مدیرکل آمریکای وزارت خارجه از سفر وزیر امور خارجه کشورمان در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، محمد کشاورز زاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه صبح امروز دوشنبه در نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظریف در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی سفر می‌کند.

وی درباره حکم دادگاهی در نیویورک علیه شهروند ایرانی کانادایی به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، گفت: ما تحریم‌ها را قبول نداریم و آنها را ظالمانه می‌دانیم و حکم صادر شده علیه شهروند ایرانی کانادایی را مردود می‌دانیم، چرا که اصل خود تحریم‌ها را قبول نداریم و به لحاظ قانونی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

کشاورز زاده در ادامه افزود: هیئت کارشناسی ایران بعد از تعطیلات سال نو میلادی به کانادا سفر می‌کند. تاکنون پنج دور مذاکرات کارشناسی در سطح مدیرکل بین ایران و کانادا برگزار شده که آخرین دور در تهران بوده است.

وی تصریح کرد: در حال برنامه ریزی هستیم که بعد از سال نو میلادی سفر هیئت ایرانی در سطح مدیرکل انجام شود.

کشاورز زاده با اشاره به ابراز تمایل طرف کانادایی برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران، بیان کرد: آنها علاقه‌مند هستند کار انجام شود و ما نیز این چنین هستیم. یکسری مسائل فنی وجود دارد که طرف کانادایی باید حل کند از جمله مشخص شدن محل سفارت آنها و ... .

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه تاکید کرد: عمان حافظ منافع ما در کاناداست و ایتالیا حافظ منافع کانادا در تهران است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اموال بلوکه شده ایران در کانادا و آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایران در این ارتباط، گفت: ما به حکم صادره اعتراض کردیم و تیمی از وکلا در حال پیگیری این اعتراض هستند.

کشاورز زاده افزود: همان‌طور که می‌دانید سال 2012 دولت کانادا مصونیت ما را لغو کرد. ما نیز عمل متقابل انجام دادیم و این مصونیت را لغو کردیم ولی اموال دیپلماتیک ما دارای مصونیت هستند و اموالی که حکم به مصادره آنها داده شده است، اموال دیپلماتیک نبودند. حکم دادگاه صادر شده ولی اموال مصادره نشده و وکلای ما در حال کار کردن روی این موضوع هستند.

وی در خصوص قتل جوان ایرانی در آمریکا گفت: به این موضوع اعتراض کردیم و وکلای ما در حال پیگیری آن هستند.