رئیس جمهور اظهار کرد: پایه اصلی بودجه 1397، پرداخت براساس عملکرد سه ماهه دستگاه ها خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز با حضور در صحن علی پارلمان، پیش از ارائه لایحه بودجه 97 کل کشور، گفت: بودجه سال آینده متفاوت با بودجه سال‌های گذشته و تبلور وعده‌های انتخاباتی اردیبهشت 96 است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا طبق آیین نامه مجلس در روند بررسی‌های چهل روزه در اواخر دی شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر و 12 بهمن لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار گیرد.

روحانی تاکید کرد: چارچوب های تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه 97 به معنای آغاز  اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و هر آنچه دولت به مردم در انتخابات وعده داد و مطالبه مردم بود مثل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری ها، تحرک در طرح های اصلی، حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور و ... در این لایحه به خوبی مشاهده شده است.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: در تبصره 14، 18 و 19 این لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. دولت روند جدیدی را آغاز کرده و در سالهای بعد ادامه خواهد داد. پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است.

وی افزود: تا پیش از این تمام بودجه های قبلی براساس هزینه دستگاه ها، پرداخت می شد. به این صورت که هر دستگاهی به ویژه در سه ماهه پایان سال، تلاش می کرد تمام بودجه خود را تمام کند تا بتواند سال بعد رقم بیشتری را دریافت کند. و این مساله باعث رقابت در هزینه بودجه شده بود، بدون آنکه نظارتی بر محل هزینه کرد پولها شود.

روحانی با بیان اینکه در بودجه سال آینده ردیف بودجه ها کاهش یافته است اظهار داشت: تا پیش از بسته به اینکه دو برادر در یک دستگاه مشغول بودد دو ردیف بودجه وجود داشت و اگر پسر عمو هم وارد آن دستگاه می شد، دو ردیف بودجه به چهار ردیف افزایش می یافت و بدون آنکه مشخص شود این پولها کجا هزینه می شود، مبالغی در اختیارشان قرار می گرفت، اما در بودجه ریزی امسال ردیف ها  کاهش یافته است.