نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سیاسی‌کاری را به خوره‌ای در پیکره آموزش و پرورش تشبیه کرد و گفت: اهل سیاست بودن خوب است اما آموزش و پرورش جای سیاسی‌کاری و انتخاب مدیر و معاون بر اساس خط و ربط سیاسی نیست.

به گزارش مرور نیوز، داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اهمیت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش در توسعه کشور نقش بنیادین و مهمی دارد و سرنوشت کشورها به آموزش و پرورش پیشرفته و بابرنامه گره خورده است.

وی افزود: آموزش و پرورش ما در حوزه‌های متعددی دچار مشکل است که یکی از مهم‌ترین آنها بخش اقتصاد است و در آن نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی هستیم.

محمدی با بیان اینکه در این سال‌ها به طور جدی به رفاه و معیشت معلمان نپرداخته‌ایم گفت: آموزش و پرورش به نیروهای کیفی نیاز دارد اما بررسی روند استخدام‌ها نشان می‌دهد این نهاد گاهی مجبور بوده است که افرادی را بپذیرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی هم معضل جدی دیگری در آموزش و پرورش است ادامه داد: در مقایسه با بسیاری از کشورها آموزش و پرورش ما کیفیت پایین‌تری دارد زیرا رکن مهم کیفیت‌بخشی نیروی انسانی است که در این بخش ما مشکلات زیادی داریم.

وی خصوصیات لازم برای وزیر آموزش و پرورش را برشمرد و اضافه کرد: فردی که انتخاب می‌شود باید این حوزه را بشناسد، متأسفانه گاهی تصور می‌شود آموزش و پرورش تخصصی نیست و هر فردی با هر تخصصی می‌تواند به صرف مدیر بودن آن را اداره کند.

داودی ابراز داشت: خواسته جدی فرهنگیان، حضور یک متخصص، با سابقه فعالیت در بدنه آموزش و پرورش به عنوان وزیر است؛ فردی که متعهد بوده و تخصص و علاقه به کار در این حوزه داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش تصریح کرد: فردی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شود باید شجاعت لازم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش و اجرای سند تحول بنیادین داشته باشد.

وی سیاسی‌کاری را به خوره‌ای در پیکره آموزش و پرورش تشبیه کرد و گفت: اهل سیاست بودن خوب است اما آموزش و پرورش جای سیاسی‌کاری و انتخاب مدیر و معاون بر اساس خط و ربط سیاسی نیست.

محمدی خاطرنشان کرد: گاهی در انتخاب مدیران و معاونان برای اینکه ساده‌ترین راه را انتخاب کنند فردی را از بیرون می‌آورند در حالی که کسی که خارج از این سیستم باشد تخصص و اطلاعات لازم برای اداره بخش‌های مختلف این وزارتخانه را نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه فردی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود باید به اولویت و اهمیت آموزش و پرورش واقف باشد گفت: این فرد باید توانایی لازم برای تعامل با دیگر نهادها را داشته باشد چون برخی مشکلات آموزش و پرورش با هماهنگی و کمک سایر نهاها مرتفع می‌شود.

وی افزود: برخی افراد برای کارورزی به معاونت‌ها آمده‌اند در حالی که ما نیروهای کارآمد زیادی در بدنه آموزش و پرورش داریم که می‌توانند خیلی بهتر این معاونت‌ها را اداره کنند.

محمدی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر وزیری با خصوصیات ذکر شده نداشته‌ایم اظهار کرد: این مسئله مشکلات فراوانی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است.