معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد که تهیه کنندگان فیلم سینمایی قهرمان هنوز تقاضایی برای پروانه نمایش این فیلم نداشته اند.

به گزارش مرور نیوز، بیش از یک سال از انتظار برای تماشای فیلم سینمایی قهرمان ساخته اصغر فرهادی می گذرد. اواسط خردادماه سال گذشته بود که خبر صدور مجوز ساخت فیلم جدید این کارگردان شهیر ایرانی منتشر شد و در مهرماه ۱۳۹۹ بود که خبر از آغاز تولید این فیلم در شیراز بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. اگر چه خبرهایی مبنی بر ینکه امیرجدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی و سارینا فرهادی از جمله بازیگران قهرمان هستند اعلام شد اما در واقع این کارگردان کار خود را در سکوت خبری پی گرفت.

کار فیلمبرداری نهمین فیلم اصغر فرهادی ۷۵ جلسه ادامه داشت و نهایتا در دوم دی‌ماه پارسال (۱۳۹۹) به پایان رسید اما همچون سه فیلم قبلی اش به جشنواره ملی و یا جهانی فیلم فجر نرسید و این اثر برای اولین بار در هفتادو چهارمین جشنواره فیلم کن اکران شد.

اصغر فرهادی جدای از فیلمنامه نویسی و کارگردانی فیلم سینمایی قهرمان تهیه کنندگی آن را هم به صورت مشترک با الکساندر ماله گی به عهده داشت. در واقع این اثر محصولی مشترک از کمپانی فرانسوی ممنتو فیلمز و فرهادی پروداکشن است. این فیلم موضوعی اجتماعی دارد و در مدت زمان دو ساعت و ۷ دقیقه داستان «رحیم» را روایت می کند که وقتی به طور موقت از زندان آزاد می‌شود، متوجه می‌شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان دوستانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل می‌شود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار می‌شوند و ...»

استودیوی آمازون، حق پخش فیلم در  ایالات متحده و در بازار کانادا را در اختیار دارد و در عین حال بر اساس اعلام بخش بین الملل شرکت ممنتو که توزیع اروپایی آن را بر عهده دارد کمپانی های دیگر کشورهای اروپایی شامل بالتیک (Kino Pavasaris) ، بلغارستان (بلغارستان Film Vision) ، فنلاند (Cinema Mondo)، آلمان و اتریش (Neue Visionen)، یونان (Spentzos)، ایتالیا ( Red Lucky Red)، لهستان (Gutek Films)، پرتغال (Alambique)، اسکاندیناوی (Scanbox)، اسپانیا (A Contracorriente)، سوئیس (Filmcoopi) و یوگسلاوی سابق (Megacom) هم حق پخش آن را خریداری کرده اند.

اکران «قهرمان» در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۴۰۰) در فرانسه آغاز خواهد شد و جدای از کشورهای اروپایی در استرالیا، نیوزیلند، چین، ترکیه، روسیه، آمریکای لاتین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، تایوان، هند، اندونزی نیز اکران خواهد شد.

در هفته گذشته سعید خانی مدیر عامل شرکت «خانه فیلم» که پخش فیلم سینمایی در ایران را بر عهده دارد، از هماهنگی اکران ایرانی این فیلم همزمان با اکران جهانی آن خبر داد و تاکید کرد که اثر تحسین شده اصغر فرهادی در پائیز به سینماها می آید.

هنوز درخواستی برای پخش فیلم سینمایی قهرمان داده نشده است

اما طولانی بودن این فیلم به نسبت آثار رایج در سینمای ایران از یک سو و اینکه آیا این فیلم مجوز نمایش در ایران را خواهد داشت و یا اینکه آیا نسخه ایرانیش با آنچه در کن به نمایش در آمده همه سوالاتی است که هنوز در مورد اکران این فیلم در کشور وجود دارد.

سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم سینمایی قهرمان دارای مجوز نمایش است و اینکه آیا دچار ممیزی هم شده یا خیر گفت: چون تقاضای پروانه نمایش نشده است، در داخل مراجع رسمی فیلم را ندیده‌اند.

بنابراین تا این لحظه آنچه که می توان گفت این است که صحبت از نمایش فیلم «قهرمان» که مضمونی اجتماعی مرتبط با مشکلات اقتصادی دارد هنوز قطعی نیست و تا درخواستی برای آن از سوی تهیه کننده ارائه نشود در واقع در هاله ای از ابهام قرار دارد.