وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:کسانی که می‌خواهند فرهنگ دفاع مقدس را تقویت و ترویج کنند باید گرایش سیاسی خود را کنار بگذارند چرا که ما بر سر یک موضوع مشترک سخن می‌گوییم.

به گزارش مرور نیوز، علی جنتی در دیدار اعضای شورای مرکزی  انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس با وی، در سخنانی با اشاره به اینکه در حوزه دفاع مقدس کارهای بسیاری انجام شده است، بیان کرد: برگزاری جشنواره فیلم مستند یا برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و مواردی این چنینی نمونه‌ای از این کارها هستند که استقبال بسیار خوبی نیز از آن‌ها می‌شود اما با این وجود، دفاع مقدس همچنان زوایای پنهانی دارد که کمتر بازگو شده است و همین گستردگی وجوه دفاع مقدس آن را به عرصه‌ای تمام عیار تبدیل کرده است که همه در آن مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طرحی را در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کار کردیم چرا که اعتقاد داریم این روحیه باید رشد و زایش داشته باشد چون طبیعی است وقتی جنگ تمام شود کم کم مواردی ممکن است به فراموشی سپرده شوند از این رو کار رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس یک عرصه یادآوری‌کننده نیز محسوب می‌شود.

جنتی با اشاره به اینکه عرصه‌های فیلم‌سازی، کتاب و مطبوعات می‌توانند فعالیت‌های بسیاری انجام دهند، گفت: آن زمان که در وزارتخانه بودم با آقای انتظامی معاون مطبوعاتی به این نتیجه رسیدیم که مطبوعات فعال در حوزه ایثار و شهادت یارانه بیشتری دریافت کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه وقتی از دفاع مقدس سخن می‌گوییم برخی اوقات ممکن است بیشتر تبلیغ خشونت شود، یادآور شد: البته خشونت در همه جنگ‌ها وجود دارد اما دفاع مقدس پر از مهربانی،رحمت و معرفت بود؛ به عنوان مثال رفتار انسانی ایران با اسرای عراقی یکی از همین مهربانی‌ها است که تحت تأثیر اخلاق ما قرار گرفتند و خودشان در قالب تیپ بدر علیه رژیم بعث صدام جنگیدند. چنین مواردی زیبایی‌هایی از جنگ را نشان می‌دهد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:‌ کسانی که می‌خواهند فرهنگ دفاع مقدس را تقویت و ترویج کنند باید روحیه‌ای که شما در کار دارید را در نظر بگیرند. این روحیه همان کنار گذاشتن گرایشات سیاسی است چرا که ما بر سر یک موضوع مشترک سخن می‌گوییم. تأکید بر گرایشات سیاسی پیرامون دفاع مقدس در حقیقت نوعی «وهم» است و نباید دچار این وهم شویم. یادم می‌آید در دوران انقلاب اسلامی گروهک‌هایی تشکیل می‌شدند اما چون اختلاف سیاسی داشتند دائم پس از چند وقت فعالیت دچار انشعاب می‌شدند. ممکن است شما گمان کنید که تعدادتان کم است اما چه بسا به قول قرآن همین تعداد اندک شما بر کثرت سایرین از اقبال بیشتری نزد خداوند برخوردار باشید.

سعید علامیان دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس نیز در این دیدار توضیح داد: در این مجموعه ما از همه سلایق و رسانه‌ها عضو داریم و مسئله مهم این است که ما در اساسنامه خود یادآور شده‌ایم که تشکلی غیرسیاسی هستیم و بر مبنای اصول صنفی و ارزشی فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین هرگاه جلسه‌ای تشکیل می‌شود گرایش‌ها و تمایلات سیاسی خود را کنار می‌گذاریم و درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی که نقطه مشترک ما محسوب می‌شود، سخن می‌گوییم. اعتقاد دارم که هر یک از ما تصوری از جنگ داریم و هنوز نتوانسته‌ایم تابلوی کاملی از آن دوران ارائه کنیم.

علامیان با اشاره به نقش تمامی اقشار و صنوف در دفاع مقدس یادآور شد: امدادگرایان، پرستاران، خلبانان و حتی مکانیک‌ها نیز در دفاع مقدس سهیم هستند و اگر بخواهیم یک بُعدی به دفاع مقدس نگاه کنیم کار درستی نخواهند بود. در این تشکل نیز باید به گونه‌ای رفتار کنیم که همه به این درک برسند ما وابسته به یک جریان خاصی نیستیم و دورهمی‌های ما باید بر سر مسئله دفاع مقدس که فصل مشترک همه ما است، باشد.

در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام زکریایی از اعضای شورای مرکزی انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن از مردادماه سال 1383 تا کنون گفت: در این مدت 12 جشنواره در حوزه رسانه و دفاع مقدس برگزار کردیم که در نوع خود کم نظیر است. همچنین جزوه‌ای از تقویم دفاع مقدس تهیه کردیم که هم‌اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یکی از اهدف این انجمن را تشویق رسانه‌ها برای ایجاد صفحات دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در این راستا هم اقداماتی انجام شد.

حجت‌الاسلام زکریایی برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه دفاع مقدس را از دیگر اقدامات انجمن برشمرد.

وی خطاب به جنتی گفت: در دوره مسوولیت جنابعالی در وزارت ارشاد از کمک‌های شما استفاده کردیم که جای تقدیر دارد.