گفت: اینکه ما بر محتوای کانال ها و فعالیت ها نظارت کنیم، وظیفه وزارت ارتباطات نیست. اما نظارت بر گسترش بدافزارها بر روی شبکه، اقدامی است که باید در مرکز ماهر وزارت ارتباطات انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد آذری جهرمی  وزیر ارتباطات، در پاسخ به این پرسش که برخی در فضای مجازی اقدام به انتشار بدافزارهایی می کنند که بدون اطلاع کاربر، آنها را عضو اپلیکیشن های دارای ارزش افزوده کرده یا کاربر را مجبور می کند که عضو برخی از گروه ها در فضای مجازی شود. از جمله کانال تلگرامی خبر فوری اقدام به انتشار این بدافزارها تحت پوشش دانلود بازی رایانه ای می کند. چه اقداماتی برای برخورد با این شیوه های کلاهبرداری در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد؟ گفت: اینکه ما بر محتوای کانال ها و فعالیت ها نظارت کنیم، وظیفه وزارت ارتباطات نیست. اما نظارت بر گسترش بدافزارها بر روی شبکه، اقدامی است که باید در مرکز ماهر وزارت ارتباطات انجام شود.

وی اظهار داشت: در مرکز ماهر گزارش های متعددی از مردم می گیریم، حدود 35 مرکز دانشگاهی به طور مرتب در حال نظارت هستند.

وزیر ارتباطات افزود: در ابتدای سال جاری بیش از یک هزار نرم افزار باج گیر یا باج افزار را شناسایی کردیم، این باج افزارها را به پلیس معرفی و پلیس نیز با آنها برخورد کرد.

آذری جهرمی گفت: اینکه کانال توزیع این نرم افزارهای باج گیر یا باج افزارها کجا است و چگونه توزیع می شود، باید گفت که از طرق مختلف از جمله گوگل پلی ، کافه بازار و ... این بدافزارها توزیع می شد و توزیع آنها تنها از طریق کانالی که شما می گویید ( کانال تلگرامی خبر فوری ) نیست و بسیاری از کانال های تلگرامی این بدافزارها را توزیع می کنند.

وی افزود: امروز بحث اصلی مربوط به کانال توزیع کننده نیست، بلکه موضوع تولید این بدافزارها است و ما آنها را شناسایی می کنیم و به پلیس معرفی کرده و پلیس نیز در ابتدای سال جاری برای یک هزار بدافزار حکم گرفت و آنها را از کافه بازار حذف کرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: به طور هفتگی موضوع فوق را بررسی و به پلیس گزارش می دهیم. اگر مردم مستنداتی در این زمینه دارند، باید بدافزارها را به پلیس معرفی کنند و پلیس نیز با آنها برخورد می کند.