معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تاکید کرد: آمریکا به طور مستقیم اقتصاد خانواده های ایرانی را هدف قرار داده است و می خواهد از نظر معیشتی و همچنین روانی، خانواده های ایرانی را درگیر کند.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که معاونت حقوقی زنان و خانواده چه اقداماتی در جهت تشویق زوجین برای افزایش تعداد فرزندان در دستور کار دارد؟ گفت: در این حوزه ما هم سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم. در راستای انجام این دو تکلیف و اجرای صحیح سیاست های ابلاغی، همکاری نزدیکی با دستگاه های اجرایی کشور داریم.

وی افزود: از همه دستگاه های اجرایی که وظایفی بر عهده آنها در راستای تشویق زوجین به فرزندآوری قرار داده شده است، گزارش عملکرد خواسته ایم. این گزارش ها را به وطور مرتب طلب می کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: اجرای این سیاست ها به طور ویژه در دستور کار دولت قرار دارد. از سوی معاون اول رییس جمهور نیز اجرای آنها به تمام دستگاه ها ابلاغ شده و تکلیف هر دستگاه نیز مشخص گردیده است. تمام دستگاه ها در زمینه اجرای سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ماده 102 قانون برنامه تکالیف ویژه ای بر عهده دارند و معاونت امور زنان و خانواده نیز به طور جدی اجرای این سیاست ها در دستگاه های اجرایی را پیگیری می کند.

ابتکار گفت: تکالیف دستگاه های اجرایی مشخصا در حوزه تحکیم خانواده ایرانی و به واسطه آن ایجاد شرایط مناسب برای فرزندآوری از سوی خانواده ها است و همه دستگاه ها مکلف شده اند که وظائف خود را انجام و گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته را به معاونت امور زنان گزارش کنند.

وی بیان داشت: این معاونت نیز به طور جدی اقدامات صورت گرفته را بررسی و در صورت بروز مشکلاتی در حین اجرا، برای رفع این مشکلات تلاش می کند.

* 9 ماه مرخصی زایمان زنان قطعی است

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور افزود: یکی از مطالبات جدی زنان شاغل، استفاده از حق 9 ماه مرخصی زایمان است که خوشبختانه با صدور رای وحدت رویه، این میزان مرخصی زایمان قطعی است.

ابتکار گفت: همچنین تلاش های خوبی در دستگاه های اجرایی برای اجرای مقررات مربوط به ساعات شیردهی زنان دارای نوزاد انجام شده است. برخی از دستگاه ها در این زمینه از معاونت امور زنان درخواست هایی داشتند که ما در این زمینه ورود داشته و پیگیری های لازم را انجام دادیم.

وی یکی از مهمترین اقدامات قانونی در جهت تسهیل شرایط فرزند آوری برای زنان شاغل را تصویب قوانین قابل انعطاف کار توصیف کرد و گفت: زنانی که فرزند نوزاد دارند، باید بتوانند از ساعات شیردهی نوزاد خود استفاده کنند. همچنین انعطاف ساعت کار برای زنانی که دارای فرزند 6 سال هستند، بسیار ضروری است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تاکید کرد: هر چه قوانین کار در کشور منعطف باشد و زنان بتوانند از این قوانین در جهت انجام وظائف خانوادگی خود استفاده کنند، شرایط برای فرزندآوری در خانواده ها و همچنین تعادل بین کار و انجام امور خانه توسط زنان بهتر می شود.

ابتکار گفت: به هر حال باید بپذیریم که درآمد زنان در یک خانواده امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و برخی از خانواده های ما به درآمد زنان متکی هستند. بنابراین دولت در این حوزه توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده و این امر با جدیت در دولت پیگیری می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه اندازه برنامه های معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور در استقبال خانواده ها و به ویژه زوج های جوان در فرزندآوری موثر بوده است؟ گفت: خوشبختانه تاثیرات خوبی داشته است. ضمن اینکه باید توجه داشت در این حوزه همه دستگاه ها وظایفی را بر عهده دارند. به عنوان نمونه وظایف مهمی بر عهده وزارت بهداشت یا حتی وزارت ارشاد قرار دارد و نظارت بر انجام این وظائف نیز بر عهده معاونت امور زنان رییس جمهور است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه افزایش مشکلات معیشتی خانواده ها آیا در این زمینه اثرگذاری منفی نداشته است؟ گفت: به هر حال باید بپذیریم که شرایط اقتصادی کشور، شرایط خاصی است و این امر اثر منفی در جامعه دارد.

ابتکار تاکید کرد: آمریکا به طور مستقیم اقتصاد خانواده های ایرانی را هدف قرار داده است و می خواهد از نظر معیشتی و همچنین روانی، خانواده های ایرانی را درگیر کند. ما تلاش گسترده ای در دستور کار داریم تا این توطئه را خنثی کنیم. توسعه مشاغل خانگی برای زنان از جمله این برنامه ها است.

* اولویت دولت تحکیم خانواده است

وی با تاکید بر اینکه پیش زمینه افزایش فرزندآوری، تحکیم خانواده است گفت: یکی از مهمترین اولویت های دولت در شرایط فعلی، تشکیل خانواده از سوی زوج های جوان در راستای انجام ازدواج سالم است. انجام ازدواج سالم بسیار مهم است، اما مهمتر از آن حفظ خانواده و پایداری آن است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: در خانواده ای که بعد از چند سال شاهد مشاجره، درگیری، خشونت و در نهایت طلاق هستیم، به طور قطع بحث فرزندآوری مفهومی ندارد. لذا ما در ابتدا باید برای تحکیم خانواده تلاش کنیم.

ابتکار ادامه داد: در همین راستا طرح ملی گفتگوی خانواده را در دستور کار داریم که خوشبختانه نقش مهمی در استحکام خانواده ایرانی داشته است. در این طرح بحث هایی چون افزایش مهارت ارتباطی داخل خانواده، پایداری و استحکام درونی خانواده ها به طور جدی پیگیری می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمارهای ارائه شده در روزهای اخیر مبنی بر اینکه از هر سه ازدواج ایرانی یک ازدواج به طلاق می انجامد صحت دارد؟ گفت: به هیچ عنوان این آمارها صحیح نیست. بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم در کلانشهرها و آنهم نقاط خاصی از شهر تهران، از هر 6 یا 7 ازدواج، یک ازدواج به طلاق می انجامد.

ابتکار در پایان تاکید کرد: در شهرستان ها و روستاها این آمار به مراتب کمتر است. لذا آمارهای گفته شده به هیچ عنوان صحیح نیست.