در شام میلاد کریم اهل‌‌بیت علیه‌السلام، جمعی از اهالی فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسی و شاعران جوان و پیشکسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای هندوستان، افغانستان و ترکیه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

به گزارش مرور نیوز، خبرنگار ما با سه نفر از افرادی که در این جلسه حضور داشتند درباره حال و هوای این جلسه گفت‌و‌گو کرده که پیش‌روی شماست.

اسماعیل امینی از شاعران ترکمنی که در جلسه شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشته درباره حال و هوای این محفل به «جوان» گفت: «نزدیک به سه دهه است که این جلسات شعر برگزار می‌شود، اوایل این جلسات فیلمبرداری نمی‌شد، محفلی خیلی جمع و جورتر برگزار می‌شد، ولی طی سال‌های اخیر به دلیل توجه بیشتر رسانه‌ها و محافل خبری می‌توان گفت این جلسات روی جریان شعری کشور بسیار بیش از سال‌های اولیه تأثیرگذار بوده است.

شاعران جوان می‌درخشند

به گفته این شاعر در جلسه شاعران با آقا طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از پیشکسوتان و شاعران جوان در کنار خانم‌های شاعر حضور دارند، حضور خانم‌ها در جلسات اخیر عمومی‌تر شده است، در دوره‌های اول چون تعداد زیاد نبود، شاعران به طور داوطلب شعرهای خود را می‌خواندند و تقریباً نوبت به همه می‌رسید تا شعر بخوانند، اما در سال‌های اخیر چون تعداد شاعران زیاد شده حدود 15 نفر بیشتر نمی‌توانند شعر بخوانند، آقا پس از آنکه همه شعرشان را خواندند صحبت می‌کنند و درباره تحولات شعری در کشور نظرشان را می‌دهند، جالب است که بگویم در هر سال ایشان حرف‌های تکراری نمی‌زنند و همیشه حرف‌های ایشان درباره شعر تازگی دارد، آقا از جوانی در محافل شعری مختلف حضور داشتند و در این زمینه اهلیت دارند.

این شاعر در پاسخ به این سؤال که چقدر مضامین شعرها امیدوارانه بود به این نکته اشاره کرد که در مجموع شعرهایی که قرائت شد از روحیه مقاوم و با نشاط به ویژه در نسل جوان شاعری که اساساً انقلاب و جنگ را ندیده‌اند حکایت داشت، شعر شاعران جوان از لحن باطراوتی برخوردار بود، در مجموع خلاقیت زیادی در شعر دوستان دیده می‌شد، البته شعرهای ضعیف هم داشتیم، ولی غالب شعرها از قوت خوبی برخوردار بودند.

امینی از حضور یک شاعر هندی، یک ترکیه‌ای و سه شاعر ترکمن از منطقه کرکوک عراق در این محفل یاد کرد: «البته نوبت به شاعران ترکمن نرسید، ولی آنها با خود من که صحبت می‌کردند از این می‌گفتند که علاقه داشتند شعرشان را بخوانند، ولی متأسفانه وقت نشد. شاعری ترکیه‌ای در جلسه حضور داشت به نام حسین آکین که مختصری با زبان ترکی استانبولی شعر خواند، او در جلسه قدری هم سخن گفت و به این اشاره کرد که فرهنگ اسلامی در منطقه سه فرزند دارد. ترک‌ها، عرب‌ها و فارس‌ها در منطقه فرزندان یک مادر هستند و مادر همه آنها فرهنگ اسلامی است. او می‌گفت این وحدت یکی از مهم‌ترین نمادهای جلسه‌ای است که تشکیل آن محور وحدت منطقه است.»

اسماعیل امینی جزو افرادی است که خود در این دیدار قصیده‌ای در وصف امام علی(ع) خوانده است با این مطلع: «در میان لرزه‌های شک، صلابت و یقین، آن عمود آفرینش جهان عماد دین» می‌گوید: آقا خیلی خوش‌شان آمد و تحسین کردند، آقا پیشتر به سرایش قصیده در میان شاعران توصیه کرده بودند، این قالب خوبی برای مدح اهل بیت(ع) است و برای همین مورد توجه آقا قرار گرفت، واقعیت این است که شاعران قصیده تعدادشان زیاد نیست.

2 تا شعر درخشان داشتیم

مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر دیگری است که در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب حاضر بود: «تقریباً همه شعرهایی که خوانده شد خوب بودند، هم به لحاظ مضمون و هم قطع ادبی، ولی یکی، دو تا شعر درخشان قرائت شد که یکی غزلی بود از مهدی جاندار با موضوع فتنه که اوج توانمندی ذهنی و زیبایی اندیشه این شاعر را بازتاب می‌داد و بسیار مورد توجه حضرت آقا و حضار قرار گرفت. در کل جلسه سرشار از مهر و محبت شاعران و حضرت آقا بود و ارتباط و محبت زلال میان شاعران و ایشان پررنگ‌تر از همیشه بود و لحظات دلنشینی را برای جمع رقم زد. سخنان آقا هم خیلی خوب و راهگشا بود، ایشان درباره فضای شعر و ادبیات کشور نکاتی را تذکر دادند که محوری و اساسی بود. در اغلب شعرها روحیه مقاومت و عزتمندی موج می‌زد و حتی شعرهایی هم که فضای نقد داشتند، سازنده و راهگشا بودند تا اینکه صرفاً آیه یأس باشند.»

غیبت وزیر ارشاد جالب بود

حسین قرایی، پژوهشگر و نویسنده ادبیات نیز جزو افرادی است که در جلسه شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشت: «به نظرم، جلسه‌ای باشکوه برگزار شد و آقا هم نکته‌یابی‌های خوبی داشتند. این جلسات پیام بسیار روشنی به مسئولان دارد که شعر یک ثروت ملی است و باید آن را پاس داشت، اما نکته‌ای که در این جلسه برای خود من خیلی جالب بود حضور نداشتن وزیر فرهنگ و ارشاد بود. سال گذشته شاهد بودیم که وزیر ارشاد خیلی دیر در جلسه حاضر شد و امسال وزیر ارشاد در جلسه غایب بود و این مسئله برای من تا حد زیادی عجیب بود چون طبق روال سال‌های گذشته همواره وزیر ارشاد در این جلسات حاضر بود.

به گفته او شاعران حدود یک ساعت پیش از نماز در محل دیدار حاضر می‌شوند و سپس نماز را به آقا اقتدا می‌کنند و پس از افطار جلسه شعرخوانی آغاز می‌شود. جلسه اخیر شاعران حدود ساعت 20 آغاز شد و حتی پس از ساعت 24 شب طول کشید. در واقع آقا فقط چهار ساعت برای شعر وقت گذاشتند و این از اعتقاد ایشان به اثرگذاری و جریان‌سازی شعر در جامعه حکایت دارد، ایشان از ریز مسائل و تحولات شعری مطلع هستند، آقا از علی معلم دامغانی هم سراغ گرفتند که در جلسه حضور نداشت.

این فعال عرصه ادبیات به داستانی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، اشاره کرد: «آقا به کتاب نغمه حسینی مرحوم الهی‌قمشه‌ای و اینکه این مجموعه چگونه شکل گرفته اشاره کردند و گفتند که مرحوم الهی‌قمشه‌ای برای مداوای فرزندشان نذر می‌کنند که اگر بچه جان سالم به در ببرد مجموعه‌ای برای امام حسین بنویسد.» قرایی از تنوع و تکثر شعرای مختلف در بیان حضرت آقا هم سخن گفت: «هم از اخوان ثالث، هم قدسی و هم برای مثال شاعران نیمایی از سوی آقا نام برده شدند و هم تنوع قالب‌ها و مضامین در بیان ایشان و البته شاعران به چشم می‌خورد.»

او در پاسخ به این سؤال که مضامین خوانده شده چقدر امیدوارانه بودند، توضیح داد: «بله امید در شعرها وجود داشت، آقا اشاره کردند که از شنیدن شعرها خوشحال می‌شوم، می‌توانم بگویم جلسه مشحون از نشاط و امید مؤمنانه بود.» به گفته این فعال عرصه ادبیات حضرت آقا به مقوله طنز و هجو در شعر هم اشاراتی داشته‌اند: «نکته جالب دیگر اینکه آقا اغلب شاعران جوان را می‌شناختند، برای مثال با آقای شفیعی شاعر جوان خوزستانی جوری صحبت می‌کردند که گویی کاملاً ایشان را می‌شناسند.»

قرایی به تقدیم کتاب انسان رزمنده و نویسنده درباره زندگی گل علی بابایی که خود آن را تألیف کرده به رهبر معظم انقلاب هم اشاره کرد و اینکه آقا وقتی کتاب از سناباد شعر را دیده‌اند، پرسیده‌اند که آیا من مشهدی هستم که به ایشان گفتم خیر اهل پیشوای ورامین هستم.»