انتخاب تیم اقتصادی در دولت دوازدهم یکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است چرا که آنها معتقدند ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم سدی بر سر راه برنامه های دولت بوده است.

بخش خصوصی که از مدت ها قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، کم و کاستی های اقتصاد را به عناوین مختلف مطرح کرده است اکنون با اتمام مرحله نخست تغییر دولت، با تدوین فهرستی از اولویت های اقتصادی در دولت دوازدهم از رئیس جمهور منتخب خواست تا برنامه های خود را با نگاه به این خواسته ها به اجرا درآورد.

از نگاه فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق های بازرگانی، نخستین گام رئیس جمهور برای اصلاح اشکالات موجود و پایان دادن به این دغدغه‌ها، انتخاب تیم اقتصادی کابینه متناسب با شرایط موجود و الزامات پیش روی اقتصاد کشور است.

حساسیت ویژه برای انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم

علاء میرمحمدصادقی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین گفته های رئیس جمهور و همینطور به اعتقاد اغلب دست اندرکاران بخش خصوصی باید در حوزه اقتصادی یک جهشی رخ دهد.

میرمحمد صادقی با اشاره به ارزیابی که از تیم اقتصاد دولت یازدهم گفت: تیم اقتصادی دولت یازدهم در حد مطلوب موفق نبود. برای اینکه رکود افزایش و بیکاری افزایش پیدا کرد.رئیس جمهور باید برای غلبه بر این دوچالش، تیم اقتصادی جدید را با حساسیت ویژه انتخاب کرده و با مشوق های مختلف به جذب سرمایه گذاری کمک کند.

به گفته وی بهترین کار این است که در اولین اقدام تیم اقتصادی انتخاب شود که زمینه های مورد نیاز برای سرمایه گذاری و همینطور بازگشت سرمایه های خارج شده از کشور را فراهم کند تا سرمایه گذاران با امنیت کامل نسبت به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در داخل کشور تصمیم گرفته و سرمایه های خود را در داخل کشور به کار گیرند.

نجات اقتصاد کشور در گرو تغییر نگاه تیم اقتصادی دولت

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت یازدهم خدماتی را انجام داد ولی هماهنگی و انسجام لازم را در آن تیم ندیدیم لازم است از رئیس دولت دوازدهم بخواهیم در دولت دوازدهم با انتخاب تیم اقتصادی منسجم و همسو به رفع مشکلات ناشی از این عدم هماهنگی پایان دهد.

وی ادامه داد: نجات اقتصاد کشور از بن بست هایی که طی سال های قبل دچار آن شده بود به این تغییر نیاز داشته و امیدواریم دولت دوازدهم بتواند از ظرفیت های مطلوبی که در اقتصاد ایجاد شده است نهایت استفاده را داشته باشد.

جمعه ای تاکید کرد: باید حتما در انتخاب وزرای اقتصادی دقت و حساسیت ویژه وجود داشته باشد تا اعضای دولت در پیشبرد اهداف اعلامی از سوی رئیس جمهور اتفاق نظر داشته باشند.

نگاه به برنامه های کلان اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم

محمد لاهوتی، رئیس کنفدارسیون صادرات ایران در خصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم تیم اقتصادی باید قدری هماهنگ تر انتخاب شوند. ما شاهد بودیم برخی اظهار نظرهای وزرا با یکدیگر تضاد داشت و این موضوع باعث می شد تا به نقطه نظر واحدی در اجرا نرسند.

وی تاکید کرد: تیم اقتصادی هماهنگ و همفکربر اساس موضوعات کلان مانند اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و ... باید از بین کسانی انتخاب شود که در این چارچوب قدرت لازم برای اجرای برنامه های پیش برنده را داشته باشد.

اشراف به اقتصاد ایران در گذشته و حال، شرط انتخاب تیم اقتصادی

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در خصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم بر لزوم وجود هماهنگی بین اعضای این تیم تاکید کرد و گفت: مهمترین موضوع اشراف کامل به شرایط فعلی اقتصاد و مسیر پیش رو و چالش های گذشته است تا با استفاده از این اشراف بتوان به سمت بهبود اقتصاد و رشد و بهره وری حرکت کرد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم توانسته است تمام معضلات اقتصاد کشور را شناسایی کند و حال با ادامه مسئولیت در دولت دوازدهم می تواند با استفاده از افراد هماهنگ و جوان طبق فرمایش مقام معظم رهبری به حل مشکلات بپردازد. گرچه هم سو بودن نقطه نظرات و همینطور هدف‌گذاری این تیم بسیار بیشتر از تخصص آنها مورد نیاز است. چرا که یک وزارت خانه با بخشی نگری و عملکرد جداگانه نمی تواند اهداف و منافع ملی را محقق کند و این موضوع تنها با هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها ممکن می‌شود.

انتخاب وزرای اقتصادی با تفکر جوان و به روز

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: دولت یازدهم کاستی هایی را در چینش وزاری اقتصادی داشت. همین باعث شد آنطور که باید و شاید نتواند با چابکی مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: لازم است این دولت در چیدمان تیم اقتصادی دقت بیشتری داشته باشد و با استفاده از تفکر جوان، فرآیند بهبود اوضاع اقتصادی کشور را تسریع کند.

مقیمی افزود: منظور من از تفکر جوان گروه سنی جوان نیست بلکه تفکر خلاق و راهکارهای امروزی همگام با فناوری روز دنیا است که در این برهه از زمان می تواند مشکل گشای بخش‌های مختلف اقتصاد کشور باشد. استفاده از تجربیات افراد قدیمی به عنوان مشاور می‌تواند همراه با خلاقیت و جوانی، مسیر پیش رو را به روشنی نشان داده و در انتخاب راهکارها، کارآمدی لازم را ایجاد کند.

ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت یازدهم تکرار نشود

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در این خصوص گفت: به اعتقاد من تیم اقتصادی دولت یازدهم به هیچ عنوان با هم هماهنگ نبودند و ایده مشترکی برای حل مسائل نداشتند.

وی تاکید کرد: نگاه پوپولیستی در تیم اقتصادی دولت یازدهم نوسان داشت.دولت از طرفی حذف یارانه افراد غیر نیازمند را نتوانست اجرا کند و از سوی دیگر به دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی بود.

پورقاضی تصریح کرد: به نظر من دولت دوازدهم باید در نخستین گام سیاست آزادسازی اقتصادی را اجرا کند.

دولت به بخش خصوصی فرصت رشد دهد

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز با تاکید بر لزوم استفاده دولت از نظرات بخش خصوصی در انتخاب ترکیب کابینه اقتصادی گفت: دولت باید راهنما بوده و تنها نقشه راه ارائه دهد. توقع بخش خصوصی این است که دولت اجازه رشد و پایداری به بخش خصوصی دهد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: بسیاری ازاستراتژی های اقتصادی تنها روی کاغذ بوده و به اجرا درنیامده است. برای اجرای این استراتژی باید مشخص شود کدام بخش ها می توانند اقتصاد را بیشتر به سمت رشد هدایت کند. با همین نقشه راه باید به بخش خصوصی وظایفی محول شود و از این بخش مطالبه اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: توصیه من به عنوان فعال بخش خصوصی این است که دولت دوازدهم با استفاده از نیروهای جوان و در کنار آنها مشاوره متخصصان قدیمی از مسیر تعامل و رشد بخش خصوصی به رشد اقتصاد کمک کرده و اجازه دهد فعالان اقتصادی در کنار دولت به حل مشکلات بپردازند.