روزنامه های پنجشنبه 31 فروردین محورهای اصلی خود را به موضوع های «روحانی یک ضرورت ملی»، «حضور جهانگیری در عرصه انتخابات در راستای کمک به تبیین واقعیت‌هاست» و «در ایران شرط سنی هم برای کاندیداها نداریم» اختصاص دادند.

** روحانی یک ضرورت ملی
به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم کورش الماسی و با عنوان «روحانی یک ضرورت ملی»، آورده است: آنچه در عرصه انتخابات تحت عنوان انتقادات و مخالف‌های جناح اصولگرا به دولت یازدهم مشاهده می‌شود، نمود دیدگاه و اراده هسته خرد نظام نیست. چرا که به باور نگارنده، هسته خرد نظام، راهبرد آقای روحانی را «در شرایط کنونی داخلی، منطقه و جهانی» یک ضرورت اجتناب ناپذیر می‌داند. از آنجا که بخش قابل توجهی از شهروندان نظرات خود در امور گوناگون از جمله انتخابات را با توجه به اعتماد به برخی معتمدان «نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و...» شکل می‌دهند، بنابراین اگر احزاب، سیاست‌ورزان رسمی و غیررسمی، متنفذانی که حامی راهبرد آقای روحانی هستند، دیدارها و جلساتی را با نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی و... ترتیب داده و به تبیین اهمیت تداوم راهبرد آقای روحانی بپردازند در راستای مدیریت و هدایت آرای شهروندان، سودمند خواهد بود.

** حضور جهانگیری در عرصه انتخابات در راستای کمک به تبیین واقعیت‌هاست
روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «حضور جهانگیری در عرصه انتخابات در راستای کمک به تبیین واقعیت‌هاست» در گفت وگو با محمد سالاری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نوشت: حضور جهانگیری در انتخابات را مکمل پیروزی روحانی است. این امر به هیچ‌وجه به معنای تقابل با روحانی نیست. کاندیداها در صورت تایید صلاحیت و در هر مرحله می‌توانند به نفع نامزد دیگر کنار بروند و طبعا وجود این ساز و کار می‌تواند نقش موثری در انسجام برنامه‌های نامزد نهایی اصلاح‌طلبان داشته باشد. نامزد شدن معاون اول روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را با توجه به اشراف دقیق وی به مشکلات کشور و آنچه دولت تدبیر در مرداد 92 از دولت قبل تحویل گرفت حایز اهمیت است. با توجه به تایید احتمالی تعداد بیشتری از داوطلبان اصولگرا و غیرهم‌خط با روحانی و احتمال حمله هماهنگ به دستاوردهای دولت در مناظرات، ضروری است آقای جهانگیری به عنوان فردی مطلع، حضور داشته باشد تا دستاوردهای دولت را به صورت مستدل تبیین کند.

** در ایران شرط سنی هم برای کاندیداها نداریم
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «در ایران شرط سنی هم برای کاندیداها نداریم»، می نویسد: موضوع داغ این روزها در کشور ما، موج ثبت‌نام اشخاصی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است که خودشان نیز به خوبی به عدم‌صلاحیت‌شان واقف هستند. افرادی که به نظر می‌رسد صرفا برای جلب توجه دیگران و به سخره گرفتن انتخابات دست به این کار می‌زنند. علت مهیا شدن این فرصت برای سوءاستفاده‌کنندگان نیز فقدان قانونی صریح و شفاف برای تعیین حداقل کیفیات و شرایط شخصی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ نه مقطع تحصیلی خاصی و نه سقف سنی معینی.

** پاسکاری در زمین سیاست
روزنامه «وطن امروز» در سرمقاله ای به قلم حسین قدیانی و با عنوان «پاسکاری در زمین سیاست»، می نویسد: در وادی سیاست، لزوما همه چیز مطابق میل ما پیش نمی‌رود. صبح را با شنیدن خبری خوش، سرحال آغاز می‌کنیم، در حالی که غروب، خبری ناخوش، حال‌مان را خراب می‌کند! وقتی هنوز حتی تبلیغات آغاز نشده و فضا به آن معنی انتخاباتی نشده، چه سود از بیان جملاتی از این دست که «وضع ما خوب است!» یا «وضع ما بد است!» قدر مسلم، آنچه در روزهای آینده، قادر است وضع ما را خوب کند، «سیاست‌ورزی خردمندانه» است؛ یعنی رفتار و گفتار بر مبنای صبر و بصر! ثانیا از مصادیق بی‌صبری و بی‌بصیرتی، همین تعیین عجولانه «اصلح» است که مع‌الاسف در ادوار گذشته هم کم شاهد آن نبودیم! هنوز نامزدها ثبت‌نام نکرده‌اند، یعنی چه سخن از اصلح؟! وقتی ما اصلا نمی‌دانیم نامزدی که درست یا غلط، گمان به اصلح بودن او برده‌ایم، در نهایت امر، ثبت‌نام می‌کند یا نه، چرا بی‌خود و بی‌جهت فضا را شلوغ کنیم که توان صبر ما و قدرت بصیرت ما ناخواسته کاهش پیدا کند؟! از قضا، الان هم زود است تعیین نامزد نهایی! باید جلوتر رفت! همه این آقایان، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند تا ببینیم در روزهای آخر، کار کدام‌شان می‌گیرد و برنامه کدام‌شان بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد!

** حاشیه نشینی جامعتین؛ میدان داری «جمنا»
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «حاشیه نشینی جامعتین؛ میدان داری «جمنا»»، می نویسد: روزهای بسیار از زمانی گذشته است که «جامعتین»، کلید واژه مشترک اغلب اخبار انتخاباتی بود. دو نهاد روحانی- سیاسی اصولگرا، دیرگاهی است که عملاً میدان را به نوظهورهای این جریان داده‌اند و حال آن گونه که در اخبار آمده است، هفته آینده بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، بر سر اینکه از «جمنا» یا یکی از نامزدهای انتخابات حمایت کنند، تصمیم‌گیری خواهند کرد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هنوز بر سر اینکه از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» پشتیبانی کند، به قطعیت نرسیده است. غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم خبر داد که تشکل متبوعش اخیراً جلسه‌ای با همین موضوع برگزار کرده و در نهایت مقرر شده است پس از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، در این باره تصمیم‌گیری شود. آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در جلسات و مجمع‌های عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» شرکت و سخنرانی داشته است اما تاکنون اعلام نشده حضور وی به نمایندگی از جامعه روحانیت باشد.

** نامه‌ای قبل از تأیید صلاحیت؟
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم مصطفی ملکوتی و با عنوان «نامه‌ای قبل از تأیید صلاحیت؟»، می نویسد: قبل از خواندن محتوای نامه ابراهیم رئیسی، یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به رئیس صداوسیما، حدس زدم ایشان درباره خودشان به صداوسیما توصیه کرده‌اند که پیش از شروع زمان رسمی تبلیغات، از پخش عبادات و اعمال خیر ایشان صرف‌نظر کند. یا اینکه به رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرده‌اند راضی نبوده‌اند رویداد ثبت‌نام ایشان به صورت سفارشی پوشش داده شود! اما در کمال تعجب مشاهده کردم مضمون نامه از قرار دیگری است. معاون اول سابق قوه‌قضائیه در نامه مشابه دیگری، رئیس‌جمهور مستقر را به رعایت اخلاق سفارش کرده‌اند! این پرسش برایم مطرح شد که اکنون ایشان از چه موضعی این نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد؟ مگر صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری تأیید شده است؟

** قد بلندی در جمنا نیست
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم احمد شیرزاد و با عنوان«قد بلندی در جمنا نیست» می نویسد: در روزهای اخیر، برخی از چهره‌های اصولگرا، خبر از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی را دادند. اصولگرایان میانه‌رو قصد دارند تا با تشکیل این ستاد به صورت مدون از آقای روحانی در انتخابات حمایت کنند. البته پیش از این نیز بخشی از اصولگرایان به آقای روحانی تمایل داشتند. درانتخابات سال 92 نیز بخشی از آنها از آقای روحانی حمایت کردند که به نظر می‌رسد این واقع‌بینی در بخشی از اصولگرایان وجود دارد که کشور با شعارهای تندروها اداره نمی‌شود. متاسفانه جناح اصولگرا بخش عمده‌ای از نیروهای کیفی خود را به روش‌های مختلفی از دست داده و جریان اصولگرایی در اختیار جمعی از نیروهای ضعیف قرارگرفته است. در مجموعه جمنا، گروهی را جمع‌آوری کردند اما رجل سیاسی به آن معنا که نیاز است برای اداره کشور، به ندرت یافت می‌شود.

** اعلام برائت از خصوصی سازی
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «اعلام برائت از خصوصی سازی»، نوشت: هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می شویم، جلسات و رایزنی‎ها برای رسیدن به کاندیدای مورد حمایت در جریان‎های مختلف رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد. برخی اخبار حاکی از این است که جریان‎های اصولگرایی در حال جمع بندی و رسیدن به گزینه ای همچون رئیسی هستند. اما اندکی بعد از انتشار خبر، این مطلب از روی خروجی کانال جبهه پایداری حذف شد. بعد از این ماجرا آقاتهرانی، دبیرکل این جبهه در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: «پایداری از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد. پیش از این حمایت جمنا و جامعه روحانیت از ابراهیم رئیسی نیز در هاله‌ای از ابهام رفته بود و رئیسی بعد از اینکه جبهه مردمی از او به عنوان کاندیدای اصلی خود نام برده بود، او ناگهان اعلام کرد که مستقل وارد عرصه انتخابات خواهد شد و قصد ندارد زیر پرچم این طیف از جریان اصولگرایی برود. از سوی دیگر اما جامعه روحانیت مبارز نیز به عنوان یکی از تشکل های سیاسی صاحب‌نظر در جناح اصولگرا، جلسه ای با وی داشته است و رئیسی دست آن‌ها را نیز برای ثبت اسم او در ردیف کاندیداهای جامعه روحانیت، پس زد.

** صلاح رئیسی در انصراف از نامزدی است
روزنامه «همدلی» با انتخاب عنوان «صلاح رئیسی در انصراف از نامزدی است» و در گفت وگو با مجید نصیرپور اصلاح‌طلب مجلس هشتم، آورده است: نامزد جریان اصلاح‌طلب قطعا دکتر روحانی است واین جریان تمام قد از روحانی حمایت خواهد کرد و امیدواریم بین مسیر تصمیمی گرفته نشود که بی‌جهت هزینه بی‌موردی برای نظام ایجاد کند. تصور می‌کنم اگر جریان اصول‌گرایی بخواهد رای قابل قبول و البته نه رای پیروز را داشته باشد، باید اجماع کنند. اجماع اگر اتفاق بیفتد به نفع رئیسی اتفاق می‌افتد. البته به نظرم در این فرصت باقی مانده اگر آقای رئیسی درتصمیمی که گرفته است تجدیدنظر کنند، بهتر است چون حتما صلاح خودشان و نظام در چیزی دیگر بجز حضور او در انتخابات ریاست جمهوری است.

** درد مقبولیت
روزنامه «رسالت» در سرمقاله ای به قلم حسن کربلایی و با عنوان «درد مقبولیت»، مب نویسد: این روزها مردم به چه فکر می کنند؟ حامیان دولت در آخرین لحظه‌های تصمیم‌گیری به این فکر افتاده‌اند که برای پاسخگویی به سوالات مردم دو نفر به یاری نامزد مورد تایید خود بفرستند تا در مناظرات و سخنرانی‌ها و گفتگوهای صدا و سیمایی به روحانی کمک کنند.

** همه مردم شهر تهران می‌توانند از شهردار شکایت کنند
روزنامه «همدلی» با اشاره به عنوان «همه مردم شهر تهران می‌توانند از شهردار شکایت کنند» در گفت وگو با زهرا نژادبهرام کارشناس مسائل شهری نوشت: درست است در قانون ذکر نشده یک شهردار که می‌خواهد برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، باید استعفاء بدهد اما به این دلیل که گروهی که شهردار را انتخاب کرده‌اند اعضای شورای شهر هستند، قاعدتا باید پیش از کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری، اجازه‌اش را از گروهی که او را منتصب کرده‌اند، بگیرد. شهروندان شهر تهران حق دارند نسبت به این مساله به مراجع ذی‌صلاح شکایت ببرند و این نشان‌دهنده این است که شورای شهر به وظیفه خودش عمل نکرده. چه بسا اگر اکثر فراکسیون اصلاح‌طلبی در شورای شهر از اکثریت برخوردار بود، این را می‌توان به عنوان سوالی جدی و استیضاح برای شهردار تهران مطرح می‌کرد؛ هم نقص قانون شده و هم اتفاقی که افتاده این است که حقوق شهروندی شهروندان شهر تهران زیر سوال رفته!

** برجام وارد بازی انتخابات شد
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «برجام وارد بازی انتخابات شد»، می نویسد: دلیل تغییر لحن یکباره دولت دونالد ترامپ در خصوص برجام و اعلام پایبندی ایران به این معاهده و عمل به تعهدات کشورمان آن هم برای اولین بار در طول عمر دولت جدید امریکا چیست؟ پاسخ به این سؤال را باید در انتخابات آتی ریاست جمهوری جست‌وجو کرد؛ جایی که یکی از طرف‌های اصلی انتخابات، محور اصلی تبلیغات خود را بر موضوع برجام استوار کرده است و عملاً می‌توان گفت که امریکا از این مسیر می‌کوشد به صورت غیر مستقیم به نفع یکی از کاندیداها عمل کند. این ادعا زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که پیشتر نیز رسانه‌های مختلف ادعا کردند سنای امریکا طرح تحریم‌های جدید کشورمان را به خاطر انتخابات به تعویق انداخته است.

** تداوم امید یا دور برگردان سقوط
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «تداوم امید یا دور برگردان سقوط» می نویسد: چشم انداز اقتصادی کشور از دید صندوق بین المللی پول در سال جاری نیز روند رو به رشد را نشان می دهد. اقتصادی که طی چند دهه اخیر از مسیرهای پر دست اندازی عبور کرده است و البته آخرین چالش اساسی کشور تحریم های بین المللی بود که دولت یازدهم از آن عبور کرد و به گفته برخی کارشناسان بسیاری از تصمیم های تیم اقتصادی دولت توانست مسیر سقوط اقتصاد را تغییر دهد. به طور قطع متغیر اصلی ادامه این مسیر در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه در کشور است که می تواند برای ادامه این مسیر و رسیدن تدریجی اقتصاد، به ساحل آرامش تعیین کننده باشد. هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به «ابتکار» می گوید که اقتصاد ایران در 4 سال گذشته به ریل اصلی خود برگشته است. وجه مشترک مناظره های سال 92 بین تمام نامزدهای ریاست جمهوری این بود که اقتصاد ایران در این سال به لبه پرتگاه رسیده بود. اما امروز اقتصاد ایران روی ریل اصلی خود قرار دارد. اگر دولت یازدهم در دوره بعد تداوم پیدا کند طبیعی است که با روشن شدن موتور آن در این مدت به راه خود با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. همان طور که صندوق بین المللی پول هم پیش بینی کرده است ما در سال جاری همچنان دارای رشد بین سه تا چهار درصد باشیم و همین طور تورم ممکن است یکی دو واحد تغییر کند. این استاد دانشگاه تصریح می کند: به نظر می رسد با تغییر دولت نیز مسیر اقتصاد کم و بیش همین باشد، چرا که اقتصاد ایران دیگر ظرفیت انحراف را ندارد و مسیر خود را پیدا کرده است.