مجتبی امانی سفیر سابق ایران در مصر علت اصلی قطع رابطه مصر با قطر را حمایت قطر از اخوان المسلمین همراه با فعالیت شبکه های رسانه ای به ویژه شبکه خبری الجزیره به نفع اخوان المسلمین دانست.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی امانی سفیر سابق ایران در مصرافزود: همچنین در زمان انقلاب مصر، جریان رسانه ای قطر علیه مبارک بود و حتی پس از گذشت ماه ها از سقوط محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر، الجزیره قطر هنوز از مرسی واخوان المسلمین حمایت می کرد .
وی تاکید کرد: امپراطوری رسانه ای قطر سال هاست که سبب ناراحتی ارتجاع عربی شده است. نقش شبکه الجزیره در تشدید بحران و حمایت از انقلاب در کشورهای عربی، کینه از قطر را در کشورهای عربی که دارای نظام پادشاهی هستند؛ افزایش داده است.
وی تصریح کرد قطر با سرمایه های مالی فراوان خود به گونه ای رفتار نکرد که انتظار مصری ها را برآورده سازد.
سفیر سابق ایران در مصر عامل دیگر قطع رابطه مصر و قطر را جریان خارجی آمریکا ورژیم صهیونیستی دانست که سعی دارد مصر را از قطر جدا وبا صف آرایی منطقه ای، منافع خود را محقق سازد.
وی با تاکید براین مطلب که کشورهای منطقه عموما دارای نگاه های خوب همراه با مدارا با یکدیگر نیستند ، افزود: مصری ها از افزایش نقش منطقه ای قطر استقبال نمی کنند.
این درحالی است که قطر همواره تلاش می کند رفتار متوازنی در منطقه دنبال کند ورفتار این کشور با رفتار سعودی ها کاملا فرق دارد به نحوی که رفتار قطری ها بیشتر شبیه رفتار عمان است.
قطر در دهه های گذشته همواره رفتاری متوازن در پیش گرفته بطوریکه در عین اینکه با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرده ، اقدامات خود را در حمایت از محور مقاومت بویژه حماس قطع نکرده است .
وی تاکید کرد به نظر نمی رسد با این بحران، قطری ها تغییرات بنیادین داشته باشند وآنها سعی می کنند به نوعی آن را در محاسبات خود قرار بدهند برخلاف سعودی ها که چنین رفتاری ندارند.
امانی ادامه داد قطر در 20 سال گذشته با موافقت با تاسیس دفتر تجاری رژیم صهیونیستی، پذیرش رهبران حماس ودادن دفتر به آنها همچنین سفر امیر قطر به غزه نشان داد که مبارزین فلسطینی را همواره در کنار خود داشته وبا برقراری روابط محدود با صهیونیست ها توانسته خشم مصر با محور مقاومت را کنترل کند.
وی با اشاره با ابراز خشنودی رژیم صهیونیستی از قطع رابطه عربستان با قطر آن را موفقیتی برای صهیونیست ها در زمینه تضعیف وحدت کشورهای عرب در مقابله با اسرائیل دانست.
امانی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان وبرگزاری اجلاس ریاض گفت: در این نشست مقدمات لازم برای اعمال فشار همه جانبه به قطر تهیه وطراحی شد .
وی افزود: در این نشست قرار شد ترامپ، عربستان وکشورهای هم پیمانش را به بهانه چیزی به نام مبارزه با تروریسم ومقاومت علیه رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهد قطعا یکی از انتظارات ترامپ این است که این کار ابتدا از کشورهای عرب خلیج فارس آغاز شود وعلی رغم بهره های مالی فراوانی که از این سفر به دست آورده تلاش دارد آنها را تحت فشار قرار دهد.
امانی خاطر نشان کرد باتوجه به حمایت قطر از حزب الله وایران، اقدامی که علیه قطر انجام شد یکی از انتظارات ترامپ از سفر به منطقه است.
وی افزود: دراجلاس ریاض ازآمریکا خواسته شد اقدامات عملی علیه محور مقاومت انجام دهد ونتیجه این است که عربستان می خواهد آمریکا را به مبارزه با ایران به منطقه بکشاند. ودر این میان اول باید تکلیف کشورهای ناهماهنگ مانند قطر مشخص شود و قطر با حمایت از حماس وکمک به غزه وحمایت های لفظی ازایران وحزب الله نشان داد ازنظر آمریکا، قطر یک عنصر نامطلوب در شش کشور خلیج فارس است .
سفیر سابق ایران در مصر در خصوص احتمال انحلال شورای همکاری خلیج فارس، گفت: بحث تغییرات شکلی شورای همکاری خلیج فارس از چند سال اخیر مطرح بوده است حتی در انقلاب های عربی ،سعودی ها می خواستند اردن ومغرب را به عضویت شورای همکاری خلیج فارس وآن را به شورای کشورهای پادشاهی عربی تبدیل کنند حتی بحث عضویت عراق ویمن که در منطقه حضور دارند مطرح شد اما مشکلات داخلی شورای همکاری خلیج فارس تنها به قطر منتهی نمی شود امارات وعمان هم اختلافات مرزی با یکدیگر دارند.
وی افزود: این مسائل باعث شد شورای همکاری خلیج فارس حتی در ابتدایی ترین مراحل خود انتشار پول واحد وتشکیل نیروی متحد عربی دچار اختلافات جدی شود واین شورا همیشه در برهه هایی از زمان با احتمال ازهم پاشیدگی مواجه بوده است.
وی افزود : قطع روابط تعدادی از کشورهای عربی با قطر که با محوریت ریاض رخ داد، چندان غیرمنتظره نبود. سعودی ها تا بتوانند موج این قطع رابطه را از نظر کمی و کیفی تقویت خواهند کرد.
همچنین پیشرفت اقتصادی قطر وتبدیل آن به یک رقیب سرکش در بازار نفت وگاز، خشم عربستان را بسیار برانگیخته است وطبیعت روابط عربی بگونه ای است که هیچیک از آنها تاب تحمل پیشرفت و قدافرازی دیگری را ندارند. آنها علیرغم اینکه کشورهای عربی را برادر خطاب می کنند؛ اما بی صبرانه انتظار می کشند تا هرکشور عربی را که در حال بالا رفتن از نردبان قدرت در بین کشورهای عربی است؛ نابود کنند. منافع زودگذر در نظر آنها اصالت دارد. تاریخ کشورهای عربی مملو از فرصت طلبی هایی است که عده ای از کشورهای عربی بی رحمانه به یک کشور دیگر تاخته اند تا او را از پای درآورند.
امانی تصریح کرد: پناه دادن به حماس از نظر رژیم صهیونیستی جرمی نابخشودنی است که قطر مرتکب شده است. گرچه قطری ها در دو دهه گذشته در روابط با رژیم صهیونیستی، سدشکنی کرده اند؛ اما از سوی دیگر نخواسته اند که اعتدال را کنار بگذارند. قطر در برقراری رابطه و حمایت از حماس، در بین کشورهای پادشاهی عربی یا 6+2 (شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس، اردن و مغرب) پیشقدم بوده و حمایت آشکاری از حماس و مردم غزه داشته است.
در بین علت های فوق برای قطع رابطه، آنچه که علنا به آن پرداخته می شود؛ بیشتر حول حمایت قطر ازایجاد ناآرامی درکشورهای عربی و تروریست می چرخد؛ ولی آنچه که سبب اصلی قطع رابطه است؛ حمایت قطر از حماس می باشد.
سفیر سابق ایران در مصر خاطر نشانکرد، به نظر می رسد این موضوع، سد اصلی محور ریاض در تکمیل توطئه ای است که قرار بوده با سفر ترامپ به منطقه شکل بگیرد. کشورهای عربی خلیج فارس نمی توانند اتحاد محکمی علیه به اصطلاح تروریسم تعریف شده در بیانیه خود، یعنی حزب الله، حماس وایران ایجاد کنند؛ مگر آنکه بتوانند دامن خود را از این اتهام آمریکایی- صهیونیستی مبرا کنند.
مدتی است که فشارها برای قطع حمایت قطر از حماس افزایش یافته است. می توان اعمال فشار به قطر توسط سعودی ها را در راستای تلاش برای راضی کردن آمریکا برای همراهی با سعودی ها دانست تا بتوانند قدم های بعدی را در منطقه بردارند.