در حالی که اصول گرایان تاکید دارند اسحاق جهانگیری نقش مدافع شخص روحانی و دولت یازدهم را در رقابت های انتخاباتی ایفا می کند، حفظ وجهه حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان نامزد اول جمنا نیز با قالیباف صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسما با اعلام تایید صلاحیت 6 نامزد آغاز شد. در بین این 6 نامزد حضور حسن روحانی و معاون اول او مورد انتقاد برخی از گروه ها و افراد قرار گرفت تا جایی که محمدباقر قالیباف در اولین جلسه از سلسله مناظراتی که از صدای و سیما پخش شد نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او سخنرانی خود را در حالی شروع کرد که حضور معاون اول رئیس جمهور در کنار رئیس جمهور را در رقابت های انتخاباتی را یک پدیده در نوع خود منحصر به فرد دانست.

از همین رو طیف اصول گرایان فعالیت انتخاباتی اسحاق جهانگیری را اقدامی پوششی برای حسن روحانی می دانستند که با اشراف اطلاعاتی و در دست داشتن آمارهای مختلف از حوزه های گوناگون در مناظرات نقش مدافع رئیس خود را ایفا کند و در نهایت در روزهای پایانی، میدان را ترک کند. این طرز تفکر تا اندازه‌ای در اندیشه طیف مقابل جای خوش کرده که قالیباف خطاب به جهانگیری گفت روزهای آینده مشخص می شود که چقدر در راهی که شروع کرده‌اید پایدار خواهید ماند.

با این حال جهانگیری خود را نماینده طیف اصلاح طلبان می خواند و گفته است تا آخر حضورش ادامه دارد.

اما نکته مهم در این بازی سیاسی توجه به نقشی است که قالیباف به عنوان نامزد جمنا در انتخابات بازی می کند. تا پیش از ثبت نام حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، گفته می شد کاندیدای اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، رئیسی است اگرچه او خود را نامزدی فراجناحی دانست و گفت برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشته است.

اهمیت حضور یک نامزد روحانی با سبقه ریاست بر مهمترین نهاد مدیریتی مذهبی کشور که قطب توریستی نیز به شمار می رود، برای طیف اصولگرایان از اهمیت خاصی برخوردار است. آنها امیدوار هستند حجت الاسلام رئیسی با شباهت ظاهری به شخص شهید بهشتی و جایگاه ارزشمندی که در آستان قدس رضوی دارد، می تواند در میان مردم آرای زیادی جلب کند.

جمنا روی سیادت و جایگاه رئیسی در مسند تولیت آستان قدس حساب ویژه ای باز کرده‌ است و لذا برای جلوگیری از تخریب و یا انتقاد از وی که می تواند بر قداستش خدشه ای ایجاد کند، از قالیباف استفاده کرده اند.

اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز این تحلیل را تایید می کند. در آن نشست شخص حجت الاسلام رئیسی با کمترین ورود به مناسباتی انتقادی، به یمن وجود قالیباف در حاشیه امن قرار گرفت و توانست توجهات روحانی و به خصوص جهانگیری را به سمت شهردار تهران منحرف کند.

محمدباقر قالیباف نامزد چهارم جمنا شد و به دلیل سابقه 12 ساله در شهرداری تهران که بعضا با انتقادات تندی نیز همراه بوده است، نمی تواند گزینه مناسب و البته نهایی اصول گرایان باشد. اما در مدیریت های سال های گذشته حجت الاسلام رئیسی که معاون اول قوه قضائیه و همچنین تولیت آستان قدس رضوی بوده، کمترین موردی برای نقد وجود دارد.

بر این اساس باید گفت حتی اگر جهانگیری با دستی پر از آمار و ارقام در آخرین زمان های باقی مانده ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه شد تا کمک یار رئیس خود باشد، حضور قالیباف نیز برای حفظ وجهه مشروع، غیرجنجالی و آرام رئیسی است.

در نهایت هم اگر نظرسنجی ها آرای رئیسی به حدنصاب موردنظر نرسد بدون آنکه اعتبار خود را در مناظرات و مقابل چشم میلیون ها ایرانی هزینه کرده باشد، از رقابت انصراف می دهد تا در بازی های بعدی سیاسی با پیش زمینه مثبت تری حضور یابد.