کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: ماهیت اختلافات میان سعودی ها و قطر هیچ ارتباطی با ایران ندارد و آنها می خواهند از آب گل آلود در راستای ایران هراسی به سود خودشان بهره ببرند.

به گزارش مرور نیوز، سید هادی سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، پیرامون برخی اتهام زنی ها به ایران در مساله تحریم های اخیر قطر از جانب سعودی ها و هم پیمانان آن اظهار داشت: این خط اتهام زنی به ایران توسط سعودی ها و رسانه های غربی حامی آل سعود از مدتها پیش، دنبال می شده و اوج این اتهامات را پس از برگزاری نشست ریاض شاهد بودیم.

سید افقهی افزود: دستور کار کنفرانس ریاض تشکیل جبهه عربی، صهیونیستی، آمریکایی علیه ایران و جبهه مقاومت بود، پر واضح است پس از آن اجلاس، باید توافقات صورت گرفته از یک جا وارد فاز عملیاتی می شد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بحث قطر یک مسئله ویژه است که همچون شمشیر دو لبه می ماند، تصریح کرد: قطر و عربستان یک سری اختلافات دیرینه و تضادهای آشتی ناپذیری با یکدیگر دارند، پر واضح است که قطر از برخی گروه های تروریستی همچون جبهه النصره حمایت می کند و همچنین حمایت های مالی و لوجستیکی بسیاری را هم از اخوان المسلمین داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اختلافات میان قطر و عربستان هیچ ارتباطی با ایران ندارد و اختلافاتی دیرینه است و در این راستا تاکنون چندین مرتبه عربستان به خاک قطر حمله کرده و این دو با یکدیگر رقابت های استراتژیک در سطح منطقه و حتی بین الملل دارند که در پرونده های مختلفی همچون سوریه، عراق و یا در شاخ آفریقا شاهد رقابت میان این دو بازیگر هستیم.

سید افقهی ادامه داد: بنابراین در مناسبات و شرایط مختلف همواره قطری ها با سعودی ها مشکل داشتند و مواضع متفاوتی با آنها اتخاذ می کردند و یکی از مشکلات برجسته آنها هم بحث اخوان المسلمین بود. به طور مثال حضور چندین ساله پدر معنوی جریان اخوان المسلمین در قطر یکی از موارد اختلافی میان ریاض و دوحه است و در کنار این مسئله حضور برخی از چهره های سرشناس جریان حماس در قطر را هم اضافه کنید که این نیز سبب دلخوری عربستان از آنها بوده و هست.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه قطر همواره سعی کرده از اطاعت پذیری صرف نسبت به سیاست های عربستان فاصله بگیرد اظهار داشت: در کنار قطر، کشورهای عمان و کویت هم از اتخاذ رویکرد خصمانه عربستان نسبت به ایران و دعوت از آقای ترامپ برای حضور در نشست ریاض ناراضی هستند.

وی گفت: ماهیت اختلافات میان سعودی ها و قطر هیچ ارتباطی با ایران ندارد و آنها می خواهند از آب گل آلود در راستای ایران هراسی به سود خودشان بهره ببرند اما ایران همواره سعی داشته که اختلاف منطقه ای را کاهش دهد و ما شاهدیم در خصوص همین مسئله هم ایران موضع خیلی انسانی، عقلانی و حکیمانه ای را در قالب دیپلماتیک اتخاذ و طرفین را به گفتگو و آرامش توصیه کرده تا تنش ها در منطقه بیشتر نشود.

سید افقهی خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد در این مسئله وساطت کند تا مشکلات این کشورها حل شود، اما دلیل اینکه برخی در این مساله به ایران اتهام می زنند چرا که محاصره قطر را شکسته است.

وی ادامه داد: ایران علیرغم برخی اختلاف نظرهای سیاسی با قطر، به دلیل آنکه مردم آن کشور تحت فشار واقع شدند و این تحریم های ناجوانمردانه به طور یکجانبه و بدون کسب مجوز از شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور اعمال شد و از طرفی قطر به ایران پناه آورد، در این مساله ورود پیدا کرد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ما شاهد این مسئله هستیم که از میان 54 کشور شرکت کننده در نشست ریاض، تنها چهار کشور حاضر به همراهی با طرح عربستان شدند ادامه داد: اینکه آمریکا در این مسئله با عربستان همراهی نکرده و روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع نکرده، در حالی که طراح این آشوب و فتنه انگیزی خود آمریکا بوده است جای سوال دارد. این مساله به وضوح مشخص است که از زمان ورود خانم ترزا می و آقای ترامپ به منطقه، ما دائماً شاهد افزایش تنش ها در منطقه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصور من این است که ایران باید در این مسئله با عقلانیت برخورد کرده و همانطور که تاکنون حسن نیت و انسانیت خودش را به اثبات رسانده، پس از این نیز با همین رویکرد ادامه دهد.