تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی وقتی که رئیس دیوان عالی کشور بود قوه قضاییه ای می خواست که حَکَمیت کند، یک طرف دعوا نباشد و علاوه بر اجرای عدالت، جامعه را بر این امر قانع کند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام سیدحسن خمینی شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت مقام علمی و بررسی اندیشه های آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی که در کانون توحید تهران و با حضور شخصیت های سیاسی برگزار شد، افزود: از دیدگاه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی دستگاه قضا را نمی توان صرفا یک متصدی اجرای عدالت دانست بلکه آنچه همدوش اجرای عدالت از اهمیت برخوردار است، اقناع جامعه به تحقق این امر در جامعه بود.
وی تاکید کرد: وظیفه متصدیان امر قضا این است که به‌ نحوی عمل کنند که مردم حکم قضایی را پذیرا باشند از این رو فلسفه هیات منصفه برهمین است. این امر مهمی است که حکم دادگاه قابل پیش‌بینی باشد آیین دادرسی برای این است که حکم قابل پیش‌ بینی باشد چنانچه در دادگاهی باشید که ندانید چه می‌شود ، پسندیده نیست.
تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) افزود: اگر قانون گذاشته می‌شود کسانی هستند که با تسلط به قانون می‌توانند کلاه شرعی درست کنند، اینکه قانونی درست شود که قابل پیش‌بینی باشد، مهم است. یکی از دلایلی که علم قاضی از حجیت خارج شده، این است زیرا علم قاضی دست ما نیست.
سید حسن خمینی تصریح کرد: اعتقاد آیت الله موسوی اردبیلی بر اجرای آیین دادرسی در اجرای احکام قضائی بود، اجرای فرمان هشت ماده ای امام راحل را بر همین اساس می دانست و اصرار داشت دستگاه قضایی باید در کنار اجرای عدالت به اقناع جامعه به تحقق عدالت بپردازد و پذیرفته نیست که کسی بگوید من مسائل را بین خود و خدا حل کرده ام.
تولیت آستان مطهر امام خمینی (ره) افزود: آیت الله موسوی اردبیلی بر این رویه اعتقاد داشت که قاضی میان دو طرف دعواست و جامعه باید به بی طرفی قوه قضاییه قانع شود.
حجت الاسلام سید حسن خمینی با بیان خاطره ای از یک قاضی که برای امام(ره) احضاریه فرستاده بود، گفت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و بین سال های 59 -60 روزی بازپرسی برای امام به عنوان خوانده ، احضاریه فرستاد. مورد اتهامی امام راحل این است عده ای در جنوب کشور در این سالها اعلام می دارند که صدام به خرمشهر حمله کرد، امام به ما گفت خرمشهر را ترک نکنید، ما ماندیم و زندگیمان از بین رفت و حالا آقای خمینی باید خسارت ما را بدهد. آیت الله بجنوردی می گفتند در شورای عالی قضایی صحبت شد که این شکایت اصلا مسموع نیست، حتی می خواستند قاضی را عزل کنند. از امام پرسیدند، امام فرمودند کسی حق ندارد به قاضی تعرض کند.
یادگار امام با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در دوره معاصر از شخصیت‌های به نام تاریخ انقلاب اسلامی بود، گفت: متاسفانه درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی در سال 95 برای جامعه ایران سنگین بود.
اولین سالگرد درگذشت آیت الله موسوی اردبیلی با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی در کانون توحید برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، علیرضا بهشتی، فخرالدین واعظ دانش‌ آشتیانی، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری، حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی، محسن هاشمی و جمعی از شخصیت‌های برجسته سیاسی در این مراسم حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، مرحوم آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید پس از یک عمر تلاش علمی، فقهی و سیاسی سوم آذرماه 1395 در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.
وی متولد سال 1304 در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.
عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان 6 ماده‌ای حضرت امام راحل از مسئولیت های این مرجع فقید تقلید بود.