شمخانی و نیکلای پاتروشف در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی در شهر اوفا روسیه دیدار و درباره آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه تبادل نظر کردند.

به گزارش مرور نیوز، علی شمخانی در این دیدار با قدردانی از همتای روس خود برای برگزاری موفق دهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی ۵ قاره جهان اظهار داشت: افزایش روند کیفی این نشست‌ها و بررسی تهدیدات و فرصت‌های مشترک امنیتی از سوی نمایندگان ارشد کشورهای مختلف اثرات قابل قبولی در شکل گیری رویکردهای مشترک در این خصوص داشته است.

وی با اشاره به تجربه موفق همکاری‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی ایران و روسیه در سوریه گفت: تداوم روند سیاسی آستانه برای سرعت دادن به ایجاد ثبات پایدار بر اساس خواست و اراده مردم این کشور ضروری است.

شمخانی تداوم همکاری‌های نزدیک و مشارکت جدی بین ایران و روسیه و سایر همسایگان افغانستان برای کمک به شکل گیری روند آشتی ملی در این کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: برگزاری دومین نشست مقامات عالی امنیتی همسایگان افغانستان که نیمه دوم سال جاری در تهران برگزار خواهد شد، فرصت مناسبی برای تسریع در روند کمک به ثبات پایدار در افعانستان خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین تصمیمات اتخاذ شده از سوی ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام که پاسخی به بدعهدی و بی عملی آمریکا و کشورهای اروپایی است اظهار داشت: ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به صورت گام به گام تعهدات خود را برای مقابله با رفتار غیر قابل قبول طرف‌های مقابل که صرفا تامین کننده نفع یکجانبه است، ادامه خواهد داد.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دهمین نشست امنیتی روسیه و با اشاره به نشست سه جانبه مقامات عالی امنیت ملی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی که به زودی در فلسطین اشغالی و با موضوع بررسی تحولات سوریه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: نتایج این نشست را به جمهوری اسلامی ایران که شریک راهبردی ما در منطقه است ارائه خواهیم کرد.

پاتروشف در این دیدار گفت که قرار است برای شرکت در نشستی سه جانبه با حضور آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره سوریه به فلسطین اشغالی سفر کند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه ضرورت جلوگیری از مداخله غیر قانونی آمریکا در سوریه و متوقف سازی برخی اقدامات نظامی اسرائیل در این کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: اقداماتی که می‌تواند به بحران جاری در سوریه دامن بزند به هیچ وجه مورد تایید روسیه نیست.

پاتروشف با اشاره به ابتکارات جاری روسیه برای تقویت روند گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف در افغانستان ، تداوم ناامنی در این کشور را بر امنیت همسایگان اثرگذار خواند و خاطرنشان کرد: همسایگان افغانستان باید با پیگیری مستمر نشست‌های مقامات عالی امنیتی، نقش تعیین کننده خود در نزدیک کردن طرف‌های منازعه و تسریع در شکل گیری و موفقیت روندهای سیاسی را با جدیت دنبال کنند.