رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تجمیع صندوق های بازنشستگی و بیمه ها آن ها را از ورشکستگی نجات می دهد.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار و تبعات کاهش سن بازنشستگی از 60 سالگی به 51.5 سال گفت: کسی که از 18 سالگی و با دیپلم مشغول به کار شود و 30 سال خدمت کند در 48 سالگی می تواند بازنشسته شود و اگر بعد از گرفتن مدرک لیسانس بلافاصله استخدام شود، در سن 52 سالگی به سن بازنشستگی می رسد.

 

سازمان بازنشستگی کشوری، از منابع مالی خود استفاده بهینه نمی کند

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی نظام بازنشستگی مسئله کاهش سن نیست، تصریح کرد: مشکل اصلی ما این است که از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز سازمان بازنشستگی کشوری با وجود بنگاههای خصوصی و شرکت های اقتصادی زیر مجموعه خود، از منابع مالی خود استفاده بهینه نمی کند و با اینکه میزان سرمایه گذاری آن به بیش از 19 هزار میلیارد تومان می رسد ، 17 هزار میلیارد تومان نیز از دولت دریافت می کند.

وی افزود: سئوال اینجاست که صندوق بازنشستگی در این 38 سال پول هایی که از بازنشستگان گرفته چه کرده است، در حالی که این صندوق ها باید خودکفا باشند و یکی از دلایلی که هزینه های جاری دولت بالاست، این است که صندوق ها از دولت کمک مالی در یافت می کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: در سال 94، اعتبارات عمرانی کل کشور 38 هزارمیلیارد تومان بود که با تحقق 48 درصدی 17 هزار میلیارد تومان شد و این در حالی است که هر ساله 17 هزار میلیارد تومان از سوی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص می گیرد در حالی که نباید حتی یک ریال به این صندوق ها پرداخت شود بلکه باید خود این صندوق ها درآمدزایی کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:صندوق بازنشستگی کشوری باید بنگاههای اقتصادی و شرکت های خود را به سوددهی مناسب برساند و تمام اجزای نظام بازنشستگی باید همزمان و با هم اصلاح شود و نه اینکه تنها به موضوع کاهش سن بازنشستگی پرداخته شود.

وی در پاسخ در ادامه گفت: متاسفانه مشکل آنجاست که آقایان تکلیف شان با خودشان مشخص نیست، یک بار می گویند که سن بازنشستگی برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی آقایان 60 سال و خانم ها 55 باشد اما یک روز دیگر می خواهند این موضوع را به بازنشستگی بیمه عشایر و روستایی تعمیم دهند در حالی که باید سیاست مشخصی داشته بایم که نشان دهد در حوزه بازنشستگی برای 20 سال آینده باید چه برنامه ای داشته باشیم.

 

همه صندوق های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی هستند

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه صندوق های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی هستند،خاطرنشان کرد: اگر دولت از طریق مجلس به صندوق بازنشستگی کشوری کمک نکند این صندوق ورشکسته می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه صندوق های بازنشستگی باید تجمیع شوند افزود: بانک های دولتی، وزارت نفت و صداو سیما اعتبار خود را از دولت می گیرند و نباید برای خودشان به صورت مستقل صندوق بازنشستگی داشته باشند.

عزیزی در پاسخ به این سئوال که در کمیسیون اجتماعی چنین طرحی مطرح است و نمی شود برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی چنین طرحی را پیشنهاد داد، گفت: ما نباید احساسی فکر کنیم بلکه باید همه جوانب این موضوع را ببینیم تا بتوانیم تصمیم مناسب اتخاذ کنیم اما یکی از راههایی که صندوق های بازنشستگی می توانند از ورشکستگی نجات پیدا کنند، این است که تجمیع شوند چراکه اگر صندوق ها و بیمه ها تجمیع نشوند ورشکست خواهند شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که کاهش سن بازنشستگی به ضرر صندوق های بازنشستگی است و یا به سود آن ها گفت: اگر سن بازنشستگی کاهش پیدا کند و 30 سال سابقه کار افراد کامل نشود، به ضرر صندوق هاست اما اگر 30 سال سابقه کاری کامل شود به ضرر آن ها نیست اما بازهم باید همه جوانب این طرح ها را سنجید.