عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: طمع بهره گیری از تسهیلات مصوب مجلس برای شرکت های دانش بنیان ضرورت مقابله با شرکت های صوری در این حوزه که می تواند از طریق سفارش و استفاده از رانت تاسیس شود، افزایش داده است.

محمد دهقانی در مورد نقش شرکت های دانش بنیان در رونق تولید کشور در پاسخ به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: فلسفه وجودی این شرکت ها این بود که نخبگان کشور راه میانبری را در عرصه علمی و صنعتی طی کنند. در این راستا حمایت های ویژه ای نیز از این شرکت ها به عمل آمد از جمله آنکه تشکیلاتی ایجادش که رئیس مجموعه دانش بنیان ها با سلسله مراتب به معاون رئیس جمهور می رسند. در حوزه قانونی و حقوقی نیز در این زمینه خلاء قانونی مشاهده نمی شود بلکه مشکلاتی که شرکت های دانش بنیان دارند در حوزه اجرا و عمل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسابقه ای در کشور ایجاد شده تا همه خود را در زمره دانش بنیان ها طبقه بندی کنند که البته ابن رقابت می تواند تا حدی مفید باشد. اما مساله آنجا است که با توجه به سیستم اداری ناسالم کنونی احتمال دارد هر کسی برای کسب امتیازاتی که برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است، بخواهد چنین نهادهایی تاسیس کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نظارت بر ثبت شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: معاون رئیس جمهور کار شناسایی این شرکت ها را بر عهده دارد و لذا مجموعه علمی ریاست جمهوری وظیفه نظارت بر این مساله را بر دوش دارد. نباید تاسیس شرکت های دانش بنیان سفارش پذیر و با استفاده از رانت و پارتی باشد. زیرا در این صورت بودجه تخصیص داده شده برای توسعه این شرکت ها، به نهادهای اصلی و واقعی نمی رسد.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس افزود: در این راستا «صندوق شکوفایی» برای ارائه اعتبار به شرکت دانش بنیان ایجاد شد که سالانه مجلس 200 میلیون دلار برای آن تصویب می کند و از این طریق به نخبگان وام می دهند. اگر تاسیس شرکت های دانش بنیان درگیر زد و بند سیاسی شود اشخاصی تلاش خواهند کرد با استفاده از روابط خارج از قانون از مزایا استفاده کنند در نهایت باعث خرد شدن تسهیلات و کاهش اثربخشی آنها می شود.

دهقانی درباره تشکیل فراکسیونی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در مجلس گفت: فراکسیون های خانه ملت صرفا در حد یک نام و چند نشست باقی می ماند. تشکیل فراکسیون ها بیشتر برای کسب جایگاه و ارتباطات توسط اعضا است و تا امروز کمتر فراکسیونی توانسته است به نتیجه قابل توجهی دست یابد. فراکسیون دانش بنیان ها نیز از این امر مستثنا نیست.