عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم شفاف سازی قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: باید مشخص شود که چه میزان یارانه به ایرانیان خارج از کشور اختصاص یافته است.

به گزارش مرور نیوز، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه، 27 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: براساس اصل 76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص از تمامی امور کشور را دارد و مجلس در آئین نامه داخلی خود در 4 ماده 214 تا 217 درباره تحقیق و تفحص مطالبی بیان کرده و نمایندگان سوگند یاد کردند که این آئین نامه را اجرایی کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون هدفمندسازی یارانه ها در مجلس هشتم پس از کش و قوس های فراوان به تصویب رسیده و در اردیبهشت 91 اصلاحاتی در آن انجام شد، افزود: در بودجه های سالانه نیز همواره این موضوع، یکی از موضوعات مهم در کمیسیون تلفیق بوده است، بنده به همراه سه تن از نمایندگان دیگر در مجلس هشتم قانون هدفمندسازی یارانه ها بودیم اما این موضوع تبدیل به قانون شده است و دولت باید مکلف به اجرای قانون در بودجه های سالیانه، قوانین مرتبط و برنامه ششم توسعه شود.

قاضی پور با بیان اینکه مهم ترین موضوع در این بخش چگونگی هزینه کرد براساس منابع تخصیص و مصارف است، ادامه داد: مجلس می خواهد بداند که بندهای مختلف قانون هدفمندسازی یارانه ها در بودجه سالیانه چگونه اجرا و عملیاتی شده است و به چه میزان از قانون تحقق و چه میزان با آن فاصله پیدا کرده است، آیا انحراف از قانون زیاد بوده یا کم بوده است؟

وی با اشاره به اینکه باید مشخص شود که منابع هدفمندی به چه میزان و بین چه افراد و نهادهایی توزیع شده است، یادآور شد: آیا کشور بیش از یک خزانه دارد یا همانند گمرکات و بنادر غیرقانونی خزانه پرشمار ایجاد شده است؛ لذا انتظار می رفت که دیوان محاسبات یک گزارش کامل در این باره اعلام کند.

قاضی پور با بیان اینکه موضوع افزایش بی رویه قیمت حامل های انرژی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید مشخص شود که قیمت های داخلی چه میزان با قیمت های بین المللی فاصله دارد و چرا با تنزل قیمت های بین المللی هیچ تغییر و کاهشی در قیمت حامل های انرژی رخ نداده است. این یعنی آنچه که در قانون هدفمندسازی یارانه ها به عنوان فوب خلیج فارس ذکر شده اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود سالیانه درآمد هدفمندسازی یارانه ها چقدر بوده و این درآمد چگونه هزینه می شود آیا درآمدها به خزانه واحد واریز می شود یا خیر و ایرادات قانون اصلاح شود.

قاضی پور با بیان اینکه باید مشخص شود دهک ها چگونه تعیین و چگونه درآمد به آن ها اختصاص می یابد، اظهار کرد: باید مشخص شود که ایرانی های خارج از کشور یارانه دریافت کرده اند یا خیر و به چه میزان به آن ها یارانه اختصاص یافته است.

وی افزود: تحقیق و تفحص برای شفاف سازی بوده و تمام نمایندگان از سلایق مختلف سیاسی این طرح را امضا کردند، مجلس خواستار اجرای قانون و واریز بیت المال به یک خزانه واحد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مشخص شود چه میزان یارانه به بخش صنعت اختصاص یافته، تصریح کرد: براساس قانون تصویب شده بود که 30 درصد از یارانه به بخش صنعت اختصاص یابد اما عملا تنها 2 درصد به بخش صنعت اختصاص یافته است./