دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: تاریخ مشروطه مملو از فداکاری‌ها و احساس مسئولیت اجتماعی زنان در آن برهه تاریخی است.

به گزارش مرور نیوز ، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در کنگره تأسیس حزب مجمع زنان اصلاح طلب گفت: زمانی که حرف از کنگره احزاب به میان می‌آید، اذهان به سمت مشارکت سیاسی می‌رود که با توجه به اینکه این حزب زنانه است، پس می‌خواهد به سمت مشارکت سیاسی زنان برود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مرحله ای به سر می‌بریم که دیگر باید از چرایی و چیستی مشارکت سیاسی زنان عبور کرده باشیم. برای مشارکت و توانمندی اقتصادی زنان نیز باید به سمت چگونگی و ارائه راهکارهای عملی و آسیب شناسی وضع موجود بپردازیم که چرا بعد از 40 سال به رغم تلاش‌ها و پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که داشته ایم هنوز در دو شاخص مهم توسعه انسانی یعنی توانمندی سیاسی واقتصادی زنان، عملکرد قابل دفاعی نداشته‌ایم.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: موانعی که وجود دارد به صورت علمی و تخصصی‌تر باید بررسی شود و متناسب با آنها بتوانیم راهکار ارائه دهیم. این موانع می‌تواند فردی، محیطی، ساختاری، تاریخی، فرهنگی یا تلفیقی از این موارد باشد که هر کدام راهکار خاصی را می‌طلبد و مجموعه این راهکارها می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند.

مولاوردی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایام سالگرد مشروطه را پشت سر گذاشته ایم و پس از 110 سال که پشت سرگذاشته ایم همراهی و همدوشی زنان از همان ابتدا وجود داشته است. با مرور یک سیر تاریخی می‌توان دید که چه اتفاقات افتاده است که در حال حاضر در این مکان حضور داریم.

وی افزود: تاریخ مشروطه مملو از فداکاری‌ها و احساس مسئولیت اجتماعی زنان در آن برهه تاریخی است و با تشکیل انجمن‌ها که سرآغاز حضور سازمان یافته و پررنگ زنان است در عرصه اجتماعی نهایتا به کسب حق رأی زنان شد.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی بیان کرد: سرمایه‌گذاری که زنان به تعلیم و تربیت آن داشتند و تأسیس مدارس برای تربیت افراد متعدد و اثبات شایستگی زنان منجر شد، اما بعد از آن نتوانستیم به توسعه پایدار نقش آفرینی سیاسی اجتماعی زنان دست پیدا کنیم که آن هم به مبانی عرفی بازگشته که از گذشته تاکنون یک آمیختگی 100 درصدی با فرهنگ جامعه ایران که در رگ و ریشه ها هنوز شاهد هستیم، بوده است.

مولاوردی افزود: در امتداد حرکت مشروطه تا به امروز موانع دیرپا، خود را در مسیر نشان می‌دهند و هرچند به نظر می‌رسد که این موانع اعتقادی و فرهنگی باشد اما وقتی به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که در عصر جاهلیت، زن را موجودی پایین تر از درجه دو و حتی درجه هم تلقی می‌کردند و زن برده‌ای در اختیار مرد می‌دانستند قرآن خط بطلانی بر تمام این مسائل کشید و از شایستگی های زنی مانند بلغیس سخن می‌گوید که با درایت و شایستگی خود کشوری را با دموکراسی و نظام شورایی اداره می‌کند و مراوده سیاسی با دولت‌های مجاور از جمله حکومت حضرت سلیمان (ع) نشان می‌دهد، پس ما نمی‌توانیم این موانع را برگرفته از نگاه و تفکر اصیل قرآن کریم بدانیم. در جنبش مشروطه حضور زنان نمود بارزی در تاریخ معاصر ایران داشته است.