آقا پورعلیشاهی درباره دستور دولت برای تک نرخی شدن قیمت دلار گففت: در شرایطی که با سونامی قیمت دلار مواجه بودیم، دولت مجبور شد دست به اقدامی خارج از قانون مصوب مجلس برای تعیین نرخ ارز شد.

معصومه آقا پورعلیشاهی درباره شیوه تعیین نرخ دلار از سوی دولت و تاثیر اقدامات دستوری بر بازار ارز به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: هیات دولت و شخص رئیس جمهوری چون بخش اجرایی کشور را در دست دارند، مجاز به چنین کاری هستند. این تصمیم یک شبه به دلیل سونامی قیمت دلار گرفته شد تا جلو جهش بیش از پیش ارز در کشور گرفته شود. 

وی با بیان اینکه عطش خرید دلار در آن مقطع، بر اساس تقاضای کاذب بود و نه نیاز واقعی افزود: قیمت دلار، قیمت نسبی دارد نه اسمی هرچند که قیمت 4200 تومانی هم قیمت اسمی است. عرضه و تقاضا، تراز خارجی، تراز داخلی و تورم داخلی و خارجی تعیین کننده نرخ دلار است. در همین خصوص ما برای ساماندهی تقاضای ارز پیشنهاد دادیم حساب سپرده ارزی باز شود و سود به صورت ارز واریز شود. همچنین ایجاد کردیت کارت برای خرید راحت تر در خارج کشور و فراهم کردن روابط بانکی با دیگر کشورها از دیگر اقدامات برای این مساله است. 

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اقدام دولت در تک نرخی کردن دلار عدم توجه به قانون مصوب مجلس برای تعیین ارز نیست اظهار داشت: در خصوص اینکه شاخص ها قانونمند باشد باید بگویم که ما کشوری در حال توسعه هستیم. ما در حال حاضر هم نواقص قانونی زیادی داریم لذا دولت در شرایط فعلی چاره ای جز این کار نداشت.

آقاپورعلیشاهی درباره اینکه آیا این قبیل اقدامات مجوزی برای دولت های بعدی نخواهد بود که اقدامات خارج از چارچوب قانون انجام دهند عنوان کرد: فعلا باید اجازه دهید سومانی دلار و تنش های سیاسی حل شود. مساله FATF مرتفع شود. چرا که اکنون بالاتر از برجام موضوع تصویب FATF در روابط بانکی است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه دولت برای تعیین نرخ دلار در قیمت 4200 تومان با نمایندگان این کمیسیون مشورتی داشته است یا خیر گفت: وقتی قیمت دلار افزایش یافت ما وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را خواستیم تا توضیحاتی در این مورد ارائه دهند و توافقاتی انجام شد. اما تصمیم نهایی برای قیمت 4200 تومان را خود دولت گرفت. 

وی در خصوص اینکه آیا دولت با طبقه بندی که اخیرا برای افرادی که می توانند دلار دریافت کنند قادر خواهد بود تمام نیازهای جامعه را پوشش دهد بیان داشت: لایه اول را دولت پوشش خواهد داد و با تکمیل سامانه ارزی نیما، سایر درخواست ها نیز ثبت و پیگیری می شود تا بتوان با رهگیری تقاضای ارز، تقاضاهای کاذب حذف شود و تمام افراد خواهان دلار را پوشش دهد.

آقاپورعلیشاهی درباره اینکه شیوه دستوری برای تعیین نرخ دلار باعث ایجاد تشکیل بازار غیررسمی خواهد شد یا خیر تصریح کرد: این شیوه مخصوص شرایط خاص و به صورت آزمون و خطا است که ممکن است نتیجه مثبت یا منفی داشته باشد. نکته این است که ما در سال 1372 و 1391 نیز چنین مساله ای را تجربه کردیم و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسد.