به زائران توصیه می شود برای ورود به عراق گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار داشته باشند و طی روزهای اخیر بیش از 50 زائر توسط پلیس عراق دستگیر شدند و جرمشان هم ورود غیر مجاز بود که بدلیل نداشتن مهر ورود به عراق اتفاق افتاد.

به گزارش مرور نیوز، براساس آمار، طی 48 ساعت گذشته بیش از 80 هزار نفر از مرز مهران عبور کرده اند و این رقم  در روز عاشورا به اوج می رسد.

به زائران توصیه می شود برای ورود به عراق  گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار داشته باشند و حتی اگر گذرنامه اعتباری کمتر از شش ماه داشته باشد به نیروی انتظامی مراجعه و آن را تمدید کنند.

هم چنین طی روزهای اخیر بیش از 50 زائر توسط پلیس عراق دستگیر شدند و جرمشان هم ورود غیر مجاز بود که بدلیل نداشتن مهر ورود به عراق اتفاق افتاد.

با تلاش های فراوان و پیگیری مسولان کشورمان از طریق اداره مهاجرت عراق، مشکل زائران بازداشت شده حل شد، به ایرانیانی که قصد سفر عراق دارند اکیدا توصیه می شود حتما مهر خروج از ایران و ورود به عراق در گذرنامه هایشان درج شود.

مهلت اقامت در عراق حداکثر یک ماه است و زائران باید پیش از پایان این مهلت عراق را ترک کنند تا دچار مشکلات قانونی بعدی شامل جریمه و زندان نشوند.

هم چنین برخی زائران نیز به دلیل همراه داشتن برخی داروهای مسکن و غیر مجاز  و یا مواد مخدر در عراق بازداشت می شوند که طی چند روز گذشته تاکنون حدود 30 نفر تنها در کربلا دستگیر شده اند و در بازداشتگاه های کربلا به سر می برند.

با توجه به این که مسوولان عتبات و دولت عراق، مواد مخدر را خط قرمز اعلام کرده اند، بعید است بتوان برای رفع مشکل افرادی که به اتهام حمل مواد مخدر یا داروهای غیرمجاز در عراق بازداشت می شوند کار زیادی کرد و این اتهام در صورت اثبات حداقل پنج سال زندان و پنج میلیون دینار عراقی جریمه خواهد داشت.  

حدود ۴٠٠ ایرانی از سال گذشته دوران محکومیت خود را در زندان‌های عراق می گذرانند.

در عراق همراه داشتن مواد مخدر و داروهای روانگردان جرم است و قابل تعقیب کیفری و مجازات‌های سنگینی در انتظار مرتکبان است.