راهپیمایی‌های گسترده روز جهانی قدس در حمایت از مسأله فلسطین در سراسر جهان، در واقع نمادی از رویارویی دو جبهه «استضعاف» و «استکبار» است.

به گزارش مرور نیوز، قریب به 70 سال است که از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی می‌گذرد. در طول این مدت، صهیونیست‌ها برای تضمین بقای خود در سرزمینی که هیچگاه متعلق به آنها نبوده است، جنایت‌های فراوانی را علیه مردم مظلوم فلسطین مرتکب شده‌اند؛ جنایت‌هایی که به دلیل حجم گسترده آنها در طول سال‌های متمادی، به امری عادی و روزمره برای افکار عمومی تبدیل شده است. درحال حاضر میلیون‌ها شهروند فلسطینی توسط صهیونیستها از خانه و کاشانه خود آواره شده و هزاران تَن دیگر نیز به دلیل ایستادگی در برابر زورگویی‌ها و رفتارهای قلدرمآبانه صهیونیست‌ها در بند این رژیم گرفتار شده‌اند. علاوه براین، تعداد بی‌شماری از فلسطینیان نیز از زمان اشغال سرزمین‌مادری‌شان تاکنون به شهادت رسیده و یا در جریان درگیری با نظامیان تا دندان‌مسلح صهیونیست، زخمی و یا حتی معلول شده‌اند.

با این‌حال، از 38 سال پیش تاکنون بارقه امیدی در نزد ملت مظلوم فلسطین بوجود آمده است. بارقه امیدی تحت عنوان «روز جهانی قدس»؛ روزی که حضرت امام خمینی (ره) با درایت و هوشمندیِ نشأت گرفته از ایمان و توکل به خداوند، آن را برای اعلام حمایت مسلمانان و آزادگان عالَم از ملت مظلوم فلسطین، نامگذاری کردند. در این روز، سیل خروشان ملت‌های آزاده برای اعلام همبستگی خود با مردم فلسطین و همچنین اعلام انزجار از اقدامات خصمانه اشغالگران علیه آنها، به خیابان‌ها سرازیر می‌شود. پس از نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) مردم فلسطین دریافتند که با وجود خیانت‌های بزرگ شیخ‌نشینان عرب، آنها در نبرد با صهیونیست‌ها تنها نیستند و همچنان صداهایی وجود دارد که مطالبات مشروع‌شان را فریاد می‌زنند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی با استراتژی هوشمندانه خود کاری کردند که مسأله فلسطین نه تنها فراموش نشود، بلکه تا ده‌ها سال بعد نیز در یاد و خاطر مسلمانان جهان و آزادگان عالَم باقی بماند امام خمینی (ره) با تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هر سال به عنوان روز قدس، تغییر و تحولات بسیاری را در عرصه نبرد با صهیونیسم به وجود آوردند. امام خمینی (ره) با این اقدام خود، تمامی تلاش‌های مذبوحانه و توطئه‌های شیطانی برای به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین را خنثی کرده و ناکام گذاشتند. رژیم صهیونیستی پس از اشغال سرزمین فلسطینیان تلاش زیادی کرد تا افکار عمومی منطقه و جهان، مسأله فلسطین را به کلی فراموش کرده و به نوعی، این مسأله مشمول مرور زمان شود. با این حال، بنیانگذار انقلاب اسلامی با استراتژی هوشمندانه ازپیش‌طراحی شده خود کاری کردند که مسأله فلسطین نه تنها فراموش نشود، بلکه تا ده‌ها سال بعد نیز در یاد و خاطر مسلمانان جهان و آزادگان عالَم باقی بماند.

ازسوی دیگر، تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، نوعی همبستگی میان پیروان مذاهب مختلف در عرصه جهانی را به وجود آورد. هرساله در روز جهانی قدس، پیروان همه ادیان و مذاهب اعم از مسلمانان و مسیحیان، شیعیان و اهل تسنن، برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها در زیر یک پرچم یعنی پرچم وحدت و یکپارچگی، گردهم می‌آیند و یکصدا علیه ظلم و ستم‌های مستکبران شعار سر می‌دهند. بنابراین، در واقع می‌توان از روز قدس به عنوان روزی که نماد وحدت و یکپارچگی ادیان و مذاهب مختلف است، یاد کرد. این درحالی است که سردمداران کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا با اقدامات و اظهارات خود به منظور فریب افکار عمومی، اینگونه القاء می کنند که پیروان ادیان و مذاهب با یکدیگر سر جنگ داشته و بسیاری از مشکلات منطقه، نشأت گرفته از اختلافات میان آنها است.

برگزاری راهپیمایی‌های روز جهانی قدس در هر سال موجب می‎‌شود تا افکار عمومی منطقه از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدی که متوجه جهان اسلام است، غافل نشوند. در واقع، روز جهانی قدس این واقعیت مهم اما تلخ را به مسلمانان یادآوری و گوشزد می‌کند که هیچ خطری به اندازه حجم خطرهای صهیونیسم، آنها و امتشان را تهدید نمی‌کند. اکنون نیز برگزاری راهپیمایی‌های روز جهانی قدس تأثیر به مراتب بیشتری در خنثی‌سازی پروژه صهیونیستها برای انحراف افکار عمومی از خطر اصلی جهان اسلام، دارد. مدتهاست تل‌آویو و هم‌پیمانان غربی عربی آن تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را از خطر «صهیونیسم تکفیری» منحرف کرده و توجه آنها را روی خطر «تروریسم تکفیری» متمرکز سازند. امروز که خبر جنایت‌های تروریست‌های تکفیری داعش در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است، صهیونیستها در صددند تا ضمن بهره‌برداری مناسب از این موقعیت، تکفیریها را به عنوان خطر اصلی تهدیدکننده امت اسلامی جلوه دهند؛ حال آنکه آنها خود خطرناک‌ترین تهدید برای جهان اسلام هستند.

مدت‌هاست که کشورهای عربی که البته هیچ حمایتی از فلسطینیان به عمل نمی‌آورند اینگونه القاء می‌کنند که مسأله فلسطین تنها مربوط به کشورهای عربی می‌شود افزون براین، مدت‌هاست که کشورهای عربی که البته هیچ حمایتی از فلسطینیان به عمل نمی‌آورند اینگونه القاء می‌کنند که مسأله فلسطین تنها مربوط به کشورهای عربی می‌شود و دیگر کشورها حق مداخله در این خصوص را ندارد. در واقع، شیخ‌نشینان عرب به منظور خوش‌خدمتی برای صهیونیستهای تا دندان مسلح تلاش کردند تا مسأله فلسطین را تنها محصور و منحصر به کشورهای عربی جلوه دهند. با این حال، نامگذاری روز جهانی قدس، این توطئه بزرگ را نیز خنثی و مسأله فلسطین را نه تنها مسأله کشورهای عربی، بلکه مسأله اصلی تمامی کشورهای اسلامی معرفی کرد. این در حالی است که امروز، مسأله فلسطین حتی از بُعد اسلامی نیز فراتر رفته و جنبه جهانی نیز پیدا کرده است. اکنون شاهد آن هستیم که برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از فلسطینیان فراگیر شده و حتی به کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، سوئد و حتی ایالات‌های مختلف آمریکا نیز نیز رسیده است.

البته ناگفته نماند که روز جهانی قدس، تنها روزی برای مقابله با رژیم صهیونیستی و مقابله با اشغالگری‌های این رژیم نیست؛ بلکه این روز، نمادی از ایستادگی در برابر تمامی مستکبران از جمله ایالات متحده آمریکاست. درست به همین دلیل است که شعار «مرگ بر آمریکا» همواره با شعار «مرگ بر اسرائیل» در جریان راهپیمایی های روز جهانی قدس عجین شده است. روز جهانی قدس، در واقع روزی است که در آن مردم مسلمان و آزاده در نقاط مختلف جهان نسبت به اقدامات خصمانه، توسعه طلبانه و جنگ طلبانه استکبار جهانی اعلام انزجار کرده و این پیام را به مستکبران مخابره می‌کنند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم شدن در برابر زورگویی های آنها و اهداف سلطه جویانه‌شان نیستند.

در همین راستا، «ماهر موقع» نماینده پارلمان سوریه در خصوص اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس به خبرنگار مهر گفت: راهپیمایی روز جهانی قدس به لطف امام خمینی (ره) برگزار می شود. زیرا ایشان بودند که اعلام کردند قدس مسأله ای جهانی برای مسلمانان سراسر جهان است و مسلمانان در راهپیمایی هایی که در نقاط مختلف جهان برگزار می شود، جنایات اسرائیل در حق قدس شریف و حملات مکرر آن به مقدسات اسلامی و مسیحی را محکوم می کنند. این راهپیمایی تاثیر بسیار مهمی در توجه به مسأله مردم مظلوم فلسطین و ایستادگی آزادگان جهان در برابر جنایات اشغالگران اسرائیلی و یادآوری عدم پایبندی اسرائیل به قطعنامه های بین المللی دارد. حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل از همان ابتدای اشغال سرزمین فلسطین نیز در این موضوع نقش داشته است.

«محفوظ المنور»: ایران در حمایت از فلسطین بسیار نقش دارد و امام خمینی (ره) نیز پس از بازگشت از تبعید به تهران نخستین سخنشان در فرودگاه این بود که «امروز در تهران، فردا در فلسطین» درحال حاضر، بزرگترین و شکوهمندترین راهپیمایی‌های روز جهانی قدس، در ایرانِ اسلامی برگزار می‌شود. در این روز، مردم ایران در نقاط مختلف کشور با برپایی راهپیمایی‌های میلیونی و سر دادن شعارهای مختلف علیه استکبار جهانی، ضمن عمل به تکلیف خود در لبیک گویی به فرمان امام راحل (ره) برای زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین، مشت محکمی را بر دهان استکبار جهانی فرود می‌آورند. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران اولین و بزرگترین حامی ملت مظلوم فلسطین در برابر صهیونیستهاست. راهپیمایی‌های روز جهانی قدس، هرسال باشکوهتر از سال‌های گذشته در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود و همچون همیشه، عزم و اراده گروه‌های مقاومت فلسطین در نبرد با رژیم صهیونیستی را بیش از پیش تقویت می‌کند.

در همین ارتباط، «محفوظ المنور» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با مهر گفت: ایران در حمایت از فلسطین بسیار نقش دارد و امام خمینی (ره) نیز پس از بازگشت از تبعید به تهران نخستین سخنشان در فرودگاه این بود که «امروز در تهران، فردا در فلسطین». این نوع تفکر مبنای انقلاب اسلامی در قبال مسأله فلسطین شد و پس از آن نیز در بعد عملی، پرچم اسرائیل از ساختمان سفارت اسرائیل در تهران پایین کشیده شد و پرچم فلسطین جایگزین آن گردید. امام خمینی با استقبال از رهبر انقلاب فلسطین حمایت خود را از مقاومت در برابر اشغالگران اعلام کرد.