معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب جیرفت گفت: کتاب به انسان فرصت سالم شدن می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه کتاب جنوب کرمان یازدهم دی‌ با حضور حجت‌الاسلام کرمی‌پور، امام جمعه جیرفت، اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و فلاح مشاور و مدیرکل حوزه استانداری جنوب کرمان در محل حسینیه شهدای جیرفت برگزار شد.

در این مراسم معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جنوب کرمان با طبیعت زیبایش ایران را به بهترین شکل معرفی می‌کند و کهن‌ترین تمدن بشری در این منطقه شناخته شده و به نحوی است که گذشته شناسی بشریت با این منطقه پیوند خورده است. اکتشافات دهه ۸۰ این منطقه نشان داد که مردمان این منطقه با تمدنی پیوند خورده‌اند که هیچ تمدنی با آن توان رقابت را ندارد.

او در ادامه گفت: جنوب کرمان گنج خفته ایران است و روز به روز ارزش‌های خود را نشان می‌دهد و برگزاری نمایشگاه کتاب در این منطقه افتخار و برگ زرینی برای دولت است.

صالحی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص کتاب و کتابخوانی گفت: رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند: «کتاب مبدأ و عصاره تمدن‌سازی است».

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: تمدن‌ها با کتاب آغاز می‌شود و جرقه تمدن‌ها با کتاب و کتاب‌های خوب زده شده است. اگر از تمدنی بخواهیم صحبت کنیم دوره تاریخی تمدن‌های ایران، یونان و روم و تمدن‌های معاصر همه با کتاب متولد شده و با کتاب مسیر خود را پیموده و اعتلای خود را نشان می‌دهند.

صالحی در ادامه با اشاره به نیاز جامعه و فرد به کتاب و کتاب‌خوانی گفت: در حوزه فرد و شرایط شخصی نیز به کتاب نیاز داریم. ذهن خلاق و منطق موثر با کتاب و کتاب‌خوانی متولد می‌شود و جامعه عالم و دانشمند نیز در سایه کتاب و کتاب‌خوانی شکل می‌گیرد.

او با اشاره به طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص توجه به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی گفت: طرح‌هایی مانند طرح تابستانه، پاییزه، باشگاه‌های کتاب‌خوانی و پایتخت کتاب همگی برای استفاده عموم و جامعه و قراردادن فرصت‌های مناسب برای گرایش به سمت و سوی کتاب و کتاب‌خوانی است تا هر ایرانی بتواند در فرصت‌های پیوسته سال کتاب مورد نظر خود را با تخفیف و قیمت مناسب دریافت کند و عادت خرید کتاب در مردم نهادینه شود.


صالحی با اشاره به فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: در سه سال اخیر بیش از ۷۰ نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده است. فلسفه وجودی برگزاری این نمایشگاه‌ها از بین بردن دغدغه مردم برای دسترسی به کتاب است. امروز خوشحالیم که این اتفاق برای چهارمین بار در این منطقه شکل می‌گیرد. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی صرفاً عرضه کتاب نیست بلکه در حاشیه آن برنامه‌ریزی و جلسات و رونمایی کتاب نیز صورت می‌گیرد که عملاً نمایشگاه‌های کتاب استانی را به یک هفته فرهنگی تبدیل کرده است.

معاون فرهنگی ارشاد در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه کتاب در این منطقه باعث شود تا فضای فرهنگی استان متحول شود و به اقتصاد ناشران نیز کمک کند و مردم استان نیز به خوبی از آن استقبال کنند.

چهارمین نمایشگاه کتاب جنوب کرمان با حضور ۲۲۰ ناشر در ۱۲۰ غرفه و ارائه ۳۶ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۱۱ تا ۱۶ دی‌ماه در محل حسینیه شهدای جیرفت برگزار می‌شود.