می‌شود در آنجا است این قدرت ماست؟ آیا این خوب است؟ نمی‌خواهم بگویم زمین به آسمان می‌رود و آسمان به زمین، نه این طور نیست بلکه هنر ما این است، دیپلماسی هنرش این است که پیچ‌های سخت را بتواند به راحتی باز کند.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که فقط باید مشت را گره کرد و فقط داد زد. گاهی وقت‌ها هم شعار هم باید داد و مشت هم باید گره کرد به جایش و فریاد هم باید زد، درست است اما همه‌اش که نمی‌شود با مشت، پس خداوند برای چه به ما عقل داده است؟ به حمدالله ما پیشرفت خوبی در حمل‌ونقل و ناوگان هوایی و دریایی،‌ ریلی و جاده‌ای ایجاد شده و وعده‌ای که به مردم داده‌ایم اینکه می‌گویند وعده دادیم یعنی همه شما و بنده زیرا ما همه یک خانواده‌ایم و همه ما دولت هستیم و اینجا فرد مطرح نیست. همه ما عضو یک خانواد‌ه‌ایم به نام دولت و این بار را بر دوش گرفته‌ایم. ما همه وعده داده‌ایم به عنوان دولت یازدهم که خدماتی را به مردم ارائه کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید مردم را تشویق کنیم به خاطر رأیشان، اگر مردم رأی دهند و احساس کنند این رأی ما به ازا نداشته دور بعد یک مقداری سخت‌تر پای صندوق می‌آیند البته مردم ما مردم خوبی هستند و به خاطر نظام و کشورشان پای صندوق آراء می‌آیند ولی وقتی مردم پای صندوق‌ها ‌آمدند ما باید تشویقشان کنیم، شوراهای ما که در سراسر کشور مردم پای صندوق آراء می‌آیند تشویق کنند این رأی را با تلاش، کار و آبادانی بیشتر، همه کسانی که برای هر امری کاندیدا می‌شوند باید در مقام هر عمل احساس کنند مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و این بار را باید به مقصد برسانند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بنده الان نمی‌خواهم تفصیل آن را بگویم زیرا چند جمله‌ای هم می‌خواهم درباره مسئولیت انتخابات بگویم، در مجموعه وعده‌هایی که ما به مردم داده بودیم،‌ وعده‌های مهم از جمله منشور حقوق شهروندی که جزو وعده‌های این دولت بود و بسیار مهم است و من در اینجا از همه شما مسئولان، استانداران، فرمانداران، بخشداران می‌خواهم که حقوق شهروندی را پایه اصلی برای اعمال و رفتارمان و تعامل‌مان با مردم قرار دهیم.

روحانی، گفت: مردم باید احساس کنند حقوقشان مورد احترام است و اول باید حقوقشان را به خوبی بشناسند و سپس باید برای اجرای آن تلاش کنند و بعد از آن باید به دست بیاورند که الحمدالله منشور حقوق شهروندی تدوین شد و سالها در معرض افکار عمومی بود و حقوقدانان نظراتشان را گفتند همچنین اقوام و گروه‌ها هم نظرات خود را بیان کردند، این حقوق شهروندی انسجام را زیاد خواهد کرد لذا اگر ما وحدت می‌خواهیم چرا که وحدت با گفتن حل نمی‌شود، وحدت اول با احترام درست می‌شود لذا باید به دیگران احترام بگذاریم و به افکار دیگران، مذاهب دیگر و ادیان دیگر و زبان‌ها و لهجه‌های دیگر و چهره‌ها، بزرگان احترام کنیم زیرا اگر به یکدیگر احترام نکنیم وحدت درست نمی‌شود و به جای وحدت انشقاق، کینه، تفرقه و دودستگی به وجود می‌آید. 

وی، تأکید کرد: ما باید افکار مختلف را بشناسیم و قبول کنیم یک جور فکر نیست و یک جور تفکر وجود ندارد پس چرا شما این همه از رساله مراجع را که همه از علمای بزرگ ما هستند باز می‌کنید و می‌بینید اختلاف است یکی می‌گوید این ذکر را سه بار بگوییم و دیگری می‌گوید یک بار باید بگوییم و دیگری می‌گوید این طور و آن طور، پس چیست. این رساله‌هایی که می‌گذاریم و این فتواهایی که در طول تاریخ وجود داشته و نظریات مختلف علمی که در طول تاریخ آمده، احزاب و افکار مختلف، دولت زمانی می‌تواند عدالت را ایجاد کند که اول مخالف خودش را به رسمیت بشناسد. 

رئیس جمهور افزود: شما فکر می‌کنید اگر در یک کشوری مخالف نباشد این افتخار است؟ نظام‌هایی در اطراف ما بودند و شاید الان هم باشند که وقتی انتخابات تشکیل می‌دهند رأی آن آقایی که کاندیدا شده، می‌شود حدود 99.7 درصد که این معلوم است درست نیست و آیا واقعاً آدم باورش می‌شود که یک فرد دو رقیب الکی درست کند و بعد رأیش بشود این. البته در صندوق آرا صد درصد است اما برای اینکه بخواهند درست کنند یک چند دهم درصدی بالا و پایین می‌کند و آیا فکر می‌کنید این مسأله خوب است؟ و آیا فکر می‌کنید این در دنیا نشان عظمت یک ملت است و یا نشانه عظمت و قدرت دولت و ملت این است که یک مخالف هم داشته باشد.

روحانی ادامه داد: البته مخالف هم حقوقی دارد و هم وظایف و چارچوبی دارد و باید قانون را رعایت کنیم، و دولت هم وظایفی در مقابل مخالف دارد. نمی‌گویم منتقد بلکه همه ما باید به موقعش انتقاد و نقد کنیم بلکه منظورم مخالف دولت است، یک آقایی وزیر ما را در مجلس شورای اسلامی خواسته بود و گفته بود چرا مدام بنده را احضار می‌کنید و سؤال می‌کنید، گفته بود من به شما کاری ندارم بلکه من با دولت مخالفم، مخالف اشکالی ندارد و خوب است ولی مخالف هم باید چارچوب قانون را مراعات کند. آن میعاد و چارچوب و منشور ما قانون اساسی و قوانین موضوعه است و لذا باید قانون را رعایت و اجرا کنیم.  

وی، گفت: الحمدالله این حقوق شهروندی منتشر و در اختیار همه شما قرار گرفت و رسماً به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و مردم ما منتظر هستند که در عمل بین این حقوق شهروندی اجرا و عمل می‌شود. بدانید که این حقوق شهروندی هم به نفع نظام، معنویت جامعه، امنیت ملی و انسجام و وحدت داخلی ما است و هم مردم احساس نشاط می‌کنند که این حقوق آنها است و باید به خوبی از حقوقشان دفاع و ایستادگی کنند. 

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع برجام، گفت: برجام کار بسیار بسیار بزرگی بود، برخی فکر می‌کردند که ما وقتی با دنیا پای میز مذاکره نشستیم دیگر پیشرفت هسته‌ای ما حتماً متوقف می‌شود و یا لااقل کند می‌شود افتخار ما این است که باید از برجام توانستیم IR8 را که 20 برابر سانتریفیوژهایی است که الان دارد کار می‌کند، هر یک سانتریفیوژ 20 برابر آن به ما محصول می‌دهد که IR8 را در این دولت تکمیل و نهایی کردیم و اکنون گاز به آن تزریق شده و دارد کار می‌کند.

روحانی تأکید کرد: ما در امور هسته‌ای و فناوری هسته‌ای به تجارت جهانی رسیده‌ایم و با دنیا داریم معامله می‌کنیم و جنس می‌فروشیم و می‌خریم. آن چیزی که برای ما از دید سازمان ملل گناه کبیره بود و می‌گفتند این جرم است و غنی‌سازی در ایران ممنوع است و نباید بشود امروز مواد غنی شده از ما می‌خرند و کیک زرد به ما می‌دهند و آب سنگین که قبلاً می‌گفتند شما حق ندارید الان ما تولید می‌کنیم و محموله اول آب سنگین هم به آمریکا فروختیم و محموله دومش را به روسیه فروختیم، اصلاً برجام هیچ کاری نکرده و تحریم هم از بین نرفته و هیچ اقدامی هم نشده اگر برجام یک کار کرده بود و آن اینکه قطعنامه‌های الزامی، فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه ما یک لحظه آن را اجرا و عمل کنیم حتی برای یک ساعت و یک روز برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم. 

وی ادامه داد: شما اهل مطالعه و تاریخ و سیاست هستید، هیچ کشوری نبوده که او را به فصل هفت منشور سازمان ملل بکشاند و قطعنامه فصل هفتی علیه او تصویب کنند مگر آنکه یا آن نظام را سرنگون کردند، یا جنگ را بر او تحمیل کردند. اگر نمونه دیگری دارید بگویید. ما کشوری هستیم که این قطعنامه را به دست همان ‌افراد که برخی فکر می‌کردند که یک منقلی اینجا وجود دارد و قطعنامه‌ای است که آن را در این منقل می‌اندازیم و بعد آتش می‌گیرد. قطعنامه باید توسط همان نهاد و ارگانی که تصویب شده به دست خود او لغو شود و ما این کار را در سیاست انجام دادیم. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: سیاست خارجی ما تلاشش بر این شد و اقدامش به ثمر نشست، قطعنامه شورای امنیت را توسط خود آن شورای امنیت لغو کرد و تیتر ما این بود که کشور تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌الملل امروز به این تیتر تبدیل شده که باید با این کشور همکاری کرد، از برجام نترسید و حرف بزنید و بگویید برخی از این سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند اگر بگویند که برجام چه خدمتی کرده فکر می‌کنند تعریف از دولت می‌شود، تعریف از دولت که حرام نیست به هر حال یک بار هم از دولت تعریف کنید، بر فرض که از نظر شما هم اشکال دارد برجام که متعلق به دولت نیست بلکه برجام متعلق به ملت، رهبری است و همه دست به دست هم دادیم و آقا راهنمایی، هدایت و ارشاد کردند، ملت به صحنه آمدند و همه دست به دست هم دادیم و یک افتخار ملی است و ما به عنوان یک خادم کارهایی کرده‌ایم و این افتخار، افتخاری برای کل ملت ایران است.

روحانی ادامه داد: آنهایی که با برجام خیلی بد هستند مانند اسرائیل و تندروهای آمریکا، آنها هم اشکالشان این است که می‌گویند برجام سرشان کلاه رفته و تأکید دارند که ایران در این مذاکرات سر طرف مقابل کلاه گذاشته که البته این حرف هم نادرست است. ما از اول گفته بودیم که این توافق برد - برد است و آن را هم ادامه می‌دهیم.

روحانی با اشاره به موضوع انتخابات، گفت: شما یک انتخابات خوب را در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید در دو مرحله انجام دادید که انتخابات باشکوه و با حضور مردم بود و مردم، گروه‌ها، احزاب، جناح‌ها خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک دفعه یک جناحی دید که اصلا هیچ چیز نیست و هر چه پیشنهاد داده بود ردیف اول، دوم و سه ردیف کرده بودند و در بعضی حوزه‌های انتخابیه شما بهتر از من خبر دارید. تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح 48 ساعت قبل از ساعت انتخابات کسی را نداشتند و یک نفر از آنهایی که باقی مانده‌اند را رفتند و با او صحبت کردند و تصمیم گرفتند آن هم 48 ساعت مانده به انتخابات و مردم انصافاً هوشیاری بسیاری از خود نشان دادند و این ملت واقعاً قابل تحسین هستند. 

وی، گفت: ملت وقتی یک تصمیمی بگیرد و همه به صحنه بیایند کار را پیش می‌برند، گاهی اوقات شرایط سخت و گاهی اوقات راحت است و یا مشکلات است که باید عبور کنیم، کار بزرگی انجام گرفت و تأمل شد و سکوت کردند و حرف نزدند و به خیابان نیامدند و این خیلی مهم است، انتخابات با امنیت و باشکوه و با حضور حداکثری و با رقابت و با سختی‌هایی که رقابت داشت رقابت انجام گرفت و امروز پیش‌روی ما انتخابات بسیار مهمی است و شما وظیفه بسیار سنگینی دارید. 

رئیس جمهور خطاب به مجریان انتخابات تأکید کرد: اولاً باید تشویق کنیم و بخواهیم نه تنها با زبان که با عمل همه مردم پای صندوق بیایند و مردم احساس کنند اگر یک نفرشان پای صندوق نیاید مقبون شده یعنی یک کار بزرگی برای سرنوشت کشورش می‌توانسته انجام دهد اما اهمال کرده. بدانند چقدر مهم است و برای سرنوشت کشور چقدر حائز اهمیت است. همچنان بدانند که برای عظمت ایران در دنیا چقدر مهم است و برای نظام ما در سطح جهانی چقدر مهم است تا همه پای صندوق‌های رأی بیایند البته شوراها هم است که انگیزه‌های محلی و غیره را هم به وجود می‌آورند لذا همه باید تلاش کنیم تا مردم را پای صندوق بیاوریم و مشارکت وسیعی با همان امنیت و آرامش داشته باشیم.

روحانی بیان کرد: همه ما مراقب باشیم از امکانات عمومی و دولتی در انتخابات به نفع جناح یا فرد استفاده نشود و این حرام است. دولت یعنی قوه مجریه، قضاییه، مقننه، نیروهای مسلح، یعنی همه شرکت‌هایی که از اموال عمومی استفاده می‌کنند و همچنین هیچ کس حق ندارد از تریبون عمومی، رسانه عمومی، روزنامه و سایتی که از بیت‌المال اداره می‌شود اینها بیایند و در انتخابات استفاده شود، البته اینکه مردم را در کل انتخابات تشویق کنند اشکالی ندارد اما نسبت به فرد یا جناح و یا حزب خاص بخواهند از امکانات استفاده کنند ممنوع است و مسئولش شما، وزارت کشور، فرمانداران، بخشداران و استانداران و ستاد انتخابات و همه است.

وی تأکید کرد: بنده نمی‌پذیرم کسی بگوید مسئول این کار شورای نگهبان است خیر دولت مسئول است، شورای نگهبان نظارت می‌کند و نظارتش هم سر جای خودش محفوظ است، ما باید بایستیم، اگر کسی تخلفی می‌کند و دارد از اموال عمومی استفاده می‌کند یک نیروی نظامی مسلح، امنیتی باید داد بزنیم و بایستیم. 

رئیس جمهور افزود: هر کسی بخواهد می‌تواند از اموال شخصی و جیب مبارک خرج کند و طرفدارانش می‌خواهند پول بدهند بیایند و بدهند اشکالی ندارد ولی از اموال عمومی و بیت‌المال نباید استفاده شود.

روحانی با بیان اینکه نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کردند این است که نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، گفت: انتخابات قطبی دردسر ایجاد می‌کند، ما تجربه‌اش را داریم و دیدیم که انتخابات قطبی شد و چه مشکلاتی برای ما درست شد چه در انتخابات و چه بعد از انتخابات، گرفتاری برای ما درست کرد لذا نگذاریم قطبی شود. وقتی قطبی بشود احساساتی خواهد شد لذا هنگامی که انتخابات قطبی شد شعاری هم می‌شود، انتخابات نباید در واقع رقابت جناح‌ها، احزاب‌ها و گروه‌ها باشد بلکه به معنای واقعی کلمه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و هر فردی یا کاندیدایی بگوید برنامه من بهتر است و دیگری از برنامه او نقد کند و بالعکس نه حزب و فرد بنابراین نگذاریم انتخابات قطبی شود. 

وی ادامه داد: اگر انتخابات به صورت قطبی در بیاید بگذاریم یک فضای آرامی باشد حالا یک فردی در انتخابات برنده می‌شود و آن یکی هم بازنده لذا باید کاری کنیم آن کسی که بازنده شد تا همه 4 سال کینه آن دیگری را به دل بگیرد؟ و یا آن کسی که برنده شده با کینه نگاه کند به آن کسی که بازنده شده. نه ما برادریم و دوستیم و باید در کنار هم باشیم و همه یک ملت هستیم و اهل یک دینیم و باید رقابت سالم کنیم در یک فضای سالم و هر کسی هم که مردم به او رأی داد روی چشم ما است و آن کسی که انتخاب مردم است، اینکه نظام ما در برابر تمام مشکلات با قدرت ایستاده به خاطر انتخابات‌ها است زیرا انتخابات نظام را تضمین می‌کند و انتخابات بزرگترین قدرت در برابر دشمنان این نظام است بلکه مردم به صحنه می‌آیند و نشاطشان را بازسازی و بازیابی می‌کنند و امید مردم از نو زنده می‌شود و پای انتخابات می‌آیند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بدانیم که کل انتخابات امانت الهی است و خدا با تأکید می‌گوید «ان‌الله یأمرکم»، خدا به شما فرمان و دستور می‌دهد امانت را به اهلش بدهید و این انتخابات امانت بسیار بزرگی است و سرنوشت کشور است. انتخابات سرنوشت فرزندان و آینده این مملکت است همچنین انتخابات سرنوشت قدرت این کشور و امنیت است. ما یک امانت و گوهر گرانقدر را می‌خواهیم تقدیم کنیم به عنوان یک امانت به یک فرد صالح. لذا همه ما باید تلاش کنیم این فرمان الهی را به خوبی اجرا کنیم و همان گونه که مقام معظم رهبری گفتند رأی حق‌الناس مردم است و باید مراقبت و دقت کنیم. هر چه رأی مردم بود زبان ما، صندوق آرای مردم است و هر چه آن زبان و فریاد در صندوق بود همه ما سر فرود می‌آوریم و تعظیم می‌کنیم و ان‌شاءالله امیدواریم با همت، تلاش، ایمان و جهاد شما شاهد یک انتخابات بسیار خوب و باشکوه و سالم و رقابتی و قانونی و خیره‌کننده برای چشمان همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر عالم باشد.