دولت بدهکاری‌های زیادی دارد که همه‌ آن هم به این دولت مربوط نیست. برخی قوانین مانند قانون کار مورد بازنگری قرار نگرفته است.چالش‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که رفع نشده است. به هر حال اگر نگوییم دولت مردود نشده، نمره قبولی بالایی هم ندارد.

به گزارش مرور نیوز، حمید حاج اسماعیلی،کارشناس بازار کار پیرامون وضعیت اقتصادی موجود و راهکارهای اصلاح و پیشرفت آن اذعان داشت:بر اساس سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، ارائه برنامه های اقتصادی مناسب، از شرایط اصلی انتخاب کاندیدای اصلح توسط مردم می‌باشد.

وی ادامه داد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید برنامه‌های مدونی برای اقتصاد و پیشرفت آن داشته‌ باشند. در حال حاضر دو موضوع تولید و اشتغال از نیازهای بسیار اساسی است که خیل عظیمی از جوانان به دنبال کار بوده، به طوری که اکثر خانواده‌ها یک یا دو جوان بیکار دارند. بدین ترتیب باید نامزدها برنامه‌ بسیار اصولی و محکمی جهت بهبود این وضعیت داشته باشند. این برنامه می بایست قانع کننده، مبتنی بر ظرفیت جامعه و قابل تحقق باشد.

این کارشناس بازار کار افزود:ما طی سال‌های بعد از انقلاب در عرصه‌های دیگر پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ اما در عرصه‌ اقتصادی رشد مناسبی نداریم. شاید یکی از دلایل اصلی وابستگی به درآمد نفتی می‌باشد. اقتصاد با رشد جمعیت نتوانسته نیازهای جامعه را برآورده کند.حتماً باید دربرنامه‌های رئیس‌جمهور باشد که چطور می‌خواهد اقتصاد دولتی را به سمت خصوصی سازی سوق دهد و وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد و در کل باید محوریت‌های تولید در کشور رونق یابد.

حاج اسماعیلی در مورد نقاط قوت و ضعف اقتصادی دولت یازدهم گفت:برای اینکه ارزیابی دوطرفه از دولت یازدهم در حوزه اقتصاد داشته باشیم، باید هم به نقاط قوت و هم به نقاط ضعف آن بپردازیم. در ابتدا به نقاط قوت می‌پردازیم که از جمله باید گفت ثبات در بازار یکی از توفیقات دولت یازدهم می‌باشد. دلالی در بازار کار ایران از نقاط منفی است که مورد توجه دولت بوده و توانسته آن را کنترل کند و از رشد قیمت‌ها جلوگیری نماید. در سیاست‌های خارجی، برجام را باید از دستاوردهای دولت دانست که باعث رفع برخی تحریم‌ها شده است.

وی درباره نقاط ضعف دولت تدبیر و امید گفت:از نقاط ضعف دولت می‌توان به ناکامی در اقتصاد مقاومتی، احیای بنگاه‌ها و ایجاد اشتغال اشاره کرد.دولت نتوانسته انتظارات اشتغال مردم را پاسخ دهد.تعداد بیکاران حدوداً در یکسال و نیم گذشته نزدیک به یک‌میلیون افزایش پیدا کرده است و همچنین برآورد می‌شود بیش از ۵٫۵ میلیون بیکار در حال حاضر وجود دارد و دولت نتوانسته کار مفیدی انجام دهد.در حوزه اشتغال، وزارت کار و تعاون توفیق خوبی نداشته و نتوانسته حمایت لازم از بازار کار داشته باشد. در کنار این‌ها،تکیه بر منابع داخلی رکود کرده و دولت به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن توافق هسته‌ای توفیقات لازم را نداشته است.

حاج اسماعیلی در پایان افزود:لازم به ذکر است دولت بدهکاری‌های زیادی دارد که همه‌ آن هم به این دولت مربوط نیست. برخی قوانین مانند قانون کار مورد بازنگری قرار نگرفته است.چالش‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که رفع نشده است. به هر حال اگر نگوییم دولت مردود نشده، نمره قبولی بالایی هم ندارد.