عید قربان، هنگامه‌ای است که انسان با نفس سرکش خود مبارزه و از وجود غیر معنویت پاک می‌سازد و خانه دل خود را ماوای الهی می‌کند تا محبوب پیشگاه الهی شود.

به گزارش مرور نیوز، خدای متعال برپایه حکمت خود هر کدام از پیامبران الهی را مورد امتحان و آزمایش قرار داده است. شکست بت‌ها، افکندن در آتش، رویارویی با خورشید و ستاره پرستان و هجرت هاجر و اسماعیل از جمله آزمایش‌هایی بود که حضرت ابراهیم(ع) به اذن پروردگار از آن سربلند بیرون آمد و مقام بسیار شایسته‌ای نزدی بی‌همتای یکتا کسب کرد. دهم ذی الحجه، روزی بود که ابراهیم(ع) در برابر آزمونی سخت و دشوار قرار گرفته و مأموریت قربانی فرزندش اسماعیل(ع) را برعهده گرفت؛ مأموریتی که بدون کوچکترین تردیدی امر معبود خود را مورد پذیریش قرار داد. همان لحظه که ندا آمد:«ای ابراهیم! آن رویا را تحقق بخشیدی ما این گونه، نیکوکاران را پاداش می دهیم، این مسلما همان امتحان آشکار است، ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم.»

از این‌رو دهم ذی‌الحجه، عید قربان یا عیدالاضحی نام گرفت؛ روزی که حجاج به دور از تمامی خواسته‌های دنیوی به طرف خانه معبود بی همتای خویش می‌روند و اعلام بندگی می‌کنند و سر بندگی بر آستان دوست می‌نهند و در منا رسم قربانی را به انجام می‌رسانند تا پس از آن به زیارت حریم امن الهی مشرف شوند.

 

گسترش فرهنگ توحیدی

حجت‌الاسلام «محمدحسن جلیلی» استاد حوزه و پژوهشگر امور دینی، وجود دو عید بزرگ قربان و غدیر در ماه ذی الحجه را روزهای گردهمایی مسلمانان دانست و گفت: این اعیاد روز شادی مردم هستند تا مردم با هم اجتماع و ارتباط داشته باشند. عید قربان فلسله ایثار، فداکاری و تسلیم محض ابراهیم نبی(ع) به درگاه احدیت است تا با سربلندی خلیل الرحمان نام بگیرد.

وی در ادامه بیان داشت: ذی‌الحجه ماه رسالت، امامت و دهه ولایت علی‌بن ابی‌طالب(ع)  است. انجام آیین حج و زیارت خانه پروردگار نمونه بارزی برای اطاعت از خدای متعال، جدایی از تمامی علایق زندگی و ایجاد ارتباط با معبود است. مسلمانان جهان در روز قربان تمامی دستورات پروردگار خویش را به‌جای می‌آورند و سپس به گرد خانه احد واحد می‌گردند.  

 

عید قربان دومین عید بزرگ مسلمانان

این پژوهشگر دینی، با تأکید بر اینکه قربان دومین عید بزرگ مسلمانان جهان است، تصریح کرد: پیشینه این روز بزرگ به پیش از آغاز اسلام و هنگامه‌ای که حضرت ابراهیم(ع) به امر پروردگار از قربانی کردن فرزند خود باز داشته شد، باز می گردد. رفتن به حج از عبادت‌های بسیار مهم در دین اسلام است. انجام آئین حج و زیارت کعبه برای مسلمانان بسیار خشنود کننده است و یکتای بی‌همتا پایان به جا آوردن وظایف حج را برای مسلمانان عید و روز جشن نامید تا شادی آنان از اطاعت فرمان الهی صد چندان شود.

 

 

یاری رساندن به نیازمندان اقدامی خداپسندانه

حجت‌الاسلام جلیلی، بیان داشت: قربانی کردن در این روز یکی از اعمال پسندیده‌ای است که بندگان توانمند با این امر و تقسیم گوشت قربانی در میان نیازمندان دست به عملی شایسته می‌زنند تا نزد خدای متعال به پاداش بزرگ برسند. این فرهنگ نه تنها باید به وسیله افراد توانمند  با اموری همچون قربانی کردن انجام شود بلکه لازم است در طول سال افرادی که از توان مالی کافی برخوردارند به هم‌نوعان خود یاری رسانند تا اینگونه با کسب رضای پروردگار به بخشی از دستورات الهی جامه عمل پوشانند.  

 

اعمال و آداب و رسوم عید قربان

وی با اشاره به اعمال مخصوص در روز عید قربان، گفت: برپایی مراسم دعای ندبه، نماز عید قربان، سنت پسندیده دید و بازدید و... از جمله اعمال در این وز است. همچنین برگزاری برنامه‌های دینی که به صورت گوناگون در روز عید قربان انجام می‌شود. قربانی کردن یعنی تسلیم، سرسپردگی محض، عشق به کردگار و مبارزه جهاد با نفس در مسیر زدودن تعلقات، وابستگی‌های دنیوی و رهایی از زندان دنیا است.

 

عید قربان، تبلور وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان

حجت‌الاسلام جلیلی، با بیان اینکه وحدت حضور مسلمانان در برپایی مراسم‌های عید قربان و گردهمایی و طواف کعبه دشمنان جهان اسلام را به وحشت می‌اندازد، گفت: عید قربان تجسم این عمل است که فرد به نیت رویارویی با نفس می پردازد و ثروت‌های دنیایی را فدای رضای الهی می کند تا خود را خالصانه به درگاه الهی برساند. برپایی نماز با شکوه از مهمترین عمل‌های این روز محسوب می‌شود، زیرا که حضور و برگزاری نماز در این هنگامه نمونه بارز و الگوی بی‌همتایی از وحدت، یکپارچگی و همدلی در ایمان مردم است. استکبار و دشمنان جهان اسلام با مشاهده همدلی و همرنگی، مسلمانان را در برابر خود متحد می‌بینند که این امر مانع از زیاده خواهی دشمن خواهد شد.