سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه میزان مالیات از مواد دخانی در کشور بین 10 تا 20 درصد است، گفت: این میزان مالیات بازدارنده نیست.

به گزارش مرور نیوز، محمدنعیم امینی فرد، با بیان اینکه میزان اخذ مالیات از مواد دخانی در کشورهای پیشرفته بین 40 تا50 درصد است، گفت: در ایران مالیات سیگارهای تولید داخل 10درصد و تولید مشترک 15 درصد و وارداتی 20 درصد است که این میزان مالیات به هیچ وجه بازدارنده نیست.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تلاش برخی نمایندگان برای افزایش مالیات مواد دخانی در برنامه ششم و بودجه 96، تصریح کرد: در پی آن بودیم قیمت خرده فروشی مبنای اخذ مالیات مواد دخانی قرار گیرد اما متاسفانه این موضوع مورد تایید مجلس واقع نشد و قیمت درب کارخانه ملاک تعیین مالیات قرار گرفت که این میزان مالیات، بازدارندگی را بسیار کمرنگ می کند.

وی از کاهش مالیات مواد دخانی انتقاد کرد و افزود: ایران از نظر میزان اخذ مالیات از سیگار از نرم جهانی بسیار پایین تر است و این موضوع باعث شده افراد به استفاده از مواد دخانی بی کیفیت روی بیاورند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری تلاش موثر کمیسیون بهداشت برای اختصاص بخشی از درآمد کسب شده از عوارض مالیات دخانی به وزارت بهداشت در قانون بودجه 96، ادامه داد: متاسفانه عوارض اخذ شده از دخانیات به وزارت بهداشت و دیگر وزارت خانه ها اختصاص نمی یافت از این رو در قانون بودجه 96 بندی را ذکر و سازمان برنامه و بودجه را ملزم کردیم درآمد کسب شده از مواد دخانی به میزان 50 درصد در سبد وزارت بهداشت، 30 درصد وزارت ورزش و جوانان و 20 درصد هم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد با این قید که سیاستگذاری اعمال هزینه ها توسط دستگاه های دیگر با وزارت بهداشت و درمان باشد.

امینی فرد در رابطه با اظهارات رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مالیات سیگار در کشور باید 7 برابر شود با بیان اینکه فضای مجلس با اعمال افزایش 7 برابری مالیات سیگار سازگار نیست، تصریح کرد: افزایش دو تا سه برابری میزان فعلی قابل قبول است.

افزایش مالیات مواد دخانی تاثیر چندانی در کاهش قاچاق مواد دخانی ندارد

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش مالیات مواد دخانی تاثیر چندانی در کاهش قاچاق مواد دخانی ندارد، افزود: اگر در جهت جلوگیری از ورود مواد دخانی قاچاق به کشور چاره اندیشی نشود به طور قطع افزایش عوارض مواد دخانی افزایش قاچاق را در پی دارد از این رو به شرطی افزایش عوارض موثر خواهد بود که بتوان میزان قاچاق مواد دخانی را در کشور کاهش داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم، افزایش مالیات مواد دخانی و مقابله با قاچاق دخانیات از جمله عوامل موثر در کاهش مصرف دخانیات است که باید به آن توجه داشت.

مبارزه با دخانیات صرفا به نصب علائم هشداردهنده بر روی سیگار منتهی نشود

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با دخانیات صرفا به نصب علائم هشداردهنده بر روی سیگار منتهی نشود، گفت: مبارزه با استعمال دخانیات باید از سنین کودکی در افراد نهادینه شود و خانواده ها، وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت و درمان نیز به عنوان متولی اصلی سلامت مردم باید در این زمینه گامی موثر بردارند.

مصرف بالای دخانیات شیوع بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان در کشور را به دنبال داشته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مصرف بالای دخانیات شیوع بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان در کشور را به دنبال داشته و این بیماری ها هزینه های سنگینی را به نظام سلامت وارد می کند، افزود: از آنجایی که عوارض ناشی از این بیماری ها متوجه وزارت بهداشت می شود بنابراین این دستگاه باید برنامه های موثر پیشگیرانه ای را داشته و با استفاده از سیستم شبکه قدرتمند و قوی خود در جهت مدیریت مصرف دخانیات در کشور گام بردارد.

علت عدم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را از دستگاه های مسئول پیگیری خواهیم کرد

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه علت عدم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را از دستگاه های مسئول پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: این قانون را در کمیسیون بهداشت بررسی و همچنین علت عدم اجرای آن را از سوی دستگاه ها پیگیری خواهیم کرد؛ از سویی همچنین عدم ارائه گزارش عملکرد شش ماهه ستاد کشوری و کنترل و مبارزه با دخانیات به کمیسیون را نیز از ستاد جویا خواهیم شد.

هشدار نسبت به افزایش تمایل بانوان نسبت به مصرف مواد دخانی و کاهش سن مصرف

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نسبت به افزایش تمایل بانوان نسبت به مصرف مواد دخانی و همچنین کاهش سن مصرف در کشور هشدار داد و گفت: افزایش مصرف و کاهش سن مصرف مواد دخانی باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.