در آستانه سالروز افتتاح فولاد مبارکه (23 دی‌ماه)، پولادمردان این شرکت در راستای پاسخ بیش‌ازپیش به نیاز مشتریان و با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، دو گرید فولادی جدید ۴۱۳۸ و ۴۱۷۸ با عرض ۲۰۳۷ میلی‌متر را برای نخستین بار در کشور تولید کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عومی فولاد مبارکه اصفهان، محمد فخری، رئیس تولید ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در گفت‌گو با خبرنگار فولاد گفت: ازآنجاکه توسعه سبد محصولات، یکی از شاخص‌های اصلی تعریف‌شده در راستای افزایش رضایت و وفاداری مشتریان شرکت است، تولید تختال مطابق با آخرین الزامات و استانداردهای جهانی در واحد ریخته‌گری مداوم در زمره اهداف این واحد قرار گرفته است.

محمد فخری با بیان اینکه ماشین ۵ ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به‌روزترین ماشین این واحد است، گفت: اگرچه این ماشین نسبت به سایر ماشین‌های ریخته‌گری قابلیت تولید محصولات باارزش افزوده بیشتری را داراست، لیکن طراحی این ماشین برای تولید تختال با حداکثر عرض ۲۰۰۰ و ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر بوده است. خوشبختانه با تلاش متخصصان واحد و جهت پاسخ‌گویی به نیاز بازار، توسعه بیش‌ازپیش سبد محصولات و ابعاد تولیدات جهت رفع نیازهای مشتریان در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با عنایت به اهمیت تولید فولادهای با ضخامت و عرض بالا، پس از دست‌یابی به موفقیت تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ و همچنین تولید تختال با عرض ۲۰۲۵ میلی‌متر، تختال با عرض ۲۰۳۷ میلی‌متر بنا به سفارش مشتری تولید شد.

به گفته رئیس تولید ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، جهت تحقق این هدف، پارامترها و الزامات فرایندی نظیر خنک‌کاری اولیه و ثانویه، دمای ذوب، متالورژی تاندیش، پودر قالب و سرعت ریخته‌گری مورد بررسی مجدد قرار گرفت و نهایتاً تولید این محصول با موفقیت انجام شد.

تولید تختال با عرض بالاتر بدون افزودن تجهیزات جدید

در همین زمینه، امیر گرجی، کارشناس فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: در این پروژه افزایش عرض تختال بدون افزودن تجهیزات جدید و تنها با استفاده از امکانات موجود ماشین ریخته‌گری ۵ صورت گرفت. از طرفی، با توجه ‌به شرایط ویژه دو گرید ۴۱۳۸ و ۴۱۷۸ و با توجه ‌به تلرانس صفر درخواست‌شده در سفارش، تولید این محصول صادراتی تنها با انجام بررسی‌های دقیق و محاسبات پیچیده در حوزه‌های مکانیک و متالورژی امکان‌پذیر شد.

وی خاطرنشان کرد: عرض اسلب در فرایند ریخته‌گری به نحوه تنظیم عرض قالب، ویژگی‌های ماشین ریخته‌گری و پارامترهای تولید شامل گرید فولاد، سرعت ریخته‌گری، فشار فرواستاتیک مذاب، میزان فشار غلتک‌ها، نحوه خنک‌کاری و اثر پدیده‌هایی از قبیل انقباض و خزش وابسته است؛ بنابراین اجرای این پروژه با هماهنگی کامل تجهیزات برای استفاده حداکثری از تمام ظرفیت آن‌ها امکان‌پذیر گردید.

گرجی گفت: تنظیم شیب و عرض قالب با لحاظ کلیه عوامل مؤثر و اطمینان از عدم آسیب به ماشین ریخته‌گری و از دست ‌رفتن آن، تنها با اشراف بر کلیه پارامترهای اثرگذار و کنترل آن‌ها محقق گردید.

به گفته این کارشناس فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، این تلاش‌ها در راستای افزایش راندمان در حوزه تولید و رضایت مشتری صورت گرفته است. تولید این محصول سبب افزایش تعداد محصولات موجود در سبد صادراتی می‌شود و گنجینه‌ای ارزشمند و بزرگ در جهت خودکفایی کشور است و گامی بزرگ در جهت رشد صنعت کشور و افزایش درآمد ارزی در شرایط تحریمی کشورمان محسوب می‌گردد.

محمد فخری، رئیس تولید ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، کسب این موفقیت ارزشمند را گام موفق دیگری برای ارزش‌آفرینی هرچه بیشتر و تأمین حداکثری نیاز مشتریان دانست و ضمن تبریک آن به همه همکاران و ذی‌نفعان شرکت فولاد مبارکه، از تلاش همه بخش‌های مرتبط قدردانی کرد.