وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: ما در تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشته‌ایم یعنی موضوع مربوط به حوزه کاری این وزارتخانه را توانسته‌ایم ارتقاء داده و اقدامات موثری انجام دادیم.

به گزارش مرور نیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال فرید موسوی نماینده تهران درباره‌ی اقدامات وزارت صمت برای بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: بدون تردید رونق تولید یکی از موضوعات مهم در دنیا محسوب می‌شود. ما برای رسیدن به این مهم و بهبود فضای کسب و کار برنامه‌هایی داریم که از ابتدای سال آن را پیگیری کرده‌ایم. البته موضوع کسب و کار تنها مربوط به وزارت صمت نیست و وزارت اقتصاد هم از محورهای آن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رتبه کسب و کار در سال گذشته ۴ پله کاهش داشته است در عین حال گفت: ما در تجارت فرامرزی ۴۵ پله صعود داشته‌ایم یعنی موضوع مربوط به حوزه کاری این وزارتخانه را توانسته‌ایم ارتقاء داده و اقدامات موثری انجام دادیم. درباره‌ی سایر موارد در حوزه فضای کسب و کار هم اقدامات متنوعی آغاز کردیم که از جمله آن اصلاح فرایندها تنقیح قوانین و ارتباط با تشکل‌ها است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کارگروهی برای تشکیل آیین نامه برای موضوع بهبود فضای کسب و کار گفت: با وزارت اقتصاد به عنوان متولی کار هم مکاتبات و مذاکراتی داشتیم ولی لازم به یادآوری مجدد است که علاوه بر وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت، قوه قضاییه در حوزه ثبت اسناد اجرای قراردادها و موضوعات مربوط به ورشکستگی و پرداخت دیون هم در حوزه‌ی بهبود فضای کسب و کار مسئولیت دارد.

وی با اشاره به اقدامات این وزارت خانه برای سهولت در کسب مجوز فعالان اقتصادی و صنعتی گفت: یکی از گلایه‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی تعدد و تکثر بخش‌نامه‌ها و تغییر مقررات و رویه‌ها بود. ما در سال ۹۸ کمترین تغییرات را داشتیم مگر در مواردی که مجبور بودیم به خاطر تحریم‌ها تغییراتی را اعمال کنیم. در غیر این صورت ابلاغ شده است که هیچ بخشنامه‌ای بدون مشورت با فعالان اقتصادی ابلاغ نشود.

رحمانی یادآور شد: هنگامی که وزیر وزارت صمت شدم برای راه اندازی کار در حوزه این وزارتخانه احتیاج به کسب ۸۹ مجوز بود که این تعداد امروز به ۴۷ مجوز کاهش یافته است. یعنی ما اقدامات را به این سمت بردیم که موانع از جلو پای مردم برداشته شود. هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار نیز از این بابت وزارت صمت را دستگاه برتر تشکیل  داد.