کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به عدم محبوبیت ترامپ در حزب جمهوری خواه گفت: اگر رئیس جمهور جدید می‌خواهد در کنگره با نمایندگان مشکلی پیدا نکند باید سهم حزب را در سیاست خارجی با انتخاب اعضای رده بالایی از میان جمهوری خواهان در نظر بگیرد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در حالی توانست در رقابت با هیلاری کلینتون به پیروزی برسد، که نماینده تمام عیار این حزب به شمار نمی رود و گروهی از جمهوری خواهان با او مخالف هستند. در همین راستا این سوال مطرح است که واکنش اعضای حزب با ترامپ در مسند ریاست جمهوری چه خواهد. امید ملکی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز تصریح کرد: انتخاب ترامپ در دو حوزه سیاست خارجی و داخلی قابل بررسی است. در حوزه سیاست خارجی مهم‌ترین رویکرد این است که چه کسانی به عنوان وزرای دفاع و خارجه انتخاب می‌شوند. اگر وزیر دفاع شخصی باشد که در حزب جایگاهش نسبت به وزیر خارجه بالاتر باشد، یک‌بار دیگر ابتکار عمل از وزارت خارجه خارج می شود و به دست پنتاگون سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر رویکرد وزارت خارجه آمریکا در دوران ترامپ تقابل جویانه باشد، مشخص می‌شود که حزب جمهوری خواه توانسته است بر این وزارت خانه سیطره پیدا کند. اما در حوزه سیاست داخلی گمان نمی‌رود حزب بخواهد وارد عمل شود.

ملکی با اشاره به سابقه فعالیت های اقتصادی ترامپ خاطر نشان کرد: در حوزه داخلی ترامپ ابتکار عمل بیشتری دارد ضمن آنکه برای پیشبرد برنامه هایش در داخل آمریکا نیازمند همراهی حزب نیست. در حالی که اگر در تقسیم قدرت، فعالیت های برون مرزی را به حزب نسپارد بدون شک در کنگره با مشکل مواجه خواهد شد.