کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینکه در حال حاضر تنها 4 درصد از رفاه برخوردارند و مابقی جامعه در محرومیت به سر می برند منجر کاهش مشروعیت نظام و نگاه منفی مردم به عملکرد جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته می شود.

رحیم ابوالحسنی در خصوص استفاده برخی نامزدهای ریاست جمهوری از مشکل معیشت مردم و تاکید بر تقسیم جامعه به فقر و غنی به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: یکی از ویژگی های پوپولیسم عوام فریبی و بسیج احساسات مردم است. در این راستا شعارهای افرادی مانند قالیباف عوامفریبانه و ناصادقانه است که تاثیر آن در سیاست داخلی کاهش مشروعیت سیاسی نظام خواهد بود.

وی ادامه داد: همان طور که احمدی نژاد با رفتارها و اقداماتش نظام را زیر سوال برد. بر این اساس تقسیم جامعه به اقلیتی مرفه و اکثریتی مرفه تیشه زدن به ریشه جمهوری اسلامی است. زیرا حتی اگر این آمار صحت داشته باشد کسی باور نمی کند این ساختار در سه سال و نیم گذشته به وجود آمده است و در این مدت کوتاه این حجم از سرمایه به این صورت جا به جا شده باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: طرح این موضوع از سوی قالیباف به معنای ایجاد سوال کردن در مورد کاروِیژه نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. در این شرایط ممکن است مردم از این فضاها چنین نتیجه بگیرند که کاندیداهای حاضرند برای رسیدن به قدرت شرف و حیثیت خود را از دست بدهند و تمام مسئولین را از یک قماش و گروه بدانند. این نتیجه گیری بدون شک باعث کاهش سرمایه اجتماعی نظامی می شود.

ابوالحسنی در مورد سیاست خارجی دولت قالیباف در صورت پیروزی در انتخابات بیان کرد: بعید است قالیباف برنامه خاصی برای سیاست خارجی داشته باشد. در این صورت اگر بر طبق سبقه نظامی اش عمل کند، جهت گیری خارجی کشور مشخص است و اگر بخواهد دیپلماسی و رویکرد دیگری در پیش بگیرد که تا کنون در این حوزه هویت خاصی از خود نشان نداده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی حدود 40 درصد جامعه افزود: وعده های افزایش یارانه و ایجاد شغل در وسعت میلیونی می تواند این 40 درصد را تهییج کند. ضمن آنکه 15 تا 20 درصد این افراد بر اساس مطالبات اقتصادی وارد رای گیری می شوند و افرادی مانند قالیباف امیدوارند رای انها را به نفع خود مصادره کنند. اما من بر این باورم تجربه احمدی نژاد مردم را آگاه کرده و لذا دیگر فریب چنین حرفهایی را نمی خورند. احمدی نژاد 45 هزار تومان ماهانه یارانه پرداخت کرد اما تورم را به شدت افزایش داد. از این رو این مووضع از چشم مردم دور نمانده است.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که تیپولوژی احمدی نژاد به حمایت از فقرا می خورد اما تیپ و ظاهر قالیباف از این شعارها خیلی فاصله دارد. رفتار و لباس قالیباف با سابقه 12 ساله در شهرداری تهران این مساله را تایید می کند. کارنامه او نشان می دهد که کدام کسب مجوز بدون رانت امکان اجرایی شدن داشت؟