رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نمی‌توانیم به تمامی نهادها در مورد بودجه جوابگو باشیم

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت به بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: باید هزینه‌های دولت کاسته شود. سازمان برنامه و بودجه باید به همه جواب دهد.

وی با اشاره به بودجه عمرانی کشور گفت:  ۳ هزار میلیارد تومان برای امور عمرانی در نظر گرفته شده است.  همچنین مشکلاتی در امر دارو وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. بخش عظیمی از تخصیص‌ها روی میز خزانه است که سازمان برنامه و بودجه باید به تمامی آن‌ها جواب بدهد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم به تمامی نهادها در مورد بودجه جوابگو باشیم، گفت: باید منابع خود را ببینیم. بعضی نهادها از ما بودجه بیشتری طلب می‌کنند، ولی منابع بیشتری نداریم که بدهیم. 

محمدباقر نوبخت درباره آخرین وضعیت بودجه سال آینده، اظهار کرد: لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است و کمیسیون تلفیق هم به زودی تشکیل جلسه خواهد داد.

 

وی ادامه داد: تا آنجا که بنده مطلع هستم کمیسیون‌های تخصصی مجلس مثل کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی کلیات لایحه بودجه را تصویب کرده‌اند. امیدوار هستم کمیسیون تلفیق هم بودجه را بررسی کند.

 

نوبخت افزود: کار سازمان برنامه و بودجه با تدوین لایحه بودجه به پایان رسیده اما بخش دیگری آغاز شده و ما در کمیسیون‌های مجلس در حال تبیین و دفاع از بودجه هستیم. بنده امیدوار هستم مجلس محترم با عنایت به اینکه فرصتی هم برای دولت برای تبیین آیین‌نامه‌های اجرایی باقی باشد، بررسی بودجه را هرچه سریع‌تر به پایان برساند.

وی ادامه داد : در حال حاضر در حال دفاع از بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی، در کمیسیون های مجلس هستیم و امیدوارم تا اواخر بهمن ماه بودجه را به پایان برسانیم.

دولت به فرصتی برای تنظیم آئین نامه‌های بودجه نیاز دارد

نوبخت تاکید کرد: دولت به فرصتی هم برای تنظیم آئین نامه‌های بودجه نیاز دارد و مجلس هم به این امر مهم توجه می کند و تا پایان امسال بودجه را به اتمام خواهد رساند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیش از ۳۳۰ ردیف در دیگر ردیف‌ها و فصول بودجه ادغام شده است و تلاش داریم برای سال آینده با تقلیل ۴۰ ردیف، شفاف کردن اعتبارات جاری و هزینه های تملک دارایی را در نظر بگیریم.

وی در خصوص حقوق بازنشستگان یادآور شد: در حال حاضر با  ۲ مشکل مواجه هستیم و تاکنون دستگاه‌ها نتوانستند که اموال مازاد را برای تامین به فروش برسانند. سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی دستگاه‌ها اقدام به استفاده از سرجمع اعتبار خود دستگاه‌ها کرده است. همواره سعی داریم که در پایان سال تخصیص بودجه دستگاه‌ها را تا ۱۰ درصد افزایش می دهیم.

نوبخت با اشاره به اقدام اخیر سازمان برنامه و بودجه در رابطه با آموزش و پرورش گفت: اقدامی که برای وزارت آموزش و پرورش انجام دادیم برای وزارت بهداشت قابل اجرا نبود و نمی توانستیم از همان ردیف هایی که برای آموزش و پرورش  برداشت کردیم برای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برداشت کنیم.

تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت اختصاص یافته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت اختصاص یافته است، یادآور شد: با وجود آنکه این ردیف‌ها را کامل پرداخت کردیم مجبور شدیم ۵۰۰ میلیون یورو با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برای بدهی دارویی وزارت بهداشت اختصاص دهیم.

نوبخت گفت: وزارت بهداشت تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان از اعتبار طرح‌های عمرانی را علی الحساب برای بدهی دارو دریافت کرده است.

وی با طرح این پرسش که آیا بدهی‌های وزارت بهداشت ناشی از عدم تخصیص‌های سال گذشته این وزارتخانه است؟ بیان کرد: در ابتدای سال برای آنکه طرح سلامت با مشکل روبه رو نشده و وزیر بهداشت دچار استرس نشود، منابع را با توافق به وزیر بهداشت ارائه دادیم تا بر اساس آن منابع برنامه ریزی کند و متعهد هستیم تا تمام منابع را برای وزارت بهداشت تامین کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: سوال من این است که ربان‌هایی که هر پنجشنبه به عنوان افتتاح بیمارستان پاره می شود، از کجا تامین می شود؟

نوبخت با بیان اینکه افتتاح‌ها نتیجه همراهی سازمان مدیریت است، اذعان کرد: وزارت بهداشت باید ۳ هزار میلیارد هزینه های علی الحساب را که متعلق به هزینه های عمرانی است  برگرداند.

وی با تاکید بر اینکه دولت هزینه های آموزش و اشتغال هم دارد، افزود: کشور دچار دشواری است و باید همه مشکلات و مسائل را برطرف کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر ۳ هزار میلیارد تومان برای گندمکاران اختصاص دادیم. اینکه بخشی صرفاً مطالبه بودجه کند درست نیست.  بیمه سلامت هم که در اختیار وزارت کار بود، از آن وزارت‌خانه منفک شد و به وزارت بهداشت پیوست. این روش  که مسائل را صرفاً با هزینه کردن حل کنیم  هر شخصی می تواند انجام دهد.