سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: بحث صادرات گاز رایگان به ترکیه پرونده خاص خود را دارد و هیچ ربطی به موضوع کرسنت ندارد.

به گزارش مرور نیوز، اسدالله قره خانی در خصوص صادرات گاز رایگان به ترکیه به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: در پی اعتراض ترکیه به فروش گاز گران ایران نسبت به گازی که همزمان از روسیه خریداری می کرد، دیوان بین المللی داوری ایران را در سال 1391 به پرداخت 1.9 میلیارد دلار مابه تفاوتی که ترکیه مدعی افزایش قیمت بوده است، محکوم کرد.

وی افزود: در نتیجه حکم دیوان ایران به جای بازگرداندن پول به ترکیه، تصمیم به صدور گاز گرفت. لذا آن طور که برخی این قرارداد را به قرارداد کرسنت مرتبط می دانند، باید گفت هیچ ارتباطی میان این دو توافق وجود ندارد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس خاطر نشان کرد: در توافقات گازی بنا بر آن است که هر سه سال به دلیل تغییراتی که ممکن است در قیمت نفت و به تبع آن، گاز به وجود آید در قیمت های خرید و فروش این ماده تجدید نظرهایی داشته باشند. در این خصوص با کاهش قیمت نفت از بشکه ای 110 دلار به 30 دلار، ارزش گاز هم افت کرد. از این رو ترکیه خواهان تجدید نظر در قیمت گاز وارداتی خود از ایران شد. همچنین این کشور مدعی شد قیمت گاز ایران نسبت به گاز روسیه بیشتر است و باید مابه تفاوت را برگرداند.

قره خانی تصریح کرد: در این راستا برای شفافیت بیشتر کمیسیون انرژی چند روز قبل با وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز جلسه ای برگزار کرد که آنها برای این مساله 10 هزار صفحه مدارک حقوقی و فنی به همراه آوردند. لذا قرار شد کمیته نفت و گاز کمیسیون مستندات این پرونده را با اظهارات وزیر تطبیق دهد.