سخنگوی وزارت امور خارجه خط مشی جمهوری اسلامی ایران را روشن دانست که با تغییر دولت ها تغییر نمی کند و گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم سیاست دولت یازدهم در ایجاد ثبات، امنیت، صلح، دوستی در منطقه و ارتباط مسالمت آمیز با همسایگان دنبال شود.

به گزارش مرور نیوز، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که کارشناسان اقتصادی معتقدند آمریکا برای بهبودی وضعیت اقتصادی خود هر چند سال یکبار وارد جنگ با کشوری می شود، دولت بعدی که در ایران مستقر خواهد شد چه سیاست هایی را برای کاهش تنش ها خواهد داشت، این مطلب را مطرح کرد.
وی اظهار کرد: خط و مشی جمهوری اسلامی ایران روشن است و تغییرات کمی در سیاست ها با تغییر دولت ها اتفاق خواهد افتاد .
قاسمی افزود: ایران خواهان ثبات، صلح، امنیت و دوستی در منطقه و ارتباط مسالمت آمیز با همه همسایگان است و همواره تلاش کرده تا تنش ها را کاهش دهد. امیدواریم این سیاست ها با جدیت تمام همانند سالیان اخیر که توسط دولت یازدهم پیگیری شد، دنبال شود .
وی تصریح کرد: ایران با هرگونه تنش و جنگ طلبی مخالف است و تلقی ما چنین است که منطقه کشش خشونت را ندارد و نیازمند فقر زدایی و توسعه است بخصوص تروریسمی که منطقه را تهدید می کند. بنابراین با تعامل و گفت وگو می توان بر مسایل و مشکلات پیروز شد و مسیر مشخصی را پیمود.

تکرار مواضع سعودی ها علیه ایران عواقب نامطلوبی برای آن ها خواهد داشت
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اینکه در خصوص تهدید ایران از سوی وزیر دفاع عربستان شکایتی به سازمان ملل مطرح شده است این شکایت چه تبعات حقوقی برای عربستان خواهد داشت، گفت:سخنان نسنجیده ای از سوی مقام سعودی مطرح شد بخصوص با فاصله اندک از اتفاقی که در مرزهای ما در میرجاوه افتاد .
قاسمی افزود: به دلیل اینکه تصور می شد دولت سعودی سعی دارد دست به عملیات ناهنجار وخرابکانه ای بزند براین اساس طی نامه ای موضوع در سازمان ملل ثبت شد ولی باید به مقامات سعودی تاکید کرد این دروغها پاسخگو نیست وآنانی ضرر خواهند کرد که مشی خشونت آمیز را در منطقه پیگیری می کنند و در موضع یمن گرفتار هستند .
وی با بیان اینکه اینگونه رفتار در قبال کشوری چون ایران ناسنجیده وشاید یک خطا بود که بدون حساب و درک واقعی در یک لحظه خاص وهیجانی از زبان این فرد جاری شده است، ادامه داد: موضع ایران روشن است و امیدواریم اینگونه سخنان تکرار نشود چون عواقب نامطلوبی برای آنها خواهد داشت.

مذاکره با کانادا ادامه می یابد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه درباره شرکت در انتخابات توسط ایرانیان مقیم کانادا چه اقداماتی صورت گرفته وبه کجا رسیده است، گفت: در دولت قبل روابط ایران با کانادا قطع شد و ما روابط سیاسی نداریم و در انتخابات سال 92 هم در آنجا رای گیری نداشتیم .
قاسمی افزود: بسیاری از شهروندان ایرانی مقیم کانادا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری درخواست هایی را داشتند که گام های دیپلماتیک وتلاش های وسیعی صورت گرفت و هفته گذشته آقای ظریف با وزیر خارجه کانادا تلفنی گفت وگو کرد ولی با توجه به ضیغ وقت و قوانین داخلی این کشور این مساله میسر نشد.
وی اضافه کرد: البته کشور کانادا حسن نیت خود را اعلام کرد که مایل به کمک است ولی در انتخابات اینده در کانادا صندوق اخذ رای نداریم و از شهروندان خواستیم کسانی که می توانند، از ظرفیت های آمریکا استفاده کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دلایل سفر هیات کانادایی به تهران نیز گفت: این موضوع در ادامه مباحث گذشته بود که در نیویورک صورت گرفت و مذاکراتی از سالهای گذشته با دولت کانادا داشتیم و در خصوص بازنگری و حل برخی مشکلات باقی مانده و با توجه به وعده هایی که دولت جدید کانادا در تبلیغات انتخاباتی خود درباره رابطه با ایران مطرح کرده بود، صورت گرفت .
قاسمی افزود: ایران علاقمند به این اتفاق مثبت بود هفته گذشته مذاکرات مفصلی انجام گرفت و قرار شد ادامه یابد.